Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei jeg har eksamen i forretningsjus og sliter litt med eine oppgave. Oppgaven lyder som følger:

Peder Ås drev og eide dagligvarebutikken Melon AS i Lillevik. Melon AS eide 5 varebiler, 1 lagertruck, en del kostbart og lett omsettelige lagerutstyr, samt noe kontor- og kassautstyr.

Ås ønsket å oppdatere virksomheten med nytt kassautstyr og nytt IT-system. Den lokale banken, Lilleviks Sparebank, ga i den forbindelse et lån til Melon AS på kr. 3 mill. Lånet ble utbetalt den 15. februar 2020.

Melon AS ble dessverre utkonkurrert kort tid etter dette av andre dagligvarebutikker. Etter begjæring fra en kreditor 5. april ble det åpnet konkurs 8. april 2020.

I lengre tid før konkursen hadde Melon AS leid en truck av selskapet Brom AS. Trucken hadde en nypris på om lag kr. 100 000, men Melon AS ble tilbudt å kjøpe den for kr. 50 000 per e-post 15. januar 2020. Under en samtale mellom Ås og direktøren i Brom AS den 16. januar 2020 slo Ås til på tilbudet. De ble enige om at Melon AS ikke behøvde å betale kjøpesummen før 10. mai 2020. De ble også enige om å utforme en skriftlig avtale, men dette ble aldri gjort.

Brom AS krevde trucken tilbake. Bostyreren gjorde gjeldene at trucken var omfattet av boets beslagsrett, og at Brom AS måtte nøye seg med å melde sitt krav på kjøpesummen i boet som en dividendefordring. Brom AS var uenig i dette. Når det verken var betalt eller inngått skriftlig avtale, kunne det ikke være tale om at eiendomsretten hadde gått over til Melon AS.

Spørsmål: Har Brom AS rett på å få trucken levert tilbake?

Jeg trenger hjelp til å sjønne hvilke lover jeg kan benytte, og om de i hovedsak er konkursloven eller faktum at det er gjort en avtale eller ikke som er viktig i forhold til å svare på de oppgaven spør om

håper noen kan hjelpe

Mvh Fortvilet Student

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...