RQS392LC Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 Hvorfor spurte han 15 kollegaer hva de tjener? Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 Er ikke dette oppskriften på ett destruktivt arbeidsmiljø? Jeg har en kollega, som kommer på jobb, men han er svært prokrastinerende. Han er den som tyter ved kaffemaskinen, forteller om jobb, familie og viser bilder av både fluer og laks. Prosjektene har får tar lang tid. Men: han lar lang ansiennitet. Jeg er nesten sikker på at han har høyere lønn enn meg. Er jeg en bedre arbeidstaker enn ham? Jeg syntes det. Jeg vet at jeg er mer effektiv. Syntes sjefen min det? Burde min lønn være høyere fordi jeg er mer effektiv? Hvis jeg spør om lønnen til mister Pratsom, så får jeg vite det - han prater som nevnt om alt. Hvis den er høyere enn min - hva skjer deretter? Hvordan kan det som skjer etterpå være noe annet enn destruktivt for firmaet? Skal jeg kreve at han går ned i lønn? At jeg går opp i lønn? (Fordi jeg syntes jeg gjør en god jobb). Hva hvis ledelsen er enig, og gir meg mer lønn. Siden vi nå snakker om lønn, så forteller jeg til mister Pratsom at nå gikk jeg opp i lønn. Han syntes at han gjør en god jobb - og fortjener mer lønn enn meg fordi han har lengre ansiennitet. Og vips, så er kaoset i gang. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 XIFXEGLO skrev (12 minutter siden): Er ikke dette oppskriften på ett destruktivt arbeidsmiljø? Uten å kjenne arbeidsmiljøet ditt og arbeidsoppgavene dine og oppgavene til Mr. pratsom så kan jeg på generell bassis si at det virker som du ikke har forståelse for hva lang fartstid og erfaring faktisk betyr. Det kan for eksempel bety at din kollage med mye erfaring får de vanskelige prosjektene og derfor bruker lengere tid eller at denne personen bringer inn flere prosjekter fordi han har et godt kontaknettverk som ikke du har. Jeg sier ikke at det er slik men at det kan være det. I bedriften jeg jobber er jeg nok ikke den som er raskest men setter du en av de kjappe på noen av mine jobber blir de aldri utført eller veldig tregt på grunn av manglende kunnskap om det jeg driver med som er litt atypisk for jobber innen mitt fag. Så det trenger ikke være oppskriften på et destruktivt arbeidsmiljø. 5 Lenke til kommentar
dskg Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 (endret) Situasjonen du skisserer høres veldig destruktiv ut og veldig fjernt fra hvordan arbeidslivet vanligvis fungerer. Lønnsnivået i en bedrift er ikke en stige der person A er bedre enn person B og derfor tjener mer. Stilling, ansvar, erfaring, utdanning, forhandlingsevne og markedsverdi er viktige faktorer. De kan ansette en ny person i morgen som får bedre lønn enn deg, ikke fordi vedkommende er bedre i jobben, men fordi man må møte personens eksisterende lønn eller markedsverdi for å lande ansettelsen. Det er ikke uvanlig at lønnsutviklingen er veldig individuell og at enkelte faller bak fordi de antar at lønnsnivået er rettferdig og de andre ligger på rundt det samme. Å snakke om lønn med kollegaer er veldig nyttig. Jeg kjenner flere som har innsett at de ligger lavt i terrenget i forhold til andre med lik stilling, utdanning og erfaring. Noen er flinke å forhandle lønn, andre sier takk til det første forslaget som kommer fra bedriften. Over tid kan det da bli et ganske betydelig skille. Det handler ikke om at man skal sammenligne hvem som er best, men ha informasjon om hva de andre tjener slik at man kan sikre seg selv en rettferdig lønn. Det er stort sett bare arbeidsgiver som er tjent med at ingen vet hva de andre tjener. Endret 15. desember 2021 av dskg 3 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 1 minute ago, dskg said: Det handler ikke om at man skal sammenligne hvem som er best, men ha informasjon om hva de andre tjener slik at man kan sikre seg selv en rettferdig lønn. Det er stort sett bare arbeidsgiver som er tjent med at ingen vet hva de andre tjener. Hvordan kan det ikke handle om hvem som er best? Hvor flinke er enkeltpersoner til å vurdere sin egen arbeidsevne, kompetanse og verdi for firmaet? Klarer man å se rasjonelt på det? Alt som trengs er en Dunning Krueger, så er bråket igang. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 Jeg mener det handler om kultur. Jeg har to arbeidssteder, ene hvor det aldri ble snakket om og man fikk delvis vite via via. Veldig dårlig arbeidsmiljø. I dag har vi med lik stillinger helt åpen dialog. Siden jeg startet for 2 år siden har vi presset kollektivt opp lønna til samtlige, og hevet snittet med hvertfall 50 000,-. Fordi noen får hopp av forskjellige grunner så blir resten med i dragsuget Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 XIFXEGLO skrev (54 minutter siden): Er jeg en bedre arbeidstaker enn ham? Jeg syntes det. Jeg vet at jeg er mer effektiv. Syntes sjefen min det? Burde min lønn være høyere fordi jeg er mer effektiv? Det er jo dette som er poenget. Har sjefen råd til å betale mr Pratsom ei høgare lønn enn du har i bytte mot mindre effektivitet (og kompetanse) enn du kan tilby så har sjefen også råd til å betale deg tilsvarande eller betre. Det er sjølvsagt ikkje slik at effektivitet åleine skal være lønnsgrunnlaget, kompetanse, erfaring, sammarbeidsvilje, osv speler også inn då det er effektivt arbeid utan feil over tid som gir lønnsomheit for firmaet. Poenget er ikkje å prute kollegaen ned i lønn (noko som i praksis er vanskeleg utan at det er ei endringsoppseiing som utløyser ein rekke formelle krav), poenget er å synleggjere din eigen verdi og kreve din del av verdiskapninga som lønn. Til sjuande og sist så er det arbeidsgivaren som fastesetter lønna og som bestemmer kva som skal vere kriteria for lønnsaukning, men om sjefen ikkje er villig til å lønne deg fornuftig så vil du vite om det så tidleg som råd slik at du kan bytte jobb. 2 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 Du får lønn etter hvor vansklig du er og erstatte ikke hvem du er Lenke til kommentar
En som undrer Skrevet 18. desember 2021 Del Skrevet 18. desember 2021 Det er en bedømmelse som folk setter seg utfor om de vil ikke diskutere lønninga si. En del av folka som ikke vil sifra om sin lønning har klart av å hamstre ekstra lønnstillegg som skulle eventuelt deles like på gruppen. Var i en offentlig stilling der en snakkede med toppen straks om noen skulle avgå med pensjon og klarte merkelig nok og ordna seg....... og var lat som klarte ikke å levere sine oppgaver i tid..... uansett tilsnakk fa andre. Sen er å si fra han Master fyren som var ansvarlig for utviklingsgruppen som produserte hemmelige greier. Han kom på at det var en liten forskjell på hans lønning og andre i hans situasjon. Firmaet satte inn en Man Hunting firma som skulle forhandle lønn med alle de ansatte. Alle skulle ha to samtaler med denne innleide spesialisten på ca. 20år Når han påpeker at det har ikke vært lønnsforhøyning hos han i de 3 siste årene og han kunne godt tenke seg å komme på noenlunde like linje som andre i hans situasjon med likt ansvar og like goe resultater, der alt var levert i tid og uten feil i de siste årene. Han sier at han ønsker seg minimum 20 til 30% påslag. "Det gjør vi ikke her" kommer som svar fra the man hunter guten som skulle forhandle og hadde info om lønning til alle ansatte, erfaring og utdanning på avdelingen. Master karen sa at det var å se på som oppsigelse om lønninga var ikke rettet på. På neste møte da kommer en fra ledelsen i firmaet og Master karen sier at det er ikke å merke seg lønningspåslag i de to siste utbetalingene. "Sådan gjør vi ikke her" sier man hunting fyren igjen. Da sa Master karen at sist var sagt at det er å se på som oppsigelse om lønninga justeres ikke, og tar sine ekstra nøkkelkort og ekstra nøkler å legger på bordet og avslutter samtalen. Jamvel om karen fra toppledelsen ville ta over diskusjonen og ordne opp i "misforståelsene". Master karen sa aldri til de at han visse om folk med Bachelor utdanning i teamet som hadde høyere lønning men hann som var ansvarlig for alt og hadde ikke kompetanse til å bli satt på hva som helst. Oppsigelsestida min var den tøffeste tida mi på noen jobb, men først da var det åpen mulighet å diskutere lønning, men det var godt å komme seg videre fra firma som leier inn folk til å fornærme de ansatte ved lønnsforhandlinger. Jeg kjenner han karen og har hatt sikkerhetsklaring men fikk aldri komme med beina inn i firmaet. Hann klarte å bli sjef i stor International konsern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå