Gå til innhold

brokoble forsterkere?

Anbefalte innlegg

lurer på om det går an å koble to forsterke slik at den ene tar seg av fronthøyttalerne og den andre tar seg av bakhøyttalerne... har to surroundforsterkere og 4 store høyttalere. tenkte å gjøre det fra en dvd spiller eller fra dataen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt sett ville vel dette være en mindre god løsning. Jeg kan ikke helt forestille meg hvordan du skulle brokoble to surroundamper - hva du ville få ut av det, eller om det ville vært mulig.

Du kan bruke en amp til frontene på normal måte, og bruke den andre til bakhøyttalerne, og koble dem på frontkanalene på ampen. Så kan du koble den ene ampen til frontutgangen på dvd/lydkort, og den andre til surr.utgangen.

bfisk

Lenke til kommentar

Hvis du mener at du skal ha "to" forsterkere og begge har tilkobling til to høytalere

sånn at du lager en "surround" utifra DVD/PC, så heter ikke det brokobling.

Brokobling er når du kobler to forsterkere i "serie" med hverandre sånn at du får to utganger men opptil 4 ganger så høy effekt!

Forsterkeren bør normalt være under 4ohm hvis brokobbling skal tas i bruk, så det er oftes "spessielle" forsterkere som kan brokobles som har mere en 2 utganger til høytalere!

Blir veldig mye brukt i biler!!

Bare så det er sagt ;)

Lenke til kommentar
Så kan du koble den ene ampen til frontutgangen på dvd/lydkort, og den andre til surr.utgangen.

bfisk

Jeg går utifra at dette er det du ønsker og ikke egentlig brokobling.

Eneste fordel som jeg ser her er at strømforsyningene til forsterkerne blir mindre belastet (hele effekt brukes mot kun 2 kanaler), så du får kanskje bedre lydkvalitet og/eller mer watt ut fra høttalerpar som er koblet til hver av disse.

Edit: dobbel quote

Endret av DidzisK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...