Gå til innhold

Slutte i jobb under prøvetid - Negativt?

Pugnax

Anbefalte innlegg

Hei,

Begynte i en ny jobb ila sommeren, og firmaet i seg selv er bra. Men arbeidsmengden er ekstrem, såpass ekstrem at jeg merker det veldig godt at kroppen sier nok, men jobben sier mer mer. Prøvd å prat med sjefen om tilstanden men får lite forståelse og bare prat om at det er slik i perioder. Men folk slutter som fluer, men ingen nye begynner for å ta over oppgaver.

Jeg sitter nå og vurderer å begynne å søke meg ny jobb. Da jeg tror jeg møter veggen hvis jeg fortsetter slik det har vært frem til nå.  Men jeg har aldri sluttet i prøvetiden. Lurer da på om noen har noe synspunkter på hvordan en eventuell en som utlyser en stilling vil se på det at en kandidat slutter i en jobb i prøvetiden. Ansees dette som helhetlig negativt? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, jamesjulebrus said:

Vil ikke si at dette er negativt for deg på noen som helst måte, trives man ikke i jobben å den føles ut som stress så ødelegger det mye av hverdagen ellers, tenk først på deg å din helse og familie så får jobben komme i annen rekke er min erfaring rundt dette!

Jeg tror spørsmålet er om det vil oppfattes som negativt av potensielle arbeidsgivere...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et selskap som skviser de ansatte som en sitron fordi dem er dårlige til å planlegge og rekruttere er bare å rømme raskest mulig. Om du ikke gjør det nå kommer det mest sannsynlig bare til å bli verre over tid. Uansett er det tydelige varselbjeller allerede med høy gjennomtrekk, noe som gjør det mer og mer ulevelig for dem som blir igjen. Det å ofre seg i den situasjonen kommer du bare til å angre på senere når du merker hvordan denne rovdriften påvirker deg langsiktig. Finn en seriøs arbeidsgiver med tingene på stell som du får overkommelige arbeidsoppgaver av. Det er helt ok å forlate en arbeidsplass tidlig når arbeidsmiljøet er slik du beskriver. Hvis ny arbeidsgiver stiller spørsmål ang dette er det bare å forklare hva som fikk deg til å forlate så tidlig, men hold ting saklig da de fleste bedrifter ikke liker når du baksnakker den bedriften du kommer fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pugnax skrev (20 timer siden):

Hei,

Begynte i en ny jobb ila sommeren, og firmaet i seg selv er bra. Men arbeidsmengden er ekstrem, såpass ekstrem at jeg merker det veldig godt at kroppen sier nok, men jobben sier mer mer. Prøvd å prat med sjefen om tilstanden men får lite forståelse og bare prat om at det er slik i perioder. Men folk slutter som fluer, men ingen nye begynner for å ta over oppgaver.

Jeg sitter nå og vurderer å begynne å søke meg ny jobb. Da jeg tror jeg møter veggen hvis jeg fortsetter slik det har vært frem til nå.  Men jeg har aldri sluttet i prøvetiden. Lurer da på om noen har noe synspunkter på hvordan en eventuell en som utlyser en stilling vil se på det at en kandidat slutter i en jobb i prøvetiden. Ansees dette som helhetlig negativt? 

Jeg antar du har hatt flere jobber siden du sier du aldri har sluttet i prøvetiden. Da tror jeg den helhetlige CVen din er viktigere og andre potensielle arbeidsgivere kan forstå at det er enkelte steder som tyner de ansatte litt for mye. Jeg tror så lenge du er ærlig om det mot fremtidige arbeidsgivere så blir det ikke betraktet negativt for deg.

Lenke til kommentar
Pugnax skrev (På 14.12.2021 den 13.45):

Hei,

Det er vel det prøvetiden er for? Go for it!

Lenke til kommentar

Jeg er oppi det samme, og tenker at det ikke er noe å vurdere engang. Skift jobb så fort som overhode mulig. Jeg observerer den ene kollegaen etter den andre møter veggen og blir langtidssykemeldt. Helt grusomt. Dersom du gir en saklig forklaring på jobbintervju så godtar de dette. Null problem.

Det er ikke verdt å brenne seg ut for arbeidsgiver. Du skylder dem ingenting, og du får heller ingenting igjen for det.

Lykke til! 🙂

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg sluttar meg til dei som seier at å slutte i prøvetida er heilt innafor og også det som er meininga med prøvetida.

Det som er negativt er dersom du har mange kortvarige arbeidsforhold, då vil det på CVen sjå ut som at det er du som er problemet. Så du det er fyrst dersom du tek deg ein ny jobb og vurderer å seie opp også den jobben i prøvetida at du bør vurdere korleis det blir sjåande ut på CVen.

Det ser også uansett betre at det er du som har sagt opp og at du ikkje har blitt oppsagt.

Eit tips om du vil ha litt meir å vise til på ditt neste jobbintervju er at dersom du ikkje får ein god attest og referanse med arbeidsgivaren, så kan du forhøyre deg med kollegaer og eventuelle mellomleiarar om dei vil være referansar for deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...