Gå til innhold

Tilbakeblikk: Amnesia: The Dark Descent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Absolutt en klassiker som kom ut på et perfekt tidspunkt da skrekksjangeren trengte et tupp i baken. Formelen ble tilfredstillende videreutviklet gjennom andre Spill som Outlast og Alien: Isolation, og jeg sanser til tider inspirasjoner i Subnautica-spillene også. Desverre har formelen stagnert etter min mening, ettersom mange av nyere spill som følger formelen ender stort sett opp med å få for mye vandresimulator-preg over seg, og dessuten er altfor mye av skrekken scripta.

Outlast 2 er et perfekt eksempel på dette, ettersom mye av skrekken gikk ut på at fiendene oppdaget deg fordi det var scripta. Og da endte spillet stort sett opp med masse løpesekvenser med prøv og feil-gameplay hvor du enten skulle løpe til høyre eller venstre. Og det til tross for at de hadde introdusert mange kule nyere gameplay-mekanikker.

Dessuten lever den kjipe trenden med å ditche skrekk for action fremdeles i enkelte spill, der den fryktede setningen "vi bestemte oss for å tone ned skrekken til fordel for at flere spillere skal nyte spillet" siver gjennom veggene. Dying Light 2 virker desverre å hoppe på den bølgen utifra det jeg har sett så langt, men jeg håper jeg tar feil...

Og så må spillutviklere huske på litt mer engasjement når det gjelder kreativitet og originalitet innen monsterdesign, folkens! Designet til de ghoulsa fra Amnesia: Rebirth og Resident Evil 8 som essensielt er Starvin Marvin med sinnafjes er oppbrukt FORLENGST!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Amnesia: The Dark descent er en klassiker som er helt fantastisk. Skrekken i dette spillet har vel gjort at jeg personlig er ganske herdet i andre spill da jeg så vidt kvepper i de fleste "skrekkspill", og det er dessverre lite som overgår dette spillet hva angår build up til scares. Det er heller ikke så mye jumscares i dette spillet, scares jobbes opp til akkurat som i gode filmer fra blant annet James Wan og lignende regissører som fokuserer på å bygge opp skekken, ja det er noe jumpscares i en del av filmene hans men jeg kan vel si at de to første Conjuring filmene bygde det mye bedre opp en det meste av andre skrekkfilmer jeg har vært borti, dermed sammenligningen. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev:

Absolutt en klassiker som kom ut på et perfekt tidspunkt da skrekksjangeren trengte et tupp i baken. Formelen ble tilfredstillende videreutviklet gjennom andre Spill som Outlast og Alien: Isolation, og jeg sanser til tider inspirasjoner i Subnautica-spillene også. Desverre har formelen stagnert etter min mening, ettersom mange av nyere spill som følger formelen ender stort sett opp med å få for mye vandresimulator-preg over seg, og dessuten er altfor mye av skrekken scripta.

Outlast 2 er et perfekt eksempel på dette, ettersom mye av skrekken gikk ut på at fiendene oppdaget deg fordi det var scripta. Og da endte spillet stort sett opp med masse løpesekvenser med prøv og feil-gameplay hvor du enten skulle løpe til høyre eller venstre. Og det til tross for at de hadde introdusert mange kule nyere gameplay-mekanikker.

Dessuten lever den kjipe trenden med å ditche skrekk for action fremdeles i enkelte spill, der den fryktede setningen "vi bestemte oss for å tone ned skrekken til fordel for at flere spillere skal nyte spillet" siver gjennom veggene. Dying Light 2 virker desverre å hoppe på den bølgen utifra det jeg har sett så langt, men jeg håper jeg tar feil...

Og så må spillutviklere huske på litt mer engasjement når det gjelder kreativitet og originalitet innen monsterdesign, folkens! Designet til de ghoulsa fra Amnesia: Rebirth og Resident Evil 8 som essensielt er Starvin Marvin med sinnafjes er oppbrukt FORLENGST!!!

Er amnesia: Rebirt verdt å spille? Eg digget dark descent, eg husker eg kvapp så inn i helvete at eg hadde fysisk vondt i muskulaturen :D
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
hatredFan911 skrev (22 minutter siden):
AtterEnBruker skrev (På 17.12.2021 den 17.48):

Absolutt en klassiker som kom ut på et perfekt tidspunkt da skrekksjangeren trengte et tupp i baken. Formelen ble tilfredstillende videreutviklet gjennom andre Spill som Outlast og Alien: Isolation, og jeg sanser til tider inspirasjoner i Subnautica-spillene også. Desverre har formelen stagnert etter min mening, ettersom mange av nyere spill som følger formelen ender stort sett opp med å få for mye vandresimulator-preg over seg, og dessuten er altfor mye av skrekken scripta.

Outlast 2 er et perfekt eksempel på dette, ettersom mye av skrekken gikk ut på at fiendene oppdaget deg fordi det var scripta. Og da endte spillet stort sett opp med masse løpesekvenser med prøv og feil-gameplay hvor du enten skulle løpe til høyre eller venstre. Og det til tross for at de hadde introdusert mange kule nyere gameplay-mekanikker.

Dessuten lever den kjipe trenden med å ditche skrekk for action fremdeles i enkelte spill, der den fryktede setningen "vi bestemte oss for å tone ned skrekken til fordel for at flere spillere skal nyte spillet" siver gjennom veggene. Dying Light 2 virker desverre å hoppe på den bølgen utifra det jeg har sett så langt, men jeg håper jeg tar feil...

Og så må spillutviklere huske på litt mer engasjement når det gjelder kreativitet og originalitet innen monsterdesign, folkens! Designet til de ghoulsa fra Amnesia: Rebirth og Resident Evil 8 som essensielt er Starvin Marvin med sinnafjes er oppbrukt FORLENGST!!!

Vis sitat  

Er amnesia: Rebirt verdt å spille? Eg digget dark descent, eg husker eg kvapp så inn i helvete at eg hadde fysisk vondt i muskulaturen :D

Gamer var ganske glade i spillet tydeligvis: Det er nesten ingenting å utsette på Amnesia: Rebirth

Sist jeg prøvde å spille det datt jeg av ganske kjapt, men virker jo som et ganske greit spill. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...