Gå til innhold

Test av Volvo C40: Skjerpings, svensker!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nesten utrolig at Volvo kommer med en ny modell med to like PM motorer. Det finnes vel ingen eksempler på at det kommer gunstig ut forbruksmessig, På vinterføre er det kanskje greit, for disse motorene kan ikke kobles ut, så da blir det kontinuerlig firehjulsdrift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (13 minutter siden):

Det er nesten utrolig at Volvo kommer med en ny modell med to like PM motorer. Det finnes vel ingen eksempler på at det kommer gunstig ut forbruksmessig, På vinterføre er det kanskje greit, for disse motorene kan ikke kobles ut, så da blir det kontinuerlig firehjulsdrift.

Vel, er vel øye som ser. De siste 30 årene har permanent 4wd som fesk quattro blitt ansett som det eneste brukende, mens Haldex, som kopler inn ved behov har blitt ansett som et billig og betydelig dårligere system...

Lenke til kommentar
2 hours ago, AL123 said:

Vel, er vel øye som ser. De siste 30 årene har permanent 4wd som fesk quattro blitt ansett som det eneste brukende, mens Haldex, som kopler inn ved behov har blitt ansett som et billig og betydelig dårligere system...

Men det gir jo veldig høyt forbruk hele sommerhalvåret når man egentlig ikke trenger permanent firehjulsdrift.

De kunne jo i det minste ordnet noe system som Hyundai hvor man kan slå av og på permanent firehjulsdrift med en knapp. Drivakslingene til motoren framme kobles da fysisk inn/ut.

Ellers så har jo elmotorer såppas god respons at det nok ikke kan helt sammenlignes med mekanisk haldex systemer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (31 minutter siden):

Men det gir jo veldig høyt forbruk hele sommerhalvåret når man egentlig ikke trenger permanent firehjulsdrift.

De kunne jo i det minste ordnet noe system som Hyundai hvor man kan slå av og på permanent firehjulsdrift med en knapp. Drivakslingene til motoren framme kobles da fysisk inn/ut.

Ellers så har jo elmotorer såppas god respons at det nok ikke kan helt sammenlignes med mekanisk haldex systemer.

En viss justeringsmulighet på drivverk/chassis er bra, ja, men erfaringsmessig er det ikke bra med for mange justeringsmuligheter heller. Det tar fort et par år å utvikle/kalibrere et bra chassis, selv uten justeringsmuligheter. Jo flere justeringsmuligheter, jo mer tid tar det, og hvis justeringene blir for mange, så ender man i praksis opp med masse parametre som ikke er grundig testet. Ellers synes det som om Volvo/Polstars største handicap er forbruket. Det kunne iallefall jeg lett levd med for en så bra bil til en så bra pris. Jeg har aldri latt forbruket bestemme bilvalget med forbrenningsmotor (synes generellt dieselmotor ikke har noe i bil å gjøre) og hadde nok ikke gjort det i en ny elbil heller. Og jeg hadde ikke valgt denne foran en XC40 selv om rekkevidden er ca 5% lengre.                                              

Ellers er Haldex nå i sin 5. generasjon, og systemet reagerer veldig raskt. Responstiden på clutchen er dessuten bar en liten del av den totale responstiden. Enda viktigere er det på hvilke tidspunkter og i hvilke situasjoner systemet skal gripe inn, og her tror jeg nok mange elbilprodusenter tyner grensene en del for å få lavere forbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...