Gå til innhold

Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Etter mye tull og tøys, har jeg innsett at jeg trenger en stasjonær pc i tillegg til den bærbare jeg kjøpte for litt siden. I tillegg etter litt overtalelse har jeg klart og få bestefaren min til å kjøpe en ny pc som jeg ar sagt at jeg skal bygge for ham, ar nok tatt meg litt vann over hodet :scared: men har snakket med en venn som sa at det ikke skulle være så vanskelig. Så jeg skal bygge 2 pc'er, i tillegg har jeg en dlink trådløs router. Så begge skal være trådløse.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Den pc'en jeg har tenkt til å bruke har jeg tenkt til å bruke en ca 6000 kr på. Trenger ikke tastetur og mus og skjerm da jeg har det fra før. Når det gjelder kabinetter har jeg sett at det ar vært stor utvikling med mange kule kabinetter.

Har lyst på et stilig bra kabinett, og det skal være lett å bygge. Størrelse jeg har tenkt til å bygge er midi-tower, og det skal stå i stua derfor må det være litt tøft og moderne å se på med noen utganger i front. Vil gjerne ha med ferdig vifter og strøm hvis dette er lurt?

Når det gjelder hovedkortet vil jeg ha Firewire, min. 4 stk usb 2.0 porter innebygd surround lydkort, S-ATA. Sett på kort fra ASUS er dette et bra alternaltiv? Hadde vært fint om kortet støtter nyere ting som kommer slik at jeg har mulighet for senere oppgraderinger etterhvert. Gjerne også at det er mulig med wifi på hovedkortet.

Prosessor har sett på P4 fra 2,4 - 2,8 800 hva burde man velge her i forhold til pris og ytelse? overklokking har jeg foreløpig ikke noen planer om. Boxed hva vil det si? betyr det at det følger med vifte på prosessoren? eller trenger jeg egen kjøling som må kjøpes i tillegg? og va er denne kjølepastaen?

Ram har jeg tenkt til å kjøpe noe rimelig. Her er spørsmålet om jeg skal ha 512 eller 1024 mb. evnt oppgradere til 1024 senere?

Hardisk trenger relativt mye plass. ca 200gb. lurt å kjøpe 2 hardisker eller en stor?

S-ATA har sett det står skrevet om, hva er dette og hva er fordelene?

Skjermkort er mye omtalt her, men jeg blir ikke særlig mye klokere. Har tenkt til å bruke kortet til å koble til tv'en siden jeg har en del filmer jeg er interesert i se på tv. evnt bruke tv'en som monitor hvis det blir bra nok.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Så pc'en til bestefar, denne skal være meget rimelig ca 3000 kr. Her trenger jeg en enkel pc som fungerer bra med wifi og kan brukes til internett og office programmer ikke noe spill annet en kabal og slike enkle ting. Trenger heller ikke skjerm eller mus/tastatur til denne da han har det fra før.

Kravet her en stabil og lett pc å bygge, føl dere fri til å komme med gode forslag her.

Ellers er det noe jeg trenger å vite om bygging som spesielle verktøy osv. alle tips taes imot her med stor takk her. Hva med vifter og kjøling, og slik følger det med eller må det kjøpes ekstra. ledninger og slikt til alt som skal monteres følger det med eller må det kjøpes ekstra. Rett og slett er det noe jeg ar glemt? :blush:

Håper det er noen snille sjeler der ute som kan hjelpe meg med dette :thumbs:

PS. Er det noe nytt som kommer nå i den nærmeste fremtid som gjør at man burde vente eller at prisene synker betraktelig på noen av de aktuelle komponentene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å bygge pc er faktisk latterlig lett

skal du ha et kabinett med vindu. lepont har sinnsykt fine kabinetter de er lett å bygge i det følger med vifter har usb firewire og audio kontakter framme

har selv lepont kabinett med 3vinduer støyer litt så viftestyring er å anbefale

hvis du kjøper amd prossesor er taisol cpu kjøler med heatpipe en god kjøler

boxed vil si at vifte følger med

ram 512mb burde holde i første omgang

Lenke til kommentar

stilrent og moderne kabinett må vel bli Lian Li, ser bra ut til og med når det ikke er moddet :scared: eller kanskje et wawemaster hadde vært noe for deg, og pc bygginga tror jeg du får til ganske så enkelt, er du teknisk innstilt og kan lese er det lite problem...

mvh BalleMann

Lenke til kommentar

Lurer fremdeles på det med hvilken intel prosessor og hvilket skjermkort som er gunstig å kjøpe. Er det noen som kan komme med noen gode oppsett på disse to dataene jeg skal bestille...

Ellers takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...