Redaksjonen. Skrevet 16. desember 2021 Del Skrevet 16. desember 2021 Vi går aldri tom for energi, men det er en fattig trøst [Ekstra] Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 16. desember 2021 Del Skrevet 16. desember 2021 Likevekt er kanskje det eneste som IKKE er energi, når det kommer til stykket? Varme er potensiell energi som alt annet som ikke er utlignet, vil jeg påstå. Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 16. desember 2021 Del Skrevet 16. desember 2021 (endret) En veldig bra, men veldig kortfattet oppsummering av det som en SW ingeniør har brukt noen tiår på å forstå. Mye av dette er kjent for meg fordi jeg har fulgt Viktor T. Toth sine svar på Quora de siste årene. Et eller to små drypp av kunnskap derfra hver uke over noen år har til slutt trengt inn i hjernen på en enkel SW ingeniør. Nullenergihypotesen var ny for meg. Men jeg regner med at det spiller inn på vekselvirkningen mellom gravitasjon og mørk energi. Dette er bleeding edge av kosmologi, og blir spennende å følge med på. Ellers kunne det kanskje vært fremhevet enda litt mer at masse og energi bare to sider av samme sak i det store regnskapet. Det er bare enkelte typer energi vi til dagligdags omtaler som materie og måler i kg i stedet for joule. Endret 16. desember 2021 av Egil Hjelmeland Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 16. desember 2021 Del Skrevet 16. desember 2021 (endret) NERVI skrev (4 timer siden): Likevekt er kanskje det eneste som IKKE er energi, når det kommer til stykket? Varme er potensiell energi som alt annet som ikke er utlignet, vil jeg påstå. Varme, eller rette sagt temperatur, er kinetisk energi på partikkelnivå. Varme er energitransport som følge av temperaturforskjeller. Utnyttbar energi henger sammen med entropi, som sikkert også har med forskjeller i potensiell energi å gjøre. Men her er jeg på så tynn is at jeg plumper gjennom. Endret 16. desember 2021 av Egil Hjelmeland Lenke til kommentar
asshole Skrevet 16. desember 2021 Del Skrevet 16. desember 2021 (endret) Forvirrende. La oss si at vi hadde store mengder fri energi og ønsket å konvertere den til masse. Hvilken form ville denne frie energien hatt? Og hvordan kan vi konvertere den til masse? Endret 16. desember 2021 av asshole Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 asshole skrev (14 timer siden): Forvirrende. La oss si at vi hadde store mengder fri energi og ønsket å konvertere den til masse. Hvilken form ville denne frie energien hatt? Og hvordan kan vi konvertere den til masse? Hvilken form har denne frie energien? Hvis det er snakk om fotoner med høy nok energi (gammastråling) kan de splittes til et positron og et elektron, eller de kan fusjonere atomkjerner til noe tyngre enn jern. Det vil si at den samlede massen øker. Dette er uhyre energikrevende prosesser som skjer i supernovaer. https://en.wikipedia.org/wiki/Pair-instability_supernova Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå