Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spørsmål om varmepumpe.

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte en leil. i vertikaldelt 2- mannsbolig  i høst og har tenkt å installere varmepumpe i den. Er det noen regel på hvilken side jeg bør få den plassert med tanke på effekt ? Utvendige vegger er mot øst, sør og vest (stue m/terrassen er på vestsiden). Kan det bli for varmt å plassere varmepumpa der med tanke på kjøling om sommeren? Jeg vurderer å fjerne en vegg til et soverom  for å få større stue og da kan jeg plassere varmepumpa på østsiden av huset, hvis det er bedre.

Hvilken effekt bør den ha med leil. på 70 m2 på sentrale østlandet ? Huset er bygd i 1991.Regner med å ha den på frittstående stativ for å slippe støy/vibrasjoner.

Er det noen som har erfaring med innedel plassert på gulv eller nede på veggen?  Har det noe å si i forhold til effekt/støy ?Tar gjerne i mot alle tips som er verdt å tenke på.

Endret av Mentos2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller ingen stor rolle hvor utedelen er plassert da de er beregnet på å stå ute. Ville dog ha forsøkt å plassere den litt i skjul for den verste snøstormen med tanke på snø og is, men det burde ikke komme på bekostning av uheldig plassering av innedelen, bare ikke plasser utedelen slik at den blir tatt av snø som faller fra taket. Tenk mest på hvor du best kan plassere innedelen, med tanke på god fordeling av varmen fra denne.

Når det kommer til effekt, vil trolig en av de "medium" modellene være tilstrekkelig, da du neppe vil varme opp alle 70m2 med varmepumpen? Bad har egen oppvarming og soverom vil være utenom, kanskje også en bod?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...