Gå til innhold

Vogntog frontkolliderte: Feilsikret last ble skjøvet inn førerhytta [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er utrolig sørgelig hvor råtten transportbransjen er. Det kunne vært så bra og det hadde ikke kostet så mye mer for forbrukerne. Bra at Tine har gjort tiltak, for all del. Men det er grunn til å lure på hvorfor det var så dårlig stilt i utgangspunktet. Transportkjøpere må holdes mye mer ansvarlig etter min mening. Hvis det ikke svir i lommeboken så bryr ikke store bedrifter seg nevneverdig om menneskeliv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlaML skrev (41 minutter siden):

Det er utrolig sørgelig hvor råtten transportbransjen er. Det kunne vært så bra og det hadde ikke kostet så mye mer for forbrukerne. Bra at Tine har gjort tiltak, for all del. Men det er grunn til å lure på hvorfor det var så dårlig stilt i utgangspunktet. Transportkjøpere må holdes mye mer ansvarlig etter min mening. Hvis det ikke svir i lommeboken så bryr ikke store bedrifter seg nevneverdig om menneskeliv.

Kva med små bedrifter? Om eg som kjøper (b2b kunden) kan/bør ikkje bruke enorme ressurser på å undersøke om underleverandør følger alle lover, regler og forskrifter. Om bedriften eg driver satser ekstremt mye på outsourcing så kan det fort være tilnærmet umulig å følge med på alle bedrifter ein kjøper tjenester fra og alt regelverk de skal forholde seg til. Tross alt, det er hele poenget med b.a. politiet - de skal sørge at folk/bedriver følger loven? Om vi setter det på spissen og snakker om enkeltmannsforetak - skal h*n også sørge at alle underleverandører følger alle lover og regler? Det er jo umulig.

Det går jo tilbake til forbrukerne. Folk skal ha alt billig/billigst. Bedrifter har ikkje så mange valg enn å kutte hjørner her og der. Setter de opp prisen - blir de utkonkurrert. Trur du mange "vanlige" folk veit korleis tine/Q driver med transport? Leasing, outsourcing, inhouse? For å ikkje snakke om kvalitet, betingelser, osv? Og enda viktigere spm, trur du mange virkelig BRYR seg om det? Eller ønskjer de å kjøpe melka 2kr billigere?

Altså, eg er enig med deg at noe bør gjøres. Men vi må forandre hele systemet. Kapitalisme er råttent. Overforbruk, folk skal ha alt "gratis". Ingen bryr seg om stort annet. 

Lenke til kommentar

Jeg har en del kjennskap til denne saken. Lasset fra Tine var produkter transportert i Tine sine spesialtilpassede trillevogner, de samme trillevognene du ser i mange butikker i melkeavdelingen.

Disse vognene blir lastet inn i tralla til det er fullt lass/vekt. De står da i mot forveggen på tralla. Ei sikringsstropp blir normalt satt opp bak bakerste vognrad slik at disse vognene ikke kan trille bakover når det er ledig rom helt bakerst i tralla.

Det med sikring, det er så lett å si at ditt og datt må sikres, men hva menes helt konkret med "sikring" i dette tilfellet?

Skulle ett slikt lass fra Tine vært "sikret" fra å presse ut forveggen i tralla i en front mot front med annet vogntog så kan en fort regne seg fram til at denne sikringa måtte tåle mange hundre tonn, kanskje over tusen tonn. La oss si 25 tonn lass. Front mot front, tralla stopper da på f.eks 80cm strekning fra f.eks 70km/h. Det blir ei stopptid på 0,082 sekunder fra 19,44m/s. Det tilsvarer en akselerasjon på 23,9G. 25 tonn ved 23,9G blir ei kraft på 597,5 tonn. Var hastigheten 80km/h vil jeg tro krafta ville bli nært 1000 tonn.

Dette er selvsagt helt umulig å sikre, tralla måtte bygges som ei stridsvogn i panserstål i såfall.

Et annet moment, det at lasset presser seg ut av tralla på denne måten medfører en kraftig reduksjon av krafta som påvirker førerhuset på begge vogntogene. Hadde disse f.eks 597 tonnene presset på forveggen i tralla i sin helhet, videre via kobling mellom tralle og trekker, videre til sammenstøtområdet mellom de to førerhyttene så ville førerhyttene blitt enda mer inntrykket og deformert.

Det beste ville faktisk vært at sideveggene på tralle/skap hadde vært svake slik at lasset hadde presset seg ut der, da ville kraften forover blitt minimert samtidig som påvirkning på bakvegg i førerhyttene også hadde blitt minimert.

Endret av SteinarN
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, en del av lasset på Bring traileren presset seg faktisk ut av sideåpningen på i hvertfall bilskapet. Det at sidedørene ikke var sterke nok til å holde lasset på plass, men at de åpnet seg og lot noe av lasset presse seg ut på siden bidro faktisk til å minske kraften i kollisjonen. Kanskje ble kollisjonskrafta redusert med et par titalls tonn pga at sidedørene sviktet.

Lenke til kommentar

Enda ett moment.

Hvis en slik kollisjon er uunngåelg så vil bruk av sikkerhetsbelte medføre at sjåfør ikke har noen mulighet til å hoppe over i andre siden av førerhytta sekundet før kollisjonen er et faktum. Etter min mening skulle ikke sikkerhetsbelte vært påbudt i lastebil nettopp pga dette. Det samme hvis man er i ferd med å skli utfor ei bratt skråning/stup el. Alle husker sikkert den videoen der en bergingsbil prøvde å trekke et vogntog opp en bakke et sted i Nordland for en 5-6 år siden. Hele ekvipasjen ble dratt utfor og trillet hundre meter nedover ei bratt skråning. Bergingssjåføren var meget snartenkt og hoppet ut av bergingsbilen akkurat i det den for utfor autovernet. Såjåføren i berget bil ble med helt ned, men overlevde heldigvis. Tviler på at sjåfør i bergingsbil brukte sikkerhetsbelte der.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
On 12/19/2021 at 12:23 AM, aomt said:

Kva med små bedrifter? Om eg som kjøper (b2b kunden) kan/bør ikkje bruke enorme ressurser på å undersøke om underleverandør følger alle lover, regler og forskrifter. Om bedriften eg driver satser ekstremt mye på outsourcing så kan det fort være tilnærmet umulig å følge med på alle bedrifter ein kjøper tjenester fra og alt regelverk de skal forholde seg til. Tross alt, det er hele poenget med b.a. politiet - de skal sørge at folk/bedriver følger loven? Om vi setter det på spissen og snakker om enkeltmannsforetak - skal h*n også sørge at alle underleverandører følger alle lover og regler? Det er jo umulig.

Det går jo tilbake til forbrukerne. Folk skal ha alt billig/billigst. Bedrifter har ikkje så mange valg enn å kutte hjørner her og der. Setter de opp prisen - blir de utkonkurrert. Trur du mange "vanlige" folk veit korleis tine/Q driver med transport? Leasing, outsourcing, inhouse? For å ikkje snakke om kvalitet, betingelser, osv? Og enda viktigere spm, trur du mange virkelig BRYR seg om det? Eller ønskjer de å kjøpe melka 2kr billigere?

Altså, eg er enig med deg at noe bør gjøres. Men vi må forandre hele systemet. Kapitalisme er råttent. Overforbruk, folk skal ha alt "gratis". Ingen bryr seg om stort annet. 

Hvis det var en reell sjans for at lasten ble beslaglagt så ville det raskt bli et marked for etiske transporttjenester. De ville kostet litt mer og de ville markedsført seg tydelig, kanskje til og med garantert for det økonomiske tapet.

Lenke til kommentar
OlaML skrev (På 18.12.2021 den 23.32):

Det er utrolig sørgelig hvor råtten transportbransjen er. Det kunne vært så bra og det hadde ikke kostet så mye mer for forbrukerne. Bra at Tine har gjort tiltak, for all del. Men det er grunn til å lure på hvorfor det var så dårlig stilt i utgangspunktet. Transportkjøpere må holdes mye mer ansvarlig etter min mening. Hvis det ikke svir i lommeboken så bryr ikke store bedrifter seg nevneverdig om menneskeliv.

Hva om heller staten, vegvesenet og politiet gjorde jobben sin og luket ut disse useriøse aktørene? Om de så måtte stoppet alt av utenlandske biler på grensa, så greit for meg. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
13 minutes ago, ITtraktor said:

Hva om heller staten, vegvesenet og politiet gjorde jobben sin og luket ut disse useriøse aktørene? Om de så måtte stoppet alt av utenlandsk biler på grensa, så greit for meg. 

Greit for meg og! Men de useriøse aktørene blir ikke egentlig luket ut. De bare får et midlertidig tilbakeskritt og så er det på'n igjen. Det er en meget stor tilbudsside av useriøse aktører, det må nok skje noe med etterspørselen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...