Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fagkombinasjoner som privatist

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og tar opp fag nå, og jeg har fått henholdsvis 5-ere og en 6-er i de fagene jeg har tatt som privatist. Jeg har planer om å studere master i rettsvitenskap, men karakterene er ikke gode nok dessverre. Fagene jeg har tatt som privatist har jeg lest til selv uten undervisning med 5-ere og en 6-er i skriftlig.

Jeg har planer om å ta opp følgende fag og skal lese selv uten undervisning: 

Geografi: fra 3-6 (vet noen på forumet har sagt dette faget er lett å ta opp)

Historie: fra 3-5 (har hørt  at det er vanskelig å få 6-er i dette faget)

Naturfag: fra 3-5 (litt redd for forsøkene og man bør vel ha labkurs?)

Sosiologi: fra 4-6

Matte 1P og 2P: fra 2-4 i begge (jeg suger i matte, men disse karakterene ødelegger for meg)

I tillegg tenker jeg å ta fag jeg aldri har hatt før som:

Geofag 1 og 2, biologi 1, medie- og informasjonskunnskap 1 og 2, markedsføring og ledelse 1 og 2. 

Vurderer også å forbedre engelsk :) 

Hvilke fag bør jeg ta når? Jeg tenkte å starte med å ta opp et enkelt og et litt vanskeligere fag som sosiologi og naturfag (det blir nok bare de to fagene jeg skal ta nå, ettersom jeg jobber fulltid). Eller er det lurt å ta f.eks .geografi og geofag 1 og 2 sammen? og biologi 1 og naturfag sammen? Har søkt litt rundt på nettet, men har ikke funnet noe svar på hvilke fag som lønner seg å kombinere med hverandre :) 

Takk på forhånd! :)❤️ 

Fellesfag

Engelsk

4

Fremmedspråk

3

Geografi

3

Historie

3

Matematikk 1P

2

Matematikk 2P

2

Naturfag

3

Norsk hovedmål

5

Norsk muntlig

4

Norsk sidemål

4

RLE

5

Samfunnsfag

5

Valgfrie programfag

Psykologi 1

5

Psykologi 2

6

Sosiologi

4

Sosialkunnskap

5

Rettslære 1

4 og 5

Informasjonsteknologi 1

5 og 4

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering!

Tok bare samfunnsfag til jul og fikk 5-er :) Til nå har jeg tatt sosialkunnskap som privatist (ved privatskole), psykologi 1 (fikk 5) og 2 (fikk 6) - og ja, det er mulig å få 6-er i skriftlig selv om man aldri har hatt faget før og leser på egenhånd. Men det er krevende så klart. Tok også norsk hovedmål og sidemål (fikk 5 og 4). Cluet er å ha gode bøker også, så det hjelper godt når man skal lese selv!  

Planen videre (skal lese alt selv bortsett fra matematikk 1p og 2p) :  

- våren 2022: naturfag og sosiologi + 10 stp på universitetet

- høsten 2022: rettslære 1 og matte 1p 

- Våren 2023: matte 2p og geografi, pluss geofag 1

- Høsten 2023: historie (starter å lese i sommerferien siden det går for å være et tungt fag)

- våren 2024:  markedsføring og ledelse 1 og 2

- høsten 2024: biologi 1

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjapp kommentar til antall fag per semester, ville anbefalt å ta 1P og 2P samtidig ettersom det er mye av det samme stoffet! Varierer klart fra person til person men gikk fint for meg å ta flere fag samtidig, forrige vår semester for meg: Norsk sidemål, muntlig og skriftlig / Naturfag / 1P og 2P / Engelsk Muntlig og skriftlig.

OBS på at det er fagfornyelse nå i mange fag som medfører endringer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...