Elo-Knarf Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 Ved hvilket trykk går luft over til flytende form, ved ca 0 grader Celsius? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 (endret) Tror du må lengre ned i temperatur for å i det hele tatt få oksygen over til flytende form. Minus 120 grader C eller noe deromkring. Endret 14. desember 2021 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
APZ171RW Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 Kommer an på hva du mener med "flytende". I henhold til dette diagrammet er det kritiske punktet til luft 37,86 bar/-140,52 ℃. Dvs. under/over dette kan det godt eksistere luft ved en tetthet høyere eller tilsvarende væskefase, dog ikke i "væskefase", luften kondenserer ikke men er i en tilstand man beskriver som superkritisk. Det kritiske punktet er et slags minimum, men som den lilla linja viser så er det mulig å havne over i væskefase ved lavere trykk dersom temperaturen senkes. 1 Lenke til kommentar
Elo-Knarf Skrevet 14. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2021 Ok. Det jeg egentlig lurer på er om luft er flytende, dersom det blir pumpet ned til et havdyp på 4000 meter. Det skulle vel grovt tilsvare 400 bar, som tilsvarer dykkerflasker (tror jeg), så det er nok flytende.. Men hva med 5 -6000 meter, og hvor stort volum har en liter luft -ved 4000 meter? Trenger finne ut hvilke marginer jeg har.. Lenke til kommentar
APZ171RW Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 3 minutes ago, Elo-Knarf said: Det jeg egentlig lurer på er om luft er flytende, dersom det blir pumpet ned til et havdyp på 4000 meter. Det skulle vel grovt tilsvare 400 bar, som tilsvarer dykkerflasker (tror jeg), så det er nok flytende.. Det korte svaret er "Nei". Du må samtidig fjerne varmen slik at luftens temperatur havner under -140℃. 1 Lenke til kommentar
APZ171RW Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 Men hva mener du egentlig med "flytende"? Om du pumper luft ned i vann vil det jo "flyte" opp 😄 Lenke til kommentar
Elo-Knarf Skrevet 14. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2021 Flytende = væske Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 16. desember 2021 Del Skrevet 16. desember 2021 Elo-Knarf skrev (På 14.12.2021 den 16.19): Det skulle vel grovt tilsvare 400 bar, som tilsvarer dykkerflasker (tror jeg), så det er nok flytende.. Luft i dykkerflasker er IKKE flytende. Lenke til kommentar
Elo-Knarf Skrevet 16. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2021 Mag ne skrev (14 minutter siden): Luft i dykkerflasker er IKKE flytende. Oups, det er vi selvsagt 100% enig i 👍👍 Det er bare en skrivefeil fra min side... 😊 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 (endret) Hvis luften i en dykkeflaske er flytende, da har de vel gjerne tatt feil og fyllt på med propan. Ellers at man kunne lage flytende luft som en flytende blanding av to gasser (Oksygen og Nitrogen), det var mer enn jeg visste, men det er tydligvis mulig. (Men man da skal man tydeligvis ganske langt ned i temperatur.) https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_air Når jeg tenker meg om så har jeg vært borte i LOX eller "Lixuid Oxygen" for bruk ombord i fly, og jeg har også hørt om piloter som har blitt drept når de har fått en liten dråpe inn i masken. (Piloten var plutselig bevistløs og flyet havarerte.) https://www.aircraftsystemstech.com/2017/05/aircraft-oxygen-systems.html Endret 17. desember 2021 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå