Gå til innhold

Kan en oppdatert fjorårs­modell konkurrere med toppmodellen? Vi tester

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg måtte lese gjennom artikkelen to ganger for å sjekke... Men siden vi snakker om oppdaterte fjorårsmodeller hadde det vært på sin plass å snakke om nettopp oppdateringer. Forventet levetid på kalender, målt i forpliktede sikkerhetsoppdateringer. Og antall større funksjonalitets oppdateringer forventet, målt i forpliktede og erfaringsmessige.

En telefon i dag er noe mer og viktigere enn fargemetningen på et kamera: det er et omreisende sikkerhetshull. Legg litt mer vekt på det, er dere snille.

• Liker 4
Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 13.12.2021 den 17.45):

Jeg måtte lese gjennom artikkelen to ganger for å sjekke... Men siden vi snakker om oppdaterte fjorårsmodeller hadde det vært på sin plass å snakke om nettopp oppdateringer. Forventet levetid på kalender, målt i forpliktede sikkerhetsoppdateringer. Og antall større funksjonalitets oppdateringer forventet, målt i forpliktede og erfaringsmessige.

En telefon i dag er noe mer og viktigere enn fargemetningen på et kamera: det er et omreisende sikkerhetshull. Legg litt mer vekt på det, er dere snille.

Tror at du (med overlegg?) har misforstått fokuset i konseptet av å teste hardwareprodukter en stund etter at produktet ble testet første gang / har kommet på markedet.

Heldigvis så har andre nettsider som også utfører slike oppfølgingstester nevnt akkurat det du etterspør, når det gjelder S21U:

https://www.androidpolice.com/samsung-galaxy-s21-ultra-review/

Sitat

The most important change to Samsung's software of late, though, is how it is updated. The Galaxy S21 family will receive three major OS updates, and three full years of monthly security patches, which Samsung has generally been very on the ball with for its newest high-end smartphones.

Etter tre år med månedlige følger det minst 1 år, sannsynligvis 2 år med kvartalsvise sikkerhetsoppdateringer:

https://www.androidauthority.com/samsung-five-years-of-security-updates-1239976/

https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart det ikke er testet litt rundt de praktiske tingene med telefonene. Jeg opplever blandt annet at ansiktsgjenkjenning er milevis bedre på Iphone. Også fingeravtrykksleser er mye bedre. Har hatt Iphone 12 PRO før jeg nå har S21 Ultra så jeg vet litt om forskjellen. Batterikapasiteten er også skuffende på S21 når man ser på det store batteriet. Ellers opplever jeg at Samsung er vesentlig bedre på kamera, så det går litt begge veier.

Lenke til kommentar
On 12/13/2021 at 8:06 PM, mandela said:

Tror at du (med overlegg?) har misforstått fokuset i konseptet av å teste hardwareprodukter en stund etter at produktet ble testet første gang / har kommet på markedet.

Mulig, men en artikkel som faktisk handler om oppdateringer men ikke bryr seg om oppdateringer? En telefon med kjente upatcha sikkerhetshull bør kun brukes som en papirvekt. Derfor er hvor lenge produsenten har forpliktet seg til å levere sikkerhetsoppdateringer den aller viktigste faktoren når man skal vurdere pris og verdi, siden man bør vurdere prisen opp mot forventet antall måneder igjen av levetiden. Kjøper man f.eks. en to år gammel rimelig modell som ikke forplikter seg til noe som helst og i praksis bare får 18 måneder med oppdateringer, bør den allerede ikke brukes når du kjøper den. Det får man ingen informasjon om noe sted. Kanskje fordi journalister stort sett har fingrene sine på nyere toppmodeller med månedlige oppdateringer. 

Eventuelt kan en telefon med kjente upatcha sikkerhetshull også brukes et offline-kamera, som jo er i tråd med at nettsiden her ser ut til å nesten utelukkende bry seg om kameraet på telefoner. Da trenger man ganske riktig ikke ta levetiden på telefonen i betraktning selv i en artikkel om gamle modeller. Men da bør man også spesifisere at det er det man vurderer etter.

Hvis jeg skal være ærlig har heller ikke jeg noen særlig kunnskap om konsekvensene av å bruke gamle modeller. Overskriftene på bl.a. Digi de siste månedene og årene sier at milliarder med smarttelefoner har åpne sikkerhetshull - men det er vanskelig å si hva det betyr i praksis siden noen hull krever ondsinnede apper, noen krever ondsinnede SMS, og så videre. Jeg kunne godt tenkt meg litt journalistikk rundt hvor farlig det er å være tilknyttet nettet med gamle telefoner, men det burde jeg sikkert oppsøke på et sted fokusert på slike ting... 

...som vel er det jeg vurderer at Digi er. Fargemetning var mer akamera. 

Takker forøvrig for innlegget, der du delte flere kilder til relevant informasjon. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
2 hours ago, mandela said:

Når man er inne på sikkerhetshull, så lurer jeg på hvor omfattende og potensielt alvorlig det er at det finnes nettverksutstyr i de tusen hjem som ikke har fått oppdateringer på flere år.

Ja, jeg også. Gikk i fjor opp en produktklasse og har nå en oppdatert MikroTik foran trådløsnettene, men Altibox-enheten ytterst... Håper Altibox selv har litt kontroll med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...