Gå til innhold

Borettslag får likevel strømstøtte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det da fremdeles med en begrensning på 5 000 kWh? I tilfelle, regnes det da forbruk delt på antall husstander?

Om svaret på det første er ja, og svaret på det andre er nei, så vil denne endringen bli tilnærmet symbolsk. For eget borettslag, ble det i november brukt nesten 336 000 kWh, men fordelt på de 240 boenhentene blir dette 1 400 kWh. Strømforbruket kommer i tillegg. For borettslag som ikke er tilknyttet fjernvarme, vil dette da falle på elforbruket.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Stemmer det at borettslaget deler nettleia delt på antall enheter? Slik var det hvert fall rigget til i borettslaget jeg bodde i. Gav særdeles gunstig strømregning. Støtte oppå det? Virker ikke fair.

Synes for øvrig at disse tilskuddsordningene er et steg i feil retning. I stedet for å drive brannslukningsarbeid med strømregninga fordi den er høy nå, kan SV-politikerne heller gjøre det de gikk til valg for: jobbe for å gi folk en skikkelig lønn det går an å leve av. Vi er på vei til coupon-samfunn som i USA. En vanlig sykepleierlønning er ikke lenger er nok for å betale faste kostnader slik at de tvinges til å bli støttemottaker og er prisgitt politikernes beslutninger. Fuck det. I mellomtiden har enkelte lønnsgrupper gallopert av gårde lønnsmessig. Faren min tjener 5 ganger mer enn moren min. Han er tannlege, hun er sykepleier. Det henger ikke på greip.

Lenke til kommentar

Det vanlige er å fordele strømkostnadene og andre felleskostnader etter andel m2 som boenheten er på, slik at de som har større leiligheter betaler mer enn de med mindre leilighet. Ihvertfall slik jeg har forstått det. Under antagelsen at de dermed har mer nytte av fellesarealer. Inkludert vegg og takareal.

Det er jo og mer sannsynlig at en større leilighet har flere husstandsmedlemmer, og dermed og forbruker mer strøm til varmtvann, i tillegg til at større boenhet har større varmebehov enn en liten. For de som altså har varmtvann og fyring inkludert.

Alternativt har man måler for vannforbruket i hver leilighet.

Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (2 timer siden):

Og hva med borettslag og sameier som har garasjelag hvor de lader elbilene sine!!!

De fleste har en ordning der man betaler enten en fast andel per måned, som skal dekke strømforbruket, og som avregnes årlig/halvårlig i tilfelle overforbruk, eller de betaler en fast pris per kWh. Gjerne og med en form for avregning.

I begge tilfellene kommer strømregninga inn til borettslaget, om man ikke ar satt bort dette til f.eks. ladeoperatøren, som i noen tilfeller tar en viss risiko, men tar en kWh-pris som er høyere enn faktisk pris, som skal dekke slike fluktuasjoner i prisen.

I det siste tilfellet er det kanskje ikke borettslaget som får reduksjonen i pris, om de kommer med i ordningen da. Men i de andre tilfellene, må man nok beregne hvor stor andel prisreduksjonen er for ladingen. Det går mest sannsynlig på egen måler, og blir da lettere å fordele.

Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 time siden):

En vanlig sykepleierlønning er ikke lenger er nok for å betale faste kostnader slik at de tvinges til å bli støttemottaker og er prisgitt politikernes beslutninger. Fuck det. I mellomtiden har enkelte lønnsgrupper gallopert av gårde lønnsmessig. Faren min tjener 5 ganger mer enn moren min. Han er tannlege, hun er sykepleier. Det henger ikke på greip.

Gret nok at sykepleiere ikke ligger aller best an på statistikken, men de tjener likevel en del bedre enn nordmenn flest. Om du som sykepleier har behov for å bli mottaker av økonomisk støtte har du nok gjort noen dårlige økonomiske valg.

Sjekk her: https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-snittlonna-i-over-350-yrker-6.158.765648.167e5ff88f

Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 minutter siden):

Gret nok at sykepleiere ikke ligger aller best an på statistikken, men de tjener likevel en del bedre enn nordmenn flest. Om du som sykepleier har behov for å bli mottaker av økonomisk støtte har du nok gjort noen dårlige økonomiske valg.

Sjekk her: https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-snittlonna-i-over-350-yrker-6.158.765648.167e5ff88f

Grunnlønna ligger på 400-450 000,-. Det er natt-, kveld, helligdag og helgetillegg som bumper opp lønna til det nivået du ser der. Noen dårlige økonomisk valg kan være å bosette seg i Oslo, eller å være singel eller ha barn. 

Behovet for økonomisk støtte er åpenbart der for mange, siden regjeringen går inn for strømstøtte.

Lenke til kommentar
Dassen skrev (6 minutter siden):

Grunnlønna ligger på 400-450 000,-. Det er natt-, kveld, helligdag og helgetillegg som bumper opp lønna til det nivået du ser der. Noen dårlige økonomisk valg kan være å bosette seg i Oslo, eller å være singel eller ha barn. 

Behovet for økonomisk støtte er åpenbart der for mange, siden regjeringen går inn for strømstøtte.

Ikke se på grunnlønn, se på faktisk inntekt. Det er tross alt de pengene de ender opp med.

Og se på listen, så ser du at det veldig mange som tjener mindre enn sykepleiere. Omtrent alle sjåfør-yrker, hotell og restaurantansatte, ansatte på utesteder, vektere, butikkansatte, elektrikere, rørleggere, +++. Helt vanlige yrker. Og det er ikke sånn at alle disse trenger sosialhjelp.

Med tanke på innsatsen sykepleiere har gjort de siste årene synes jeg helt klart de fortjener et lønnshopp. Men i det store og hele bildet er de allerede bedre betalt enn "Ola Nordmann".

Lenke til kommentar
uname -i skrev (39 minutter siden):

Noen som har fått med seg om dette også gjelder fjernvarme som er knyttet til markedsprisen på strøm?

Allerede kommentert i andre artikler og kommentarer at denne vil måtte prisjusteres ned pga tiltakene, siden den alltid skal være billigere enn el. Så de må iberegne denne støtten, og derved redusere prisen. Også uttalt fra offentlig hold.

EDIT:
"

Fjernvarme omfattes av ordningen

E24 har gjennom høsten og vinteren skrevet om at fjernvarmekunder også har fått sjokkregninger.

Dagens krisepakke vil gi fjernvarmekundene lavere pris, men de får ikke utbetalt penger, fremgår det fra NVE.

Regelverket for fjernvarme tillater ikke at prisen fastsettes høyere enn strømpris. Den foreslåtte kompensasjonsordningen skal også telle med når fjernvarmeprisen settes."

https://e24.no/olje-og-energi/i/z7kzRv/regjeringen-med-krisepakke-til-stroemkundene

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Ikke se på grunnlønn, se på faktisk inntekt. Det er tross alt de pengene de ender opp med.

Og se på listen, så ser du at det veldig mange som tjener mindre enn sykepleiere. Omtrent alle sjåfør-yrker, hotell og restaurantansatte, ansatte på utesteder, vektere, butikkansatte, elektrikere, rørleggere, +++. Helt vanlige yrker. Og det er ikke sånn at alle disse trenger sosialhjelp.

Med tanke på innsatsen sykepleiere har gjort de siste årene synes jeg helt klart de fortjener et lønnshopp. Men i det store og hele bildet er de allerede bedre betalt enn "Ola Nordmann".

Faktisk inntekt vil variere ut ifra hvordan livs- og arbeidssituasjonen er. En sykepleier som har aleneansvar for barn, vil ikke kunne jobbe netter f.eks. Storparten av sykepleiere jobber i reduserte stillinger fordi jobben er for krevende. Det er de færreste som har utbetalt de summene som du opererer med.

Alle de eksemplene du trekker fram har lavere kvalifikasjoner og ansvar - sammenligningsgrunnlaget er ikke der. Jeg sier ikke de yrkesgruppene er overbetalt, men det er noe galt med lønnsnivåene i dette landet. De rikeste har seilt fullstendig ifra "Ola Nordmann" og nå ser regjeringen behovet for å sette de fleste av oss på sosial stønad (med å betale 55% av strømregningen over et visst nivå).

Lenke til kommentar
Dassen skrev (8 minutter siden):

Faktisk inntekt vil variere ut ifra hvordan livs- og arbeidssituasjonen er. En sykepleier som har aleneansvar for barn, vil ikke kunne jobbe netter f.eks. Storparten av sykepleiere jobber i reduserte stillinger fordi jobben er for krevende. Det er de færreste som har utbetalt de summene som du opererer med.

Alle de eksemplene du trekker fram har lavere kvalifikasjoner og ansvar - sammenligningsgrunnlaget er ikke der. Jeg sier ikke de yrkesgruppene er overbetalt, men det er noe galt med lønnsnivåene i dette landet. De rikeste har seilt fullstendig ifra "Ola Nordmann" og nå ser regjeringen behovet for å sette de fleste av oss på sosial stønad (med å betale 55% av strømregningen over et visst nivå).

Helt enig med at enkelte grupper har seilt i fra resten lønnsmessig, men det er ikke det samme som å sette folk flest på sosial stønad. Folk flest planlegger økonomi rundt forutsigbare kostnader. I norge har strøm historisk sett vært billig (godt under 1 kr/kWt). Når den da fyker i taket og mangedobler seg, til tider over tidobler seg i pris, i et land hvor folk flest har elektrisk oppvarming, så er det klart at en slik økonomisk bombe også påvirker vanlige folk med god økonomi. Det vil igjen også forplante seg videre i økonomien, da mange får mindre kjøpekraft når strømregningen øker med flere tusen kroner. 

Hensikten med hjelpen som innføres nå er jo ikke sosial stønad, men å dempe smellen. Det er allerede flere land som har gjort lignende tiltak uten at man kan påstå at folk flest er satt på sosial stønad. De mest utsatte i samfunnet får jo egen hjelp i form av ekstra bostøtte osv, uavhengig av det generelle tiltaket. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

Helt enig med at enkelte grupper har seilt i fra resten lønnsmessig, men det er ikke det samme som å sette folk flest på sosial stønad. Folk flest planlegger økonomi rundt forutsigbare kostnader. I norge har strøm historisk sett vært billig (godt under 1 kr/kWt). Når den da fyker i taket og mangedobler seg, til tider over tidobler seg i pris, i et land hvor folk flest har elektrisk oppvarming, så er det klart at en slik økonomisk bombe også påvirker vanlige folk med god økonomi. Det vil igjen også forplante seg videre i økonomien, da mange får mindre kjøpekraft når strømregningen øker med flere tusen kroner. 

Hensikten med hjelpen som innføres nå er jo ikke sosial stønad, men å dempe smellen. Det er allerede flere land som har gjort lignende tiltak uten at man kan påstå at folk flest er satt på sosial stønad. De mest utsatte i samfunnet får jo egen hjelp i form av ekstra bostøtte osv, uavhengig av det generelle tiltaket. 

Vi er nok enige. 
Det er jo et paradoks at sentralbanksjefen argumenterer med at renteheving er riktig fordi folk har opparbeidet seg kapital (på kveldsnytt i går), mens regjeringen ønsker å dempe smellen på strømregninga. 

Lenke til kommentar
Dassen skrev (5 minutter siden):

Vi er nok enige. 
Det er jo et paradoks at sentralbanksjefen argumenterer med at renteheving er riktig fordi folk har opparbeidet seg kapital (på kveldsnytt i går), mens regjeringen ønsker å dempe smellen på strømregninga. 

Ja, den rentehevingen var det ikke mange som forstod seg på. Selv økonomieksperter undres over den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (27 minutter siden):

At en enslig sykepleier med foreldreansvar, ikke kan ta nattevakter, er ganske så feil. Har selv, i min ungdom, vært brukt som barnevakt for en sykepleier som var enslig forsørgende på gjeldende tidspunkt. Problemet er at mye av fortjenesten ved å ta en nattevakt går bort i kostnad til barnevakten, og det bør helst være natt til ukedag, så ungen etterpå kan leveres i barnehage slik at forelderen kan få sove.

Er selv enslig forsørger nå, og har i periode med delt omsorg tatt med meg min datter på jobb, der hun kunne sove på et tilstøtende kontor mens jeg jobbet. Tungvint, men tvingende nødvendig. Og ikke tjener jeg stort mer enn en sykepleier heller, så økonomisk kan jeg lett sette meg inn i situasjonen. Har man i tillegg dårlig råd fordi man sliter på gjeld, f.eks. etter en slitsom og kostbar men tvingende nødvendig rettsak om barnefordeling, så merkes kostnadene enda mere.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar

Nja de fleste økonomieksperter er ganske enige i den rentehevinga, selv om markedet ble tatt litt på senga. Må huske på at beslutningsgrunnlaget for rentehevingen ser på hvordan framtiden skal være, lengre fram enn bare 2-3måneder. Da forventer man, slik som etter sist bølge var ferdig, at økonomien går i høygir. Samtidig ser man sterkt inflasjonspress i andre land og antydninger til starten av det i Norge også.

Markedet forventet at sentralbanken var svak for politisk press og kortsiktig, slik man har sett i andre land. Dette er jo en av potensielle problemstillinger med Jens Stoltenberg som sentralbanksjef, vil han gjøre rentehevinger som er politisk upopulært mens AP har regjeringsmakt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...