Gå til innhold

Tesla åpner snart Supercharger-nettverket: – Viktig del av Norges hurtiglader-utvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
56 minutes ago, Roger Moore said:

Ellers takk. Gir ikke penger til Musk.

Helt greit, så kan du gå på ladebingo med de andre aktørene. Er du heldig er bare halvparten av laderne ute av drift mens resterende er 50 kw ladere som må aktivere via telefonsamtale når rfid og app feiler :)

 

Funfact: Jeg kan fortsatt ikke lade med MER appen eller SMS fordi den fortsatt mener jeg har en aktiv lading. Det har den gjort i et par måneder nå, og 3 henvendelser senere til kundeservice har ikke endret dette.

Endret av The Very End
  • Liker 8
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 minutter siden):

Helt greit, så kan du gå på ladebingo med de aktørene. Er du heldig er bare halvparten av laderne ute av drift mens resterende er 50 kw ladere som må aktivere via telefonsamtale når rfid og app feiler :)

Så ille er det faktisk ikke. Har sjelden opplevd problemer for min egen del. Men helt topp at det åpnes flere nettverk. Konkuranse er bra.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, AL123 said:

Så ille er det faktisk ikke. Har sjelden opplevd problemer for min egen del. Men helt topp at det åpnes flere nettverk. Konkuranse er bra.

Vet ikke hvor du bor, men her i Kristiansandsregionen er det nokså krise. Uten å overdrive snakker vi noe rundt 20-50% feil ofte. Feil kan være feil eller mangler i display, lading som ikke vil starte eller slutte, generelt lader ute av drift eller andre småfeil som påvirker ladingen negativt.

Men, veldig enig i at denne endringen gjør ting bedre- kommer oss alle til gode :)

Edit: 1st gen Leaf her så er for alltid henvist til 50kw Bingo 😅

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (50 minutter siden):

Vet ikke hvor du bor, men her i Kristiansandsregionen er det nokså krise. Uten å overdrive snakker vi noe rundt 20-50% feil ofte. Feil kan være feil eller mangler i display, lading som ikke vil starte eller slutte, generelt lader ute av drift eller andre småfeil som påvirker ladingen negativt.

Men, veldig enig i at denne endringen gjør ting bedre- kommer oss alle til gode :)

Edit: 1st gen Leaf her så er for alltid henvist til 50kw Bingo 😅

Suser forbi sørlandet en gang i måneden og finner alltid ledig og fungerende lynlader.

Turen til Finnmark var null problem. Trenger ikke Tesla for leve gode elbildager.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kjører Tesla, og ønsker dette velkommen. Konkurranse er bra, nå må andre aktører skjerpe seg for å levere brukervennlige løsninger. Problemet er at svært få biler har det tekniske på plass for å kunne lade på SC, men det ordner seg nok.

Lenke til kommentar

Merkelig at det er så mange motstandere av Musk og Tesla. Hadde det ikke vært for han hadde ikke elektrifiseringen av bilparken kommet så langt på grunn av motvilje blant tradisjonelle leverandører til å elektrifisere på grunn av frykt for arbeidsplasser, investeringer osv.

Nå er de gamle noe motvillig tvunget til å elektrifisere på grunn av reguleringer og ikke minst konkurranse fra Tesla. Og mens Tesla får hyppige forbedringer i programvare virker de andre leverandørene sin programvare mer som en 10år gammel «smart» TV som i beste fall er oppdatert når du kjøper den, men i hovedsak kan glemme oppdateringer.

Musk og Tesla er vel blant de få som primært styrer etter å konvertere til miljøvennlig teknologi både for biler, batterier og solceller istedenfor mer kortsiktige og egoistiske mål (økonomi og arbeidsplasser) som de andre fokuserer på.

Når Tesla eiere også er blant de mest fornøyde bileierne (https://www.tv2.no/a/11448530/ ) skulle man tro dette var vinn-vinn. Men man får vel bare akseptere at disse ny-ludittene ergrer seg av en eller annen grunn, mens vi andre kan kose oss med Tesla :-)

 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Musk er en polariserende fyr, men som du skriver er det virkelig ikke til å unngå: Teslaeffekten har vært enorm og essensiell for å akselerere elektrifisering. Dette har vært Teslas misjon fra dag 1 men de som misliker Musk tror alt er et spill. De mener han er uærlig. Fyren har også reddet selskapet fra konkurs to ganger i prosessen og nesten blitt personlig konkurs tilsvarende. Og nå får han kritikk for å være voldsomt rik. En rikdom som er direkte knyttet til aksjene i hans selskap. He can't win...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
vepsebolet skrev (16 timer siden):

Hempel virker som en trivelig og kommunikativ type. Kanskje Roland skal ta et lite kurs hos ham?

Hva skal Tesla med Roland egentlig? Han er en talsperson med taleforbud og bruker dagene sine på å finne stadig nye måter å si "ingen kommentar" på. Han kunne lett vært erstattet av en papegøye eller telefonsvarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (17 timer siden):

Helt greit, så kan du gå på ladebingo med de andre aktørene. Er du heldig er bare halvparten av laderne ute av drift mens resterende er 50 kw ladere som må aktivere via telefonsamtale når rfid og app feiler :)

 

Funfact: Jeg kan fortsatt ikke lade med MER appen eller SMS fordi den fortsatt mener jeg har en aktiv lading. Det har den gjort i et par måneder nå, og 3 henvendelser senere til kundeservice har ikke endret dette.

Hurtiglader nesten aldri, men knotete og tullete fra flere av aktørene - dette er fantastiske nyheter 👍

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Satt på med et familiemedlem sin etron for litt siden. Da han kjøpte den, var et av argumentene mot tesla at de er dårlige på service og at man ikke trenger ladenettverket pga ionity. 

Det første argumentet forsvant noen uker etter da jeg oppgraderte laderen til CCS - og tesla kom hjem til meg å gjorde det uken etter jeg bestilte. Samtidig ventet han på en fiks av en SW - bug i flere måneder.

Da vi kjørte var det først kø på ionity - laderen. Da det var vår tur, fikk vi feilmelding på feilmelding. 

Gleder meg til Tesla åpner. Prisen blir nok relativt høy for ikke - teslaer, men det går rett til utbygging. To-tre år etter tesla avsluttet gratis superlading, bygget de ut nettverket med 30 ladeplasser - og det er vel planlagt like mange i 2022. 

Endret av OscarMike1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er jo velkomment.

Etron og ionity blir 2 kr/km med "billig" og 1 kr/km med dyrt abonnement. Alle andre ccs-ladere har beveget seg i samme retning.

Om Tesla åpner alt, knuser de ionity på tilgjengelighet, og om de går ned mot selvkost, kan prisene ellers også bli trivelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Men så er jo spørsmålet om Tesla kommer til å forlenge kablene sine for å matche flere biler eller om e-tron kommer til å oppta 3 stolper..

Løs gjetting, ikke med en gang. ;) 

Marerittscenarioet for alle eksisterende Teslakunder er uendelige køer av ikke-teslaer på superladerne. En forholdsvis enkel løsning på dette er nettopp å løse slike tekniske problemer som det du akkurat nevnte over litt tid. Det vil gi en mer kontrollert innfasing av hvor mange som kan bruke superladerne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...