T.2021 Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 (endret) Arbeidstaker har mulighet valg å sykkel, leie bil eller ta buss til daglig til ulike pasient besøk. De første to stk er kjøpt eller kostnad til leie bil og kjøpe bensin er dekket av kommune. Det er to problem. 1. Arbeidsgiver gir ikke ytterklær til å ta sykkel om vinter, for eksempel hansker eller tett sko. Vi har et regn jakke og bukse som må deles av 10 stk, som er uhygienisk. Det på vinter halvår er kald på hender og det er ikke realistisk en realistisk transport mulighet uten klær. De har tatt vekk klærs godtgjørelse også så de er vi ikke pliktig å kjøpe klær til jobb bruk. 2. Å ta buss må hver arbeidstaker spandere selv 39 kr og så få penger i refusjon. Når arbeidsgiver tilbud det som std form å reise til og fra pasient besøk bør arbeidstaker kjøpe "buss billetter"? Eller er buss som std tranport midler en grunnleggende driftskostnad ? Jeg synes det var ikke så tidlig i den sak under. https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/yf/norsk-overlegeforening/tips-og-rad/arbeidsliv/kan-arbeidsgiver-palegge-ansatte-a-legge-ut-for-tjenestereiser/ Jeg er en del av arbeidsmiljø gruppen. Arbeidsgiver synes det er helt ok sånn det er. Vi har fått en fleece jakke og en felles regnsett i avdeling og mener at vi får penger tilbake for buss biletter. Arbeidstaker har kjøpt månedes kort selv og bruk på jobb men arbeidgiver sier at det kan vi ikke få penger tilbake for det kan vi bruk uten arbeidstid. Buss som std daglig transport til og fra pasient besøk kan blir et stort sum for folk. Vi pleier å ta 2-5 hjemmebesøk pr uke. Er dette lov? Endret 15. desember 2021 av T.2021 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. desember 2021 Del Skrevet 22. desember 2021 Kontakt verneombud Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 23. desember 2021 Del Skrevet 23. desember 2021 Snakk med fagforeningen deres. Eventuelt organiser dere, deretter snakk med fagforeningen. Det du beskriver høres ut som noe som ikke er helt etter boka eller unødvendig tungvindt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. desember 2021 Del Skrevet 23. desember 2021 T.2021 skrev (På 15.12.2021 den 11.27): Arbeidstaker har kjøpt månedes kort selv og bruk på jobb men arbeidgiver sier at det kan vi ikke få penger tilbake for det kan vi bruk uten arbeidstid. Som det meste andre i denne saka så er det avhegig av dei spesifikke detaljane. Men når det gjeld busskort så er det slik at om du skaffar deg busskort så kan du bruke det også til jobbreiser men arbeidsgiver kan ikkje kreve at du skaffar deg privat busskort (om det ikkje er avtalt). Skal arbeidsgivar dekke busskortet så vil du ikkje kunne bruke dette på fritida eller til pendling, skal du bruke busskortet også privat så må det meldast inn som ein fordel som du skal betale skatt for. Har du reelle valg for korleis du vil reise? Kan du løyse heile problemstillinga ved å alltid leige bil til dine tenesteoppdrag på kommunens rekning? Teknisk sett kan eg ikkje sjå at kommunen gjer noko som bryt med lov eller avtaleverk, men at det er rom for å gjere endringar som både er meir gunstig for arbeidstakarane og mindre ressurskrevjande for kommunen er rimeleg klart. Her handlar nok mykje om korleis saka blir lagt fram og korleis det blir argumentert. Det burde være gode muligheiter for å argumentere med at det å kjøpe ytterklær slik at fleire kan sykle vil være både billegare, meir effektiv bruk av arbeidstid, meir miljøvennleg, og i tillegg eit sjukefråværsreduserande tiltak. Du sitt alt i arbeidsmiljøutvalget så neste steg er å kople på andre aktørar som dei tillitsvalde og verneombod. Om det er slik at kommunen brukar hundrevis av kroner i arbeidstid på å refundere ein bussbillett til 35 kr i staden for å kjøpe felles klippekort eller liknande så vil nok saka også kunne ha ein viss politisk interesse som då også er av interesse for media. Lenke til kommentar
T.2021 Skrevet 19. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2022 Pr idag har tjenesten en leie biler avtale men alle biler er i sentrum og vi er ut fra sentrum, litt adskilt fra hovedkontor. Her må vi gå 30 min til en bil, eller mer eller ta den buss eller sykkel. Jeg er mest opptatt om hvorfor vi må legge ut den 40 kr hver gang vi skal ut til pasient reise? Jeg føler den er ikke en real mulighet å valg bil der våre kontor er uten å kaste vekk en halv dag om levering og henting. disse er transport muligheter vi har for oss. 1. gå. Det kan ta en del tid, men vi gjør det. 2. sykkel: tjenesten har vi 2 stk. Vi skal nå få en sykkel med pigg dekk og en uten her til vinters tiden. Kommune mener vi må ha egen hansker om vi ønsker å bruke den som transport midler. Pr idag våre avdeling har en regn sett størrelse large som ikke passer de flest av oss som er små damer. Regnsett må deles, vi er 8 stk. Kommune har gitt oss en fleece jakke som er ikke regn eller vind tett. Vi skal eller få ute uniformer ( scrubs). 3. ta buss men vi må legg ut for kommune for hver enkelt billett til pasienter fordi en felles busskort ikke kan kjøpes. Alle buss billetter kjøpes inn på en app. Vi har en kommune arbeids tlf men ikke kommune sier de vil ikke bus kjøp over til tlf regning. Jeg mener pasient besøk ved buss er en drifts kostnad. vi gjør det hver uke det er ikke overraskelse på vi reise. jeg forstår ikke hvorfor vi må legg ut for buss billetter privat og så søk penger tilbake. kan vi gjør noe men punkt tre så jeg må ikke være i en stor regn sett uten hansker etter min andre kollege has svettet i den. Jeg vil helst ta en buss uten at jeg må legge ut for alle pasient besøk. Jeg har tatt det opp på AMG- og det er ingen som forstår hvorfor kommune kan ikke sette buss regning på tlf som er et jobb tlf. Lenke til kommentar
T.2021 Skrevet 19. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2022 Og jeg er inn i den verneombud som rep. disse 8 stk. vi har også 2 tillitsvalg her i de 8 stk. Vi har ikke klart å komme noe vei. Vi få beskjed at sånn er det. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. januar 2022 Del Skrevet 20. januar 2022 Begyn å kreve å kreve at arbeidsgiver forskutterer bussbilettene. Det er nemlig ingen plikt å ha med seg penger eller busskort på jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå