Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av lagringsplass

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg kjøpte min første gaming pc for ca 1 år siden etter flere år med konsoll. Det ble en pc på tilbud fra komplett som jeg er veldig fornøyd med foreløpig. Det eneste jeg har å pirke på er lagringsplass da jeg har kun 500 gb.

Jeg har en ledig m.2 slot i hovedkortet, men har lest at hastigheten halveres hvis jeg benytter denne, og det er bedre å benytte en gpu slot.

Er det like greit å gå for sata?  Er ganske ny på dette, så håper noen har noen gode tips :)

Her er specs på pc'n:

image.png.3ad353f5e9a455c3fa82c52faa1028c7.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

en M.2 NVMe SSD vil vel alltid være raskere enn SATA SSD i teorien, da den kjører på NVMe protokollen som kjører betraktelig raskere enn standard AHCI-protokoll (det de fleste SATA SSD har).

I teorien så vil en AHCI M.2 SSD være lik i hastighet som en SATA SSD men selve porten på hovedkortet kan kanskje senke farten der.

En SATA SSD vil ha en båndbredde på 6 gb/s med 600 mb/s hastighet. En M.2 NVMe på PCIe 3.0 x4 port vil ha en båndbredde på 32 gb/s med hastighet på 4gb/s

Endret av atleape
Lenke til kommentar

På det hovedkortet så er det grafikkortet som mister 8 av 16 linjer på pci-e om du bruker den andre M.2 slotten. Dette vil riktignok ikke påvirke grafikkortet du har noe merkbart, men kan bli av betydning om du senere bytter til et kraftigere grafikkort.

Det beste er kanskje å bruke et pci-e slot med en overgang til M.2.

Tredje mulighet er SATA SSD i 2.5" format og lavere hastighet.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg forklarte meg kanskje litt dårlig i første posten... Det er PCIE som halveres fra x16 til x8 da denne deler båndbredde med m.2_2. 

Det skal visstnok ikke ha så mye å si for ytelsen i spill... Men er det noen her inne som har testa dette?

Edit: Vi skrev samtidig, Svein. Takk, det var akkurat dette jeg lurte på.

Endret av AudunN
Lenke til kommentar
AudunN skrev (7 minutter siden):

Jeg forklarte meg kanskje litt dårlig i første posten... Det er PCIE som halveres fra x16 til x8 da denne deler båndbredde med m.2_2. 

Det skal visstnok ikke ha så mye å si for ytelsen i spill... Men er det noen her inne som har testa dette?

Edit: Vi skrev samtidig, Svein. Takk, det var akkurat dette jeg lurte på.

Skjønner.

Jeg har testet det, da jeg har hele hovedkortet fylt opp med M.2 slots som tar PCIe-båndbredde. (3 slots totalt)

Jeg har ikke hatt noen nevneverdig dipp i ytelse på grafikk-kortet, både med eller uten de ekstra M.2 diskene. Jeg testet ikke dette spesifikt så jeg kan ikke gi nøyaktige tall av resultat, men det lå i det minste innenfor +/- 5 fps

Skal sies at jeg har et ganske heftig kort da som kjørte alt på max da jeg testet det med temmelig høy fps.

Endret av atleape
Lenke til kommentar
AudunN skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet er vel heller om du har behov for M.2 NVMe PCIe SSD eller om du klarer deg med SATA.

Å gå fra PCIe 3.0 x16 til x8 med den GPUen din skal som Svein M sier ikke ha noen nevneverdig påvirkning på ytelsen i spill. GN har testet dette tidligere; https://www.gamersnexus.net/guides/2488-pci-e-3-x8-vs-x16-performance-impact-on-gpus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...