Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vanskelig å komme overens med svigermor

Gjest d7978...89c

Anbefalte innlegg

Gjest d7978...89c

Hei!

For ett år siden ble jeg introdusert for min svigermor. Jeg har møtt henne flere ganger det siste året og vært på hyttetur hvor hun har vært med.

Svigermor er har mange gode sider, men også noen jeg har problemer med å forholde meg til. Hun er svært politisk korrekt og er veldig opptatt av å holde en god fasade. Hun tenker åpenbart mye på hvordan andre oppfatter henne. Det har jeg merker på måten hun snakker på, små komme tarer osv. Videre skal hun på en måte «passe på» andre og sørge for at de ikke sier noe feil.

Jeg selv er frittalende og sier det jeg mener, selv om det ikke er politisk korrekt. Jeg har også sansen for sarkastiske vitser og liker spøker som er litt på kanten.

I sammenhenger hvor svigermor er til stede klarer jeg ikke å være helt avslappet fordi hvis jeg åpner kjeften får jeg fort et blikk eller kommentar fra svigermor. Jeg og svigermor er svært ulike både i alder og væremåte, så vi kommer nok aldri til å bli bestevenner. Jeg vil likevel ha en god relasjon til henne for min kjærestes del.

Hva bør jeg gjøre? Tilpasse meg svigermors sensitive holdninger og føye meg som en hund, eller være meg selv?

Anonymous poster hash: d7978...89c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 26150...7ad

Vi bærer alle forskjellige hatter.

En for jobb, en for venner, og i ditt  tilfelle en forsvigermor.

Bare spill med for ordens skyld som ikke lager noen ytterligere konflikter.

"Man kan ikke lære en gammel hest å knegge"

Så å prøve å endre henne er nok tilnærmet umulig.

Du er langt fra den eneste som har det slik vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 26150...7ad

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...
Gjest 29b2f...796

Svigermødre er som regel glad i sin egen sønn/datter, forståelig nok.

Jeg har en svigermor som er svært dominerende og kommer med innspill til hvordan jeg bruker pengene mine, hvordan jeg oppdrar barna, hvordan jeg kler meg, hvor jeg plasserer møbler etc. Jeg har respondert med at innspillene hennes ikke kommer til å bli tatt til følge. Da skrur hun enten opp volumet, starter intriger eller hvisker i øret til min kjære for å se om det er noen mulighet for å overta regien. Hun klarer enten ikke å forstå at hun driver folk bort med styringen, eller så bryr hun seg ikke.

Dette har ført til at jeg har minst mulig kontakt med svigermor. Det er helt greit for meg men det gjør livet vanskeligere for barna.

-k

Anonymous poster hash: 29b2f...796

Lenke til kommentar

Det er veldig mye lettere å endre seg selv, enn å forsøke endre andre... Hvis du ønsker svigemors gunst, så må du nok føye deg, dette gjelder stort sett i alle settinger. Hvis du vil få noen til å like eller akseptere deg når de har helt andre syn enn deg selv, så er du nødt til å tilpasse deg denne personen, ihvertfall i startfasen. 

Når et godt forhold er etablert, kan man forsøke å være mer seg selv og så vil det sikkert bli mer akseptert. 

Lenke til kommentar
Athos2011 skrev (På 4.1.2022 den 9.36):

Jeg ville ha ligget litt lavt jeg da, i forhold til svigermor. Man bør vise litt underdanighet når man kommer in i en ny familie. Heller la svigermor få prate om det hun vil prate om. Det tror jeg at du kommer lengst med🙂 

Enig i det. 

Det er latterlig mange mennesker her i livet man ikke kommer overens med. Særlig om man er nokså frittalende (som meg selv). Jeg har selv løst dette ved å ha en litt "ironisk avstand" til de som "fyrer meg opp".

Jeg har alltid sagt at dersom man lar seg irritere av andre sine personlige og karakteriske trekk - er det vedkommende som lar seg irritere og påvirke; som har et problem. Ikke vedkommende som "tirrer". Se heller på det som en parodi (i hodet ditt / tankemønsteret). Du kan jo til og med veldig forsiktig berømme og gi komplimenter på de sidene av hennes som irriterer deg. Hehe. (Ok, det er litt "giftig" - men kan være med på å gjøre hverdagen litt mer behagelig for din del... ;p)

Du kan uansett ikke endre en person. Vær heller litt mer underdanig som @Athos2011 skriver. Og la henne "vinne" over egoet ditt (!). Se heller på det med litt ironisk avstand. ^^  

Lenke til kommentar

Gir man slike folk lillefingeren, tar de raskt hele hånda. Jeg ville ikke tilpasset store deler av min væremåte for å tekkes en vrang person i svigerfamilien. Om hun ikke aksepterer det, får det bare være. Livet er for kort til å tilbringe det med folk man ikke liker eller overhodet ikke går overens med uavhengig av om det er familie eller ikke. Dette gjelder særskilt om dere potensielt må tilbringe mye tid sammen. 

Lenke til kommentar
Gjest 29b2f...796
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Jeg har alltid sagt at dersom man lar seg irritere av andre sine personlige og karakteriske trekk - er det vedkommende som lar seg irritere og påvirke; som har et problem. Ikke vedkommende som "tirrer". Se heller på det som en parodi (i hodet ditt / tankemønsteret). Du kan jo til og med veldig forsiktig berømme og gi komplimenter på de sidene av hennes som irriterer deg. Hehe. (Ok, det er litt "giftig" - men kan være med på å gjøre hverdagen litt mer behagelig for din del... ;p)

Jeg har en svigermor som er svært dominerende. Hun mener nok at hun er behjelpelig med å øse av sin livsvisdom over alle andre som ikke vet sitt eget beste, men det er krevende å forholde seg til.

Hun kommer med innspill til økonomi, antrekk, hårpleie, møblering, barneoppdragelse. Det er forsåvidt greit nok, jeg avviser det jeg ser på som dårlige råd. Men når hun blir avvist i å styre andre menneskers liv så skrur hun bare opp volumet, øker konfliktnivået, lyver og starter intriger. Jeg tror ærlig talt ikke at hun greier å tenke seg en verden hvor noen kan ha tanker om eget liv som ikke sammenfaller med hennes egne tanker om deres liv.

Etter mange år og eskalerende konfliktnivå så prøver jeg å tilbringe minst mulig tid med henne. Det er greit for meg men det er krevende for barna.

Anonymous poster hash: 29b2f...796

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...