Gå til innhold

Jobbe ved siden av Master med psykiske lidelser?

Tsukeo

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 25 år gammel mann som nylig startet en fem årig utdannelse. Problemstillingen er bare det at jeg er psykisk syk og har ikke mulighet til å jobbe ved skolen for øyeblikket (men jeg jobber med psykolog for å kunne gjøre det) og jeg har bare 3 år igjen med stipend/lån.

Håpet er at jeg er frisk nok om 3 år til å hvertfall tjene nok til husleie og alt jeg trenger for å overleve, er dette oppnåelig mens jeg tar en Master-utdanning?

Stresset mitt kommer i grad av at jeg ikke selv klarer å se meg selv som jobbklar om 3 år, og jeg stresser veldig over hva jeg kan gjøre om jeg ikke kan jobbe ved siden av utdanningen (da grunnet psykisk helse). Hvilke andre muligheter har jeg egentlig?

Jeg VIL jobbe, men for tiden er det utrolig vanskelig og jeg har fått tilleggsstipend for dette skoleåret, heldigvis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å snu på flisa og se muligheter som du kan takle. Ikke svart/hvitt sammenlign deg med en ideal-person som normalt bare er et fantasiprodukt i mange tilfeller. Selv mange "normale" personer har hemmeligheter du neppe trodde var mulig.

Husker selv fra studietiden og dele kjøkken og bad med to andre studenter kunne være litt utfordrene, da ikke alle forstår konseptet fellesansvar, og at det alltid er noen andre som skal rydde, vaske gulv og bad og sørge for rene kjøkkenkar etc. Velg de du bor sammen med med omhu om du vil spare bopenger. En masterutdanning bør ha relativt modne folk. Du får vurdere slikt med de andre medstudentene hvert år før neste skoleår begynner. Er garantert en del som vil bedre bosituasjonen sin du kan slå deg sammen med.

Sørg i alle fall for at du har et rom som bare du disponerer hvis du velger bofellesskap sånn at du har en privat sone når du trenger det.

Du kan jo velge å lånefinansiere i utgangspunktet slik at du får konsentrert deg om studiene, men enig at det er smart å jobbe litt ved siden av for å spe på med inntekter og å bryte monotonien. Bare vær forsiktig med å ikke la jobb spise opp for mye studietid. For min del satt jeg alltid grenser når eksamener begynte å nærme seg.

Du får bruke psykologen til å håndtere dette best mulig. Viktig å fokusere på det som er viktig og hele tiden ta overkommelige steg i riktig retning. Du vil bli overrasket over hvor effektivt det er, så lenge du faktisk jobber med det. Ting kan kanskje virke som banale små steg, men samlet sett fører det mye godt med seg.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

For tiden er jeg nettopp ferdig med første semester, har hybel med to andre og relativt rimelig (5000 i måneden). Som sagt har jeg det ganske greit økonomisk for øyeblikket, men jeg en av tingene jeg sliter veldig mye med er angst, så mye av tiden min går på å tenke på hvordan jeg skal klare å klare meg når jeg ikke har tilgang til studielån lengre (som er så og si hele perioden jeg skal studere master-utdanning).

En (u)heldig konsekvens av det jeg sliter med, er at jeg har så og si ingen krav eller forventninger, så jeg takler heldigvis de aller fleste bosituasjoner, så lenge jeg får være i fred, haha. Har fortalt han jeg bor hos at jeg tenker langtidsleie, og det vet han, så trenger ikke stresse med å finne ny bolig hvertfall, men jeg er veldig stresset rundt å faktisk ha penger til livets opphold om noen år.

Lenke til kommentar

Du kan forsøke å søke lånekassen (sammen med psykologen) om flere år med støtte:

Sitat

Unntak fra grensen

Hvis du er forsinket i utdanningen fordi du ble syk, fikk barn, eller fordi du har nedsatt funksjonsevne, kan du få utvidet grensen. Det betyr at du likevel kan få lån og stipend for en lengre periode enn det som tilsvarer 480 studiepoeng.

Vet ikke om de regner det som forsinkelse pga du nå har begynt på en ny utdanning. Men tenker det er verdt et forsøk.

For å sett deg i en situasjon der du har litt mer kontroll så kan du forsøke å skaffe deg jobbrelaterte sommerjobber mens du fremdeles har støtte / går bachelor? (Da vil du ha muligheten til å ikke gi deg der om det ikke skulle gå. Og skulle det gå, både få en positiv erfaring og samlet opp litt penger). 

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er er naturlig progresjon setter lånekassen seg vanligvis på bakbena hva gjelder støtte. Får du støtte i f.eks 2 år, men bytter til noe helt annet kan man normalt ikke forvente at alt vil gå som vanlig med støtten da man i praksis har brukt opp 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...