Gå til innhold

Zoe fikk null stjerner. Nå vil Renault ta grep


Anbefalte innlegg

33 minutes ago, Hanhijnn said:

Det kan man jo si, men "grunnmodellen" er storselgeren i endel syd-europeiske markeder. Så den kommer neppe til å forsvinne, men de kan bare fjerne den fra de skandinaviske markedene i hvertfall.

Skal biler selges så bør en uansett forvente at fortjeneste ikke trumper sikkerhet. De må gjerne fortsette å selge modellen, men sørg for at den tåler en ulykke. Dvs airbager som virker slik de skal og nok passiv sikkerhet til at de inne i kupeen ikke blir kvestet i en ulykke. Klarer de ikke minst dette da bør de trekke modellen. Da bør den heller ikke selges til Afrika eller andre u land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er interessant at Renault Zoe ble testet i 2013, mens testene er gyldige i seks år. Det betyr at de siste par årene, har Zoe vært solgt uten gyldig Euro NCAP test.

Dette bør forbrukermyndighetene se på, med tanke på om bilene har vært annonsert/tilbudt med Euro NCAP 5 stjerner... Det er i såfall svindel fra importør og forhandlere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Skal biler selges så bør en uansett forvente at fortjeneste ikke trumper sikkerhet. De må gjerne fortsette å selge modellen, men sørg for at den tåler en ulykke. Dvs airbager som virker slik de skal og nok passiv sikkerhet til at de inne i kupeen ikke blir kvestet i en ulykke. Klarer de ikke minst dette da bør de trekke modellen. Da bør den heller ikke selges til Afrika eller andre u land. 

Sånt bortsett fra at Zoe muligens ikke er en storselger på det afrikanske kontinent så tror jeg det er akkurat det som kommer til å skje. Renault kommer til å kaste seg rundt og relansere Zoe-21 med alt sikkerhetsutstyr som standard, så får de 4 kanskje stjerner, også selges fortsatt basismodellen i andre markeder som ikke har samme strenge kravene som NCAP. 

Hvor ille det er er vanskelig å si uten å se på bilparken der Renault selger bilene sine. Så lenge de hever standarden i markedet den selges er det vel greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bar1 skrev (På 13.12.2021 den 19.16):

Renault var første bilprodusent med en modell som oppnådde 5 stjerner (selvfølgelig med datidens krav).

https://www.euroncap.com/en/about-euro-ncap/timeline/a-first-5-star-car/

 

Joda. Og nettopp den Renault Laguna Mk2 ble — til sammen med de mekanisk temmelig like Megane Mk2 — bilen(e) som knakk nakken på den norske importøren. Nok en gang. Eller, Bilia klarte på mystisk vis å kvitte seg med ansvaret og for en stakket stund lempe Renault over på Nissan-nettverket. Som deretter på ennå mer merkelig vis klarte sende katastrofen videre til Mitsubishi-nettverket.

 

Merket hviler i dag hos noen som kaller seg Motorgruppen, hva nå det er for noe.

 

Disse Laguna/Megane Mk2  var helt uten formildende omstendigheter rett ut sagt rullende katastrofer… Spesielt som dCi turbodiesel. Og da må vi ikke glemme den tilhørende PK6 girkassen…

 

AL123 skrev (22 timer siden):

Tja, jeg kjenner flere som har Renaulter som er både 50 og 60 år gamle, og Renault har kvaliteter, bla rustbeskyttelse…

 

Som jeg har påpekt før her på forumet, så fikk franske bilfabrikker skikk på rustbeskyttelsen sånn ca. samtidig som tysk rustbeskyttelse opphørte. Nettopp rundt Laguna Mk2 tiden. Det hjelper bare ikke — disse Laguna Mk2 ble stort sett tauet til bilopphugger uten en rustflekk. I stedet var de full av kulehull etter å ha blitt henrettet ved morgengry av siste eier! Skal la være å forklare hvordan jeg vet…

 

Skjønt, i dag produserer jo Renaut opp til flere av Mercedes sine modeller…

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (6 timer siden):

Det er rett og slett utrolig at ikke Renault har krasjtestet bilen før den ble satt i produksjon. Her har de tydeligvis sviktet fullt og helt.

Spørsmålet da er om andre modeller fra renault har tilsvarende svakheter.

Du vet åpenbart ikke hvordan typegodkjenning fungerer. Tipper Renault har kollisjonstestet denne 20-30 ganger og kjørt noen tusen kollisjonssimuleringer. Så fikk den da også toppkarakter av EuroNCAP når den ble lansert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (6 timer siden):

Billigere med rustsveising enn å bytte motor og div andre deler. Franske biler har ofte mye feil, spesielt på elektronikk.

Er nok ikke det, du. Og alt mekanisk og elektrisk på en bil kan repareres fullgodt. En fullgod rustreparasjon for Norge koster fra noen hundre tusen og oppover. Og nei, franske biler har ikke mye feil på elektronikk. Har ikke spesiellt mye erfaring med Renault, men noen tusen timers arbeidserfaring med PSA, og elektronikken der er stort sett fra samme leverandører som andre europeiske fabrikker bruker. Mao det beste.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (5 timer siden):

Renault har blusset opp og forsvunnet flere ganger. Tviler på  at de har mange

fornøyde kunder, når de forlater merket gang på gang.

De er gode og kjøre, har snedige løsninger innvendig, men burde kanskje vert bygget av noen andre...

Merket ble etablert i 1898 så de kan sikkert bedre, hvis de vil. De har tross alt 123års erfaring.

Nå har vel Renault stort sett hatt minst en topp 3 model på salgskartet i Europa siste 40 år, så en viss popularitet har de nok....

Lenke til kommentar
Karstein H skrev (4 timer siden):

Det er interessant at Renault Zoe ble testet i 2013, mens testene er gyldige i seks år. Det betyr at de siste par årene, har Zoe vært solgt uten gyldig Euro NCAP test.

Dette bør forbrukermyndighetene se på, med tanke på om bilene har vært annonsert/tilbudt med Euro NCAP 5 stjerner... Det er i såfall svindel fra importør og forhandlere.

Tror du må sette deg inn i hva EuroNCAP er og hvordan typegodkjenning fungerer....

Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (2 timer siden):

 

Joda. Og nettopp den Renault Laguna Mk2 ble — til sammen med de mekanisk temmelig like Megane Mk2 — bilen(e) som knakk nakken på den norske importøren. Nok en gang. Eller, Bilia klarte på mystisk vis å kvitte seg med ansvaret og for en stakket stund lempe Renault over på Nissan-nettverket. Som deretter på ennå mer merkelig vis klarte sende katastrofen videre til Mitsubishi-nettverket.

 

Merket hviler i dag hos noen som kaller seg Motorgruppen, hva nå det er for noe.

 

Disse Laguna/Megane Mk2  var helt uten formildende omstendigheter rett ut sagt rullende katastrofer… Spesielt som turbodiesel.

 

 

Som jeg har påpekt før her på forumet, så fikk franske bilfabrikker skikk på rustbeskyttelsen sånn ca. samtidig som tysk rustbeskyttelse opphørte. Nettopp rundt Laguna Mk2 tiden. Det hjelper bare ikke — disse Laguna Mk2 ble stort sett tauet til bilopphugger uten en rustflekk. I stedet var de full av kulehull etter å ha blitt henrettet ved morgengry av siste eier! Skal la være å forklare hvordan jeg vet…

 

Skjønt, i dag produserer jo Renaut opp til flere av Mercedes sine modeller…

PSA fikk europas beste rustbeskyttelse i 1990, og har ikke blitt forbigått siden. VAG var på omtrent samme nivå fra ca 1994 og ti-tolv år fremover. PSA sine biler ble og bir fremdeles kjørt til hugging uten rust, og det har ingenting med kvaliteten å gjøre.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 timer siden):
kroketten skrev (14 timer siden):

Ha, ha... Det må være trist å hate Tesla så mye. Du får virkelig noen tøffe år fremover. 😉  

Tror du bør lese hele tråden. Evt finne en tråd med noe som interesserer d

Ev. finne hvilken som helst annen tråd... Det tyter gjennom uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (20 timer siden):

Det er rett og slett utrolig at ikke Renault har krasjtestet bilen før den ble satt i produksjon. Her har de tydeligvis sviktet fullt og helt.

Spørsmålet da er om andre modeller fra renault har tilsvarende svakheter.

Det artikkelen i all hovedsak handler om er vel ikke annet enn at de nå mangler grunnleggende utstyr som betyr at de automatisk får null stjerner ved gjentatt evaluering selv uten å kollisjonstestet en bil på nytt.

Endret av satman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...