Gå til innhold

DEBATT: Du patcher alltid for sent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Samms said:

Kva med at datavarebransjen starter å jobbe meir lik flyindustri og andre etablerte industrier der sikkerheit er viktig?

Teste og verifisere at systema fungerer og er sikre før levering.

Det er brukerne, og ikke bransjen, som er problemet.

«Ingen» i massene bryr seg nevneverdig om sikkerhet.. dessverre..

Lenke til kommentar
Samms skrev (6 minutter siden):

I flyindustrien og andre etablerte industrier er det lovkrav til sikkerheit. 

Det stemmer, men i flyindustrien er det også bare ett fåtall som får lov til å f.eks styre flyet.
Se for deg hvordan flybransjen hadde hvert om hver passasjer fikk 2 minutters opplæring, så var det bare å flyet selv som best man kunne. Det er i praksis IT-bransjen.

Hadde utelukkende IT-folk med utdannelse og erfaring fått lov til å røre en datamaskin og at angrep ikke engang var ett tema, så hadde det vært ekstremt sikkert.

Når så du f.eks en person sist forsøke å snike seg inn på en flyplass med vinkelsliper for å kutte av noe på ett fly slik at det skal kræsje? Innen IT så er det noen som gjør slikt hvert minutt døgnet rundt..
Riktignok med en faktisk vinkelsliper da, men digitale angrep.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Samms said:

I flyindustrien og andre etablerte industrier er det lovkrav til sikkerheit. 

Ja, og ALLE passasjerene bryr seg om sikkerhet som var poenget mitt. Folk flest driter i sikkerhet på apper, programmer, nettsider, lenker++  Verdens mest vanlige passord år etter år er "password", "123456"+++  

Sett to faktor og kompliserte passord på tjenesten din, så er du konkurs i løpet av kort tid. Send ut en epost om at du har arvet en milliard og trenger hjelp mot god betaling på dårlig engelsk, så er du millionær innen uka er over.

Innen IT så er det brukerne som er problemet. De må forstå at sikkerhet er viktig, og være villig til å betale prisen.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, WiiBoy said:

Ja, og ALLE passasjerene bryr seg om sikkerhet som var poenget mitt. Folk flest driter i sikkerhet på apper, programmer, nettsider, lenker++  Verdens mest vanlige passord år etter år er "password", "123456"+++  

Sett to faktor og kompliserte passord på tjenesten din, så er du konkurs i løpet av kort tid. Send ut en epost om at du har arvet en milliard og trenger hjelp mot god betaling på dårlig engelsk, så er du millionær innen uka er over.

Innen IT så er det brukerne som er problemet. De må forstå at sikkerhet er viktig, og være villig til å betale prisen.

Riktig, det er brukarane som er problemet i mange tilfeller. Det er difor alle bilar skal kontrollerast annankvart år for å vere lovlege å køyre. Elektrisk utstyr, det er igjen produsenten som har krav om å lage dei sikre. Det finnes også eit EU direktiv på kor godt tøybamser skal være sydd saman for å vere lovlege.😉

Litt krav til alle leverandører så hadde det hjelpt. Og dei er ikkje dei første som klager på krav til sikre produkter. Bilprodusentane var lenge kort og godt lunkne til å lage sikrare bilar. Til eit par produsentar starta og brukte det i marknadsføringa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (8 timer siden):

Det stemmer, men i flyindustrien er det også bare ett fåtall som får lov til å f.eks styre flyet.
Se for deg hvordan flybransjen hadde hvert om hver passasjer fikk 2 minutters opplæring, så var det bare å flyet selv som best man kunne. Det er i praksis IT-bransjen.

Hadde utelukkende IT-folk med utdannelse og erfaring fått lov til å røre en datamaskin og at angrep ikke engang var ett tema, så hadde det vært ekstremt sikkert.

Når så du f.eks en person sist forsøke å snike seg inn på en flyplass med vinkelsliper for å kutte av noe på ett fly slik at det skal kræsje? Innen IT så er det noen som gjør slikt hvert minutt døgnet rundt..
Riktignok med en faktisk vinkelsliper da, men digitale angrep.

Hadde man kun tillatt utdannede og erfarne IT-folk tilgang til systemene, så hadde det faktisk ikke vært en eneste å få tak i. Før man kan utdanne noen, må noen andre ha tråkka opp stien og lært seg hvordan dette fungerer. Altså skaffer seg erfaring. 

Disse kan så lære opp andre, og danne grunnlag for et opplæringsopplegg etterhvert som man bygger veien fremover. Så må de nyutdannede få prøve seg, for å bygge egen erfaring. Derfor bedriver man praksisplasser, prøveperioder og i mange tilfeller ekstra opplæring i bedriften før man så smått begynner å lære metodene som fungerer i praksis.

Andre er ikke like heldige, men blir kasta ut på dypt vann rett fra skole og teoretisk kunnskap, og må lære seg å svømme selv, altdå bruke teorien for å se hva som fungerer eller ikke. Mange takler det fint, gjerne fordi de har trykka og prøved, og feilet og fått ting til å fungere før de begynte på skole, men trenger teoretisk bakgrunn.

Andre klarer seg ved å gjemme seg bort, og atter andre finner ut at dette var feil, og bytter jobb til en arbeidsgiver som kan gi de den oppfølgingen man trenger. Det man må etterstrebe er en god miks av hjemmelærte, nyutdannede uten særlig praksis, og en god dose erfarne folk med eller uten teoretisk utdanning i bunn.

Vi er ikke lengre i data-alderen at man bare kan basere seg på utdannede med mer eller mindre relevant erfaring. Kursing dekker ofte opp for relevant utdanning, ennå en stund. Og vil uansett være god påfyll til annen formell utdanning. Men det er viktig at disse får relevante oppgaver, og tid til å absorbere og trene seg opp på det man er kurset i. Noe som ofte ikke følger hånd i hånd, og mange rekker å glemme det de ble kurset i, før de faktisk får jobbe med det som ble tatt opp på kurset, fordi det går for lang tid mellom kurset og at man får prøvd selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...