Gå til innhold

SMB://hostname sluttet å fungere etter at jeg flyttet NAS til eget vlan. SMB://IP-addresse fungerer.

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har tidligere kjørt hele nettet (NAS, IoTs, andre clienter som laptopper eg.) på samme nettverk (untagged). Nå har jeg opprettet et nytt tagged vlan som jeg har flyttet NAS-en min til. La oss kalle NASen min "athene" og vlanet "nas". Tidligere kunne jeg skrive (sitter på iMac) "smb://athene" og dette har fungert fint, jeg har da koblet meg til NASen i Finder. Nå, etter å ha flyttet NASen over til et tagged vlan, fungerer det ikke lenger. Jeg aner ikke om flyttingen til eget vlan har noe med saken å gjøre?? smb://ip-addresse (til NAS i nytt subnett) fungerer fint. 

Er det sånn at smb mot hostname/servernavn ikke fungerer når det er snakk om to forskjellige subnett? Dette er litt komplisert for meg å forstå, men om SMB kun er ment å fungere i eget broadcast domain, er vel forklaringen der..

EDIT:

Jeg vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men jeg kunne tidligere (før flytting av NAS til nytt tagged VLAN) i URL-feltet i browseren skrive "athene.local" og jeg kunne logge inn på NASen. Nå - etter flyttingen til vlan - får jeg ikke dette til lenger. Med hele IP-adressen fungerer det fint. Hva er årsaken? Har det noe med at jeg nå sitter på to forskjellige broadcast domains å gjøre?

Jeg har brannmuren åpen for all LAN trafikk, også over forskjellige VLANs. Tusen takk for hjelpen!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags utstyr har du (FW, Switch)? mDNS og Bonjour fungerer normalt ikke på tvers av VLANs/subnet men ofte kan man aktivere forwarding av mDNS, Bonjour (broadcast) mellom utvalgte subnett på FW/switch. Om ikke du finner noen mulighet for å enable det: Hvis du har mulighet til å sette opp egen DNS-server på FW, kan du lage en egen DNS Zone for lokalt nett og legge inn NAS mfl. der. Husk i så fall å legge til DNS Suffix (likt navnet på DNS-sonen du oppretter)  på iMac-en så du kan fortsette å skrive SMB://athene. Alternativt, endre på lokal HOSTS fil på iMac-en og legge inn NAS-et der.

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (6 minutter siden):

Har nettopp kjøpt Unify-produkter (UDM-pro jeg har mottatt pt., så er denne jeg lærer meg å bruke nå). 

Svaret er sikkert som dere begge skriver, at Bonjour/mDNS i utgangspunktet kun fungerer i samme broadcast domene/subnet..

FW?

FW = Firewall (brannmur)

Lenke til kommentar

Hehe takk, tror jeg var innom alle andre forkortelser…

Kan man sette NAS i DMZ kun for lokalnettet? Og under vanlig FW regler mot internett? Dersom problemet er at Bonjour ikke fungerer over forskjellige subnett forstår jeg ikke hvorfor det skal fungere å sette den i DMZ. Er jo ikke et FW-problem? Igjen, godt mulig jeg misforstår. Kan forsøkes om noen har en oppskrift :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...