Mathias Klingenberg Skrevet 18. desember 2021 Del Skrevet 18. desember 2021 Test av Volvo C40: Skjerpings, svensker! Lenke til kommentar
En som undrer Skrevet 18. desember 2021 Del Skrevet 18. desember 2021 Er denne svenske volvoen produsert i Kina? Lenke til kommentar
svenning Skrevet 18. desember 2021 Del Skrevet 18. desember 2021 Nei. Den er produsert i Gent i Belgia. Der Volvo har hatt produksjon i temmelig mange år. 2 Lenke til kommentar
vidarvale Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 Skjerpings, Mathias Klingenberg. Du skriver nå for Teknikks Ukeblad, hvor vi forventer beskrivende overskrifter, ikke lurelenker. Står artikkelen din ikke å egne ben, så får du heller selge den til andre steder, det er nok av dem. 1 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 Det er nesten utrolig at Volvo kommer med en ny modell med to like PM motorer. Det finnes vel ingen eksempler på at det kommer gunstig ut forbruksmessig, På vinterføre er det kanskje greit, for disse motorene kan ikke kobles ut, så da blir det kontinuerlig firehjulsdrift. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 J-Å skrev (13 minutter siden): Det er nesten utrolig at Volvo kommer med en ny modell med to like PM motorer. Det finnes vel ingen eksempler på at det kommer gunstig ut forbruksmessig, På vinterføre er det kanskje greit, for disse motorene kan ikke kobles ut, så da blir det kontinuerlig firehjulsdrift. Vel, er vel øye som ser. De siste 30 årene har permanent 4wd som fesk quattro blitt ansett som det eneste brukende, mens Haldex, som kopler inn ved behov har blitt ansett som et billig og betydelig dårligere system... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 2 hours ago, AL123 said: Vel, er vel øye som ser. De siste 30 årene har permanent 4wd som fesk quattro blitt ansett som det eneste brukende, mens Haldex, som kopler inn ved behov har blitt ansett som et billig og betydelig dårligere system... Men det gir jo veldig høyt forbruk hele sommerhalvåret når man egentlig ikke trenger permanent firehjulsdrift. De kunne jo i det minste ordnet noe system som Hyundai hvor man kan slå av og på permanent firehjulsdrift med en knapp. Drivakslingene til motoren framme kobles da fysisk inn/ut. Ellers så har jo elmotorer såppas god respons at det nok ikke kan helt sammenlignes med mekanisk haldex systemer. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 Complexity skrev (31 minutter siden): Men det gir jo veldig høyt forbruk hele sommerhalvåret når man egentlig ikke trenger permanent firehjulsdrift. De kunne jo i det minste ordnet noe system som Hyundai hvor man kan slå av og på permanent firehjulsdrift med en knapp. Drivakslingene til motoren framme kobles da fysisk inn/ut. Ellers så har jo elmotorer såppas god respons at det nok ikke kan helt sammenlignes med mekanisk haldex systemer. En viss justeringsmulighet på drivverk/chassis er bra, ja, men erfaringsmessig er det ikke bra med for mange justeringsmuligheter heller. Det tar fort et par år å utvikle/kalibrere et bra chassis, selv uten justeringsmuligheter. Jo flere justeringsmuligheter, jo mer tid tar det, og hvis justeringene blir for mange, så ender man i praksis opp med masse parametre som ikke er grundig testet. Ellers synes det som om Volvo/Polstars største handicap er forbruket. Det kunne iallefall jeg lett levd med for en så bra bil til en så bra pris. Jeg har aldri latt forbruket bestemme bilvalget med forbrenningsmotor (synes generellt dieselmotor ikke har noe i bil å gjøre) og hadde nok ikke gjort det i en ny elbil heller. Og jeg hadde ikke valgt denne foran en XC40 selv om rekkevidden er ca 5% lengre. Ellers er Haldex nå i sin 5. generasjon, og systemet reagerer veldig raskt. Responstiden på clutchen er dessuten bar en liten del av den totale responstiden. Enda viktigere er det på hvilke tidspunkter og i hvilke situasjoner systemet skal gripe inn, og her tror jeg nok mange elbilprodusenter tyner grensene en del for å få lavere forbruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå