Anterialis Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 Hei! Jeg leier p.t. en bolig og det er litt vanskelig å installere kablede APs akkurat der jeg ønsker. Per nå har jeg en UDM-Pro (ruter, liten switch) som står på kontoret hvor internett kommer inn. Her har jeg satt den ene Orbien (RBR50) i AP-mode slik at det fungerer som en ren AP tilkoblet med ethernet på UDM-pro. På kontoret har jeg videre en iMac og div. IoTs som får godt WiFi-signal (naturligvis). Jeg har tidligere brukt Netgear Orbi triband ruter/AP-opplegget hvor AP #2 (RBR50) har stått på TV-benken med ethernet fra PS5, dekoder, AppleTV og Athom Homey. Etter å ha utforsket litt ser jeg at det fungerte å sette opp trådløs backhaul mellom Orbi-APene, altså RBS50 tilkoblet UDM-pro på kontoret og RBS50 på TV-benken. På denne måten fungerer vel RBR50 som en ren trådløs switch med trådløs backhaul over 5GHz mot RBS50 på kontoret. Jeg har forsøkt søke på trådløse switcher uten å finne dette, finns det? Tanken min er at flere av IoT-ene i TV-benken får dårlig WiFi-signal da de står inne i TV-benken for det meste. En WiFi-enhet oppå TV-benken får godt signal. Ved å kable AppleTV, Athom Homey etc. opp mot den trådløse switchen (RBR50) får jeg jo et bedre WiFi-signal da antennene i RBR50 både er større og kraftigere. Er det andre måter å gjøre dette på? Finnes det "rene" trådløse switcher? Forslag? Dette er kun midlertidig, setter pris på forslag! Det lar seg dessverre ikke gjøre å legge 15m kabel fra TV-benken inn til UDM-Pro... Lenke til kommentar
NULL Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 Du tenker på en "WiFi-til-Ethernet-bro", og som da har flere Ethernet-porter? Er en del rutere som kan settes i et slikt modus (kjørte bl.a. Asus RT-AC66U i slikt modus for en del år tilbake). Men kanskje like greit å bare ha et mesh-aksesspunkt trådløst mot hovedenhet til et slikt formål, og bruke en vanlig svitsj for evt. å koble en rekke kablede enheter til dette. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2021 NULL skrev (9 minutter siden): Men kanskje like greit å bare ha et mesh-aksesspunkt trådløst mot hovedenhet til et slikt formål Ja, det er vel slik jeg har det nå. Det virker som en smart måte å få bedre WiFi-signal til en rekke bortgjemte IoTs i alle fall. Bare merkelig jeg ikke har hørt om en slik løsning før... Lenke til kommentar
NULL Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 47 minutes ago, Anterialis said: Ja, det er vel slik jeg har det nå. Det virker som en smart måte å få bedre WiFi-signal til en rekke bortgjemte IoTs i alle fall. Bare merkelig jeg ikke har hørt om en slik løsning før... For noen år tilbake fantes det dedikerte produkter for det også. Gjør det kanskje fortsatt. Men modus-endring på en ruter er kanskje like greit, selv om det da kanskje ikke kan markedsføres like "konkret". Kom på at jeg vel har en slik sak liggende i boden fortsatt: https://www.linksys.com/au/support-article?articleNum=140499 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2021 Nettopp! Kult, da har jeg lært noe i dag også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå