Gå til innhold

Elin Killie Martinsen sin google-konto deaktivert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke Aftenposten abb. så kan ikke lese alt, men ja den lille skriften vi alle bare godtar i ToS sier at Google har retten til å bare deaktivere din konto dersom de mener det er riktig. Det kan godt hende det er helt feil i denne saken, og det kan godt hende at det er ugreit gjort av Google.

Men hun burde vært smartere og ikke hatt viktige dokumenter på en cloud-tjeneste som hun selv ikke kan kontrollere. Enten backups via andre, mer sikre cloud-tjenester eller gjennom en fysisk disk hvor det kun ligger backups. Dessverre har hun lært det på en hard måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel et generelt problem med store amerikanske tech-firmaer, de har masse ML-automasjon, og liten båndbredde til å håndtere klager. Hvis (eller heller når) det skjer feil, så blir man sperret ute, og det kan vare lenge. Man må derfor ta hensyn til at man ikke kan vurdere dem til å være 100% pålitelige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (36 minutter siden):

Cloud="Not Your Computer"

Viktig at folk er klare over konsekvensene. 

Tenk om banken sa Bank = Ikke dine penger.

Utestenger deg fra alle dine kontoer og nekter å besvare henvendelser om uttak.

I praksis kan det skje, men det skal godt gjøres at banken beholder pengene.

Mao er greit at leverandøren vil utestenge deg for brudd, men vi trenger regler på plass fra myndigheter som sikrer at brukeren eier dataene og at man bør ha lovmessig krav på uttak av data man eier. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, MrL said:

Tenk om banken sa Bank = Ikke dine penger.

Utestenger deg fra alle dine kontoer og nekter å besvare henvendelser om uttak.

I praksis kan det skje, men det skal godt gjøres at banken beholder pengene.

Mao er greit at leverandøren vil utestenge deg for brudd, men vi trenger regler på plass fra myndigheter som sikrer at brukeren eier dataene og at man bør ha lovmessig krav på uttak av data man eier. 

 

 

Problemet her er at Tek-bransjen har lite tilstedeværelse i Norge og dermed lett snor seg unna norske regler. Hvis du har pengene dine i en utenlandsk bank, så bør du kanskje bekymre deg mer enn om du er i en norsk en. 

Et annet poeng er vel at brukerene av feks. Google-tjenester ikke betaler for dem. Da stiller du også svakere enn om du bruker en tjeneste du faktisk betaler for. 

Jeg sier ikke at det er greit, men bra å ha et realistisk syn på hvor mye makt norske myndigheter har over feks. Google. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (3 minutter siden):

Problemet her er at Tek-bransjen har lite tilstedeværelse i Norge og dermed lett snor seg unna norske regler. Hvis du har pengene dine i en utenlandsk bank, så bør du kanskje bekymre deg mer enn om du er i en norsk en. 

Et annet poeng er vel at brukerene av feks. Google-tjenester ikke betaler for dem. Da stiller du også svakere enn om du bruker en tjeneste du faktisk betaler for. 

Jeg sier ikke at det er greit, men bra å ha et realistisk syn på hvor mye makt norske myndigheter har over feks. Google. 

Ja, derfor tenker jeg at dette er regler som ikke bør komme fra Norge, men fra EU. Da kan de ikke snu seg unna, i praksis kan de fint setter regler på gratis tjenester også - du har f.eks allerede krav på å få uttak av all data facebook oppbevarer om deg.

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 minutter siden):

De aller fleste gjør jo det. Kodebasen til så godt som all software i verden ligger jo i skytjenester.

Man har som regel også ordentlige backuper. Om man bare baserer seg på skytjenester er det bare et tidsspørsmål før det går galt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 minutter siden):

Man har som regel også ordentlige backuper. Om man bare baserer seg på skytjenester er det bare et tidsspørsmål før det går galt.

Skytjenestene skal ha flere backuper (på separate datasentre) og man burde kunne stole på de.

Lokal backup er alltid fint det også, men seriøse Skytjenester skal egentlig ta hånd om dette. Og ikke alltid det gir mening å hoste sitt eget datasenter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (5 minutter siden):

Skytjenestene skal ha flere backuper (på separate datasentre) og man burde kunne stole på de.

Lokal backup er alltid fint det også, men seriøse Skytjenester skal egentlig ta hånd om dette. Og ikke alltid det gir mening å hoste sitt eget datasenter.

Ok. Lykke til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For virkelig viktige data (ie.hovedoppgaver, bokmanus, livsverk osv):

Du må ha flere sikkerhetskopier, på forskjellige fysiske steder, og aller helst på forskjellige typer media (ie. to like harddisker kan finne på å dø omtrent samtidig). RAID, sky osv er vel og bra, men teller fortsatt kun som en kopi.

Det er ikke snakk om å ha eget datasenter, backup har aldri vært enklere eller billigere - minnepinner og USB-harddisker koster så og si ingenting i forhold til verdien på dataene. 

Du må også sjekke/verifisere kopiene jevnlig. Hvor ofte du tar backup, avhenger av hvor smertefullt det er å miste en dag, en uke osv. med data. 

Et område der det er på sin plass å være litt paranoid.

Endret av Kalle Klo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (9 minutter siden):

For virkelig viktige data (ie.hovedoppgaver, bokmanus, livsverk osv):

Du må ha flere sikkerhetskopier, på forskjellige fysiske steder, og aller helst på forskjellige typer media (ie. to like harddisker kan finne på å dø omtrent samtidig). RAID, sky osv er vel og bra, men teller fortsatt kun som en kopi.

Det er ikke snakk om å ha eget datasenter, backup har aldri vært enklere eller billigere - minnepinner og USB-harddisker koster så og si ingenting i forhold til verdien på dataene. 

Du må også sjekke/verifisere kopiene jevnlig. Hvor ofte du tar backup, avhenger av hvor smertefullt det er å miste en dag, en uke osv. med data. 

Et område der det er på sin plass å være litt paranoid.

Helt enig. Men det er jo ikke så rart at folk lar være å ta backup av skydataene sine heller. Man blir jo nesten oppfostret i dag på at hvis man lagrer i skyen slipper man å ta backup. Mener blant annet Telenor hadde en kampanje rundt dette for noen år siden.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Kalle Klo said:

For virkelig viktige data (ie.hovedoppgaver, bokmanus, livsverk osv):

Du må ha flere sikkerhetskopier, på forskjellige fysiske steder, og aller helst på forskjellige typer media (ie. to like harddisker kan finne på å dø omtrent samtidig). RAID, sky osv er vel og bra, men teller fortsatt kun som en kopi.

....

For viktige data så bør man BETALE for oppbevaring. Seriøse skytjenester er helt trygge, men dersom man kun benytter gratistilbud, så er vil klagemuligheter og støtte være deretter også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, MrL said:

Tenk om banken sa Bank = Ikke dine penger.

Utestenger deg fra alle dine kontoer og nekter å besvare henvendelser om uttak.

I praksis kan det skje, men det skal godt gjøres at banken beholder pengene.

Mao er greit at leverandøren vil utestenge deg for brudd, men vi trenger regler på plass fra myndigheter som sikrer at brukeren eier dataene og at man bør ha lovmessig krav på uttak av data man eier. 

 

 

Faktisk... Hvis du ikke bruker fysisk bankID over en viss periode, og så bytter SIM-kort, så vil nettbanken stenge deg ute. Trenger fysisk bankID for å aktivere bankID på nytt SIM-kort. Vel, det var i alle fall sånn på et tidspunkt, nå har man fått Mobil bankID-app som ikke bruker SIM-kortet og dermed går inn som et nytt alternativ. 

Naturligvis lot det seg løse ved å snakke til banken som kun kunne tilsende ny fysisk bankID, og nå har vi også fått bankID-app så man trenger ikke havne i den situasjonen, men at man blir utestengt fra en tjeneste ved regelbrudd bør ikke overraske noen. Det bør heller ikke være en overraskelse at Google ikke har like rask dekning på saksbehandlere som banken har. Men framgangsmåten blir på mange måter tilsvarende. Samtidig som saksbehandleren på Google ikke har like sterke insentiver til å gi deg det du ønsker. 

I motsetning til pengene dine, er plasseringa av bits og bytes på andres hardware ganske dårlig juridisk beskyttet, og som det sies i denne tråden; not your computer. Det er strengt tatt ikke dine bits og bytes, det er leverandørens kopi av dine data og da trenger de bare beholde dem så lenge som dere har avtalt. Det hjelper ikke når avtalen er så komplisert at du ikke forstår den og kontroll av avtalebrudd er så automatisert at du når som helst kan bli rammet av en policy du ikke kjenner uten at du eller noen andre er involvert. Da er det jo dårlig planlegging å ikke har en original et sted. Men grenseløs optimisme i seg selv er vel fortsatt ikke forbudt. 

Kontrollen av rettighetene sitter på andre siden av bordet. Sørg for at du har en god avtale - og en EULA er ingen god avtale, alle trenger å vite dette. Det står definitivt ikke i noen EULA at man loves å få gratis oppfølging, gratis lagring og gratis uthenting av data dersom kontoen blir stengt på grunn av et (mistenkt) brudd på retningslinjene. Og når det skjer, må man vite at det kan ta lang tid å få deres oppmerksomhet og bli enige.

Når det er sagt har man noen rettigheter også, og det er jo ikke noe i veien for at reguleringen blir enda sterkere på dette feltet i framtiden. 

17 minutes ago, Kalle Klo said:

(ie. to like harddisker kan finne på å dø omtrent samtidig).

Helt samtidig for samme hardiskmodell, faktisk. Det har skjedd når det er en feil/bombe i firmware som kun virker opp til et gitt tidspunkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...