Gå til innhold

Dekke nye nøkler til bil

muummi

Anbefalte innlegg

Kjøpte i våres en 2017 mod Mercedes hos bruktbilforhandler. Har nå imidlertid merket at begge nøkler ikke fungerer når de blir kalde(slik de har lett for å bli om vinteren). I følge merkeforhandler er dette en feil de har fått meldinger om før fra andre. Både nybilgaranti og bruktbilgaranti er gått ut

Jeg mener imidlertid at dette burde dekkes av bruktbilforhandleren, da jeg har 5 års reklamasjon, og bilnøkkel burde forventes å fungere i lengere enn 5 år.

Forhandleren setter seg imidlertid på bakbeina og mener ikke dette er noe de vil dekke.

Hva gjør jeg? Koster fort 10 000kr for 2 nye nøkler, og det er sure penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
muummi skrev (3 timer siden):

... Har nå imidlertid merket at begge nøkler ikke fungerer når de blir kalde(slik de har lett for å bli om vinteren). I følge merkeforhandler er dette en feil de har fått meldinger om før fra andre. Både nybilgaranti og bruktbilgaranti er gått ut...

Hva slags type nøkler er dette?
Hvis det er "fjern-kontroll" med batteri inni er det vel bare å skifte batteriene som er inni?

Mulig jeg tenker på en annen type nøkler enn du har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
linux-fan skrev (8 timer siden):

Hva slags type nøkler er dette?
Hvis det er "fjern-kontroll" med batteri inni er det vel bare å skifte batteriene som er inni?

Mulig jeg tenker på en annen type nøkler enn du har.

Ja det er fjernkontroll-nøkler.  Har forsøkt å skifte batteri. Hjelper ikke.

Lenke til kommentar
muummi skrev (På 14.12.2021 den 20.03):

Jeg mener imidlertid at dette burde dekkes av bruktbilforhandleren, da jeg har 5 års reklamasjon, og bilnøkkel burde forventes å fungere i lengere enn 5 år.

Er det snakk om at fjernkontroll for dørlås ikkje fungerer på avstand, eller keyless startsperre slik at bilen ikkje lar seg starta når nøkkelen er kald?

5 års reklamasjon er etter forbrukerkjøpslova. Den gjeld ikkje bil. Etter kjøpslova har du 2 års reklamasjon mot seljar ved manglar. Spørsmålet blir om dette kan reknast som ein mangel overfor seljaren. Det er naturleg at seljaren ikkje merka problemet om bilen blei seld på våren. Sidan dette er eit kjent problem, kan du sjekka om det finst tidlegare vedtak rundt kor godt ein proff seljar skal setta seg inn i slike ting for kvar enkelt modell. Det kan godt vera dei har sitt på det reine her.

Har produsenten endra noko slik at nye nøklar ikkje har det same problemet? I så fall kva, og kan noko liknande gjerast med dei gamle? Sidan problemet er vanleg finst det gjerne Mercedes-fora på nettet eller grupper på Facebook som kan foreslår rimeligare løysinger enn ny nøkkel frå merkeforhandlar.

Endret av MKap
Lenke til kommentar
MKap skrev (5 timer siden):

Er det snakk om at fjernkontroll for dørlås ikkje fungerer på avstand, eller keyless startsperre slik at bilen ikkje lar seg starta når nøkkelen er kald?

5 års reklamasjon er etter forbrukerkjøpslova. Den gjeld ikkje bil. Etter kjøpslova har du 2 års reklamasjon mot seljar ved manglar. Spørsmålet blir om dette kan reknast som ein mangel overfor seljaren. Det er naturleg at seljaren ikkje merka problemet om bilen blei seld på våren. Sidan dette er eit kjent problem, kan du sjekka om det finst tidlegare vedtak rundt kor godt ein proff seljar skal setta seg inn i slike ting for kvar enkelt modell. Det kan godt vera dei har sitt på det reine her.

Har produsenten endra noko slik at nye nøklar ikkje har det same problemet? I så fall kva, og kan noko liknande gjerast med dei gamle? Sidan problemet er vanleg finst det gjerne Mercedes-fora på nettet eller grupper på Facebook som kan foreslår rimeligare løysinger enn ny nøkkel frå merkeforhandlar.

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke bil? Hvor i all verden har du det fra? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (20 timer siden):

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke bil? Hvor i all verden har du det fra? 

Fritt etter minnet, som kanskje har spelt meg eit puss. Satt strek over påstanden, sidan ingen av unntaka i lova ser ut til å omfatta bil, såvidt eg kan sjå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...