Duncan Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 Ser den, men jeg ønsker ikke å låse pengene til en alder man aldri kan være sikker på å oppnå. Derfor kjører jeg alt inn på ASK i stedet, og har i en alder av 35år en portefølje på ca 1,4m i diverse fond. Så jeg kommer nok til å klare meg bra om en 20-30 års tid uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. desember 2021 Del Skrevet 17. desember 2021 Leiferen skrev (1 time siden): Du velger selv om du vil endre skattekortet ditt på nytt eller ikke, det kan du gjøre når som helst. Ja- men det blir trukket for lite skatt gjennom året, siden fradraget minker uten at skattekortet et korrigert. Dumt av meg? Egentlig ikke, da de pengene kan jeg investere og få avkastning på, som jeg betaler 35,2% skatt av, og renter er det jo lite av på skyldig skatt. Lenke til kommentar
Leiferen Skrevet 18. desember 2021 Del Skrevet 18. desember 2021 Dart skrev (13 timer siden): Ja- men det blir trukket for lite skatt gjennom året, siden fradraget minker uten at skattekortet et korrigert. Dumt av meg? Egentlig ikke, da de pengene kan jeg investere og få avkastning på, som jeg betaler 35,2% skatt av, og renter er det jo lite av på skyldig skatt. Jeg er enig i at restskatt lønner seg (riktig nok ikke så mye med dagens rentenivå), så det er jo all grunn til å legge opp til mest mulig av det, om man ellers har god kontroll over økonomien. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Tabellen inndratt for service. Endret 20. desember 2021 av Slettet+6132 Feilretting pågår. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. desember 2021 Del Skrevet 19. desember 2021 4 hours ago, Dart said: Tilbakemeldinger er fint. Et par forslag til justeringer: Ordningen ble etablert i 01. november 2017, så første år for innskudd bør være 2017 Skattesatsen (fordelen) var 24 % i 2017, 23 % i 2018, og 22 % fra 2019 til i dag Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 Slettet-fsaSP0zV skrev (17 timer siden): Et par forslag til justeringer: Ordningen ble etablert i 01. november 2017, så første år for innskudd bør være 2017 Skattesatsen (fordelen) var 24 % i 2017, 23 % i 2018, og 22 % fra 2019 til i dag Jeg tar den inn til service. Ny kommer senere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 (endret) tigerdyr skrev (På 16.12.2021 den 20.20): De ser helst at så mange som mulig blir minstepensjonister og således blir 100% avhengig av hva staten til enhver tid beslutter seg for de kan avse til almisser. Jeg ser en konspirasjon. Lokkeduen: Legg ut et tilbud som er attraktivt, la det virke tre år, se hvor mye penger folk har til å spare, endre /reduser ordningen så pengene er låst, øke skatten på alminnelig inntekt, se skattetrykket øke. Gjør samme operasjon hvert 10 år. Folk glemmer. De har glemt hva som skjedde med IPS i forrige versjon 2008, den ble også amputert. Uflaks at Finanskrisen kom like etter oppå det hele og gjorde det til dårlig butikk for folket, men samme skjedde med hele markedet. Det viste seg nemlig at folket hadde MYE penger. omtrent 100 mrd kr er nå inne i IPS ordningen - noe som overrasker de fleste. Det tåler ikke de rødgrønne med Ap i spissen å se. Selv om Støre selv har/hadde fondsandeler for mere enn 60 mill og tjente penger på ASK, IPS og fond. Støre selv er god for 90 mill, men han har solgt og satt dem i banken og vil ikke ha dem i fond eller andre instrumenter så lenge han er politiker. Men for meg er det viljen som teller. Han tok dem ikke ut av fondene før det ble allment kjent og kritikken kom. I misunnelses-partiet med Janteloven som rettesnor kan man ikke ha så mye før omtalen mugner både her og både der. F eks å ha hushjelp eller eie flere større eiendommer er ikke korrekt. Sommeren 2019 la Støre for andre gang frem en samlet oversikt over sin privatøkonomi på eget initiativ. Den viste at han hadde en nettoformue på 68 millioner kroner. Tallene viste imidlertid ikke de reelle verdiene, blant annet fordi det var benyttet ligningsverdier for både hus og hytte. Ap-lederen har i skrivende stund ikke lagt frem noen samlet og oppdatert oversikt over formuen sin hverken for Kapital eller på Arbeiderpartiets hjemmeside, men han har besvart Kapitals spørsmål om arv og formue i forbindelse med denne artikkelen. Endret 20. desember 2021 av Slettet+6132 Lagt til 3 avsnitt om Ap-Støre Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 kremt skrev (På 14.12.2021 den 13.35): Dette er del av en større plan. Jepp. Finne ut hvor mye penger folk har ved å lokke dem fram med en gunstig ordning, la den gå tre år, og så kutte den og skatte den ned når det er innbetalt og sperret til de er 62-80 år. Finansdep fant ut at folk har nå 100 mrd i IPS ordningen. Dermed sier Støre: AHA! Og lovet å halvere skattefordelen hvis de ble valgt, men SV fikk den nå ytterligere ned fra 40 000 til 15 000. Har du råd til å spare, så har du råd til å betale mere skatt - som de skal lage velferd og hjelp til svake for. Men ennå må en som tjener samme som EUs fattigdomsgrense på 250 000 betale 40 000 i skatt, og får ingen bostøtte, og ikke noe strømtilskudd. Inntektsgrensa er brt 246 000 og mindre enn 100 tusen i formue, disse får heller ikke fri rettshjelp. Dvs en ufør får 250 000 minus 40 000 i skatt, ingen bostøtte, ikke strømtilskudd og ikke fri rettshjelp. Hvis SV og Ap mener noe med sine fabuleringer om "fordeling av godene" så ville de først sette opp minstefradraget til 200 000, og så innføre borgerlønn og flat skatt på inntekter. De later som det er forskjell på "skitne" og "rene" penger. Dvs hvordan de er tjent eller ervervet. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 20. desember 2021 Del Skrevet 20. desember 2021 Meg når jeg må betale like mye skatt som de med mindre midler til å spare 5 Lenke til kommentar
Adria Skrevet 31. desember 2021 Del Skrevet 31. desember 2021 Interessant og viktig tråd. Har gjennom et langt yrkesliv (fra 1970 tallet) opplevd mange varierende ordninger hvor sittende regjeringer har lagt fram forskjellige skattegunstige spareordninger som avløsende regjeringer har skyndet seg til å fjerne straks de har kommet til makten. Finnes bare en løsning på slikt og det er å bare stemme på partier som lar skatteyterne beholde mest mulig av sine egne opptjente penger. Man skulle tro at dette beskjedne spareincitamentet som IPS ordningen på max 40.000 per år ikke hadde nok "kraft" i seg til å vekke opp disse som ikke klarer å se på at noen personer er i stand til å forvalte sitt private bo på en aldeles fortreffelig måte uten å berøre ytterkanten av luksusfelle-variantene. Selv en minstepensjonist kunne vært i stand til å spare 40.000 per år dersom de hadde forsaket en mengde andre unødvendige ting. Men i enkelte toneangivende politiske miljøer er det utenkelig at man skal kunne forvente noen slikt av sine medmennesker! 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. januar 2022 Del Skrevet 1. januar 2022 13 hours ago, Adria said: Selv en minstepensjonist kunne vært i stand til å spare 40.000 per år dersom de hadde forsaket en mengde andre unødvendige ting. Interessant å se at folk fortsatt tror at alle minstepensjonister har hatt like levekår gjennom livet. 1 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 Siden det ikke ser ut til å være en mer generell "IPS-tråd": Vurderer å opprette IPS (jeg er enda ung, og sparer primært i fond gjennom AKS). Når jeg går gjennom veilederen for oppretting i min bank, så må jeg selv velge alder for utbetaling (tidligst 62 år). Er dette på noen måte en bindende alder? Jeg retter selvfølgelig spørsmålet til banken også, men av interesse for hvordan det fremstår andre banker stiller jeg også spørsmålet her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. januar 2022 Del Skrevet 2. januar 2022 (endret) 3 hours ago, Raspeball said: Når jeg går gjennom veilederen for oppretting i min bank, så må jeg selv velge alder for utbetaling (tidligst 62 år). Er dette på noen måte en bindende alder? Du velger når du vil starte uttak av IPS, men kan tidligst starte uttaket når du fyller 62 år. Størrelsen på uttaket tilpasses slik at du ikke kan ha tatt ut alt før du fyller 80 år, eller at uttaket har foregått over 10 år (hvis du starter uttaket etter 70 år). Unntaket er hvis du har så lite innestående at årlig beløp ikke overstiger 1/5 G med normert uttak, da vil uttaket blir 1/5 G pr år, og ta den tiden det tar fra du starter uttaket. Endret 2. januar 2022 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Adria Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Theo343 skrev (På 1.1.2022 den 12.30): Interessant å se at folk fortsatt tror at alle minstepensjonister har hatt like levekår gjennom livet. Ved oppnådd aldersgrense til minstepensjonist har man gjennom en lang "karriere" (Vi snakker om 40-50 år) kommet over mange veivalg som uvilkårlig vil få en kolossal betydning for ens privatøkonomi i pensjonisttilværelsen. Det gjelder jo å ta de riktige valgene når anledningene byr seg! 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 (endret) 1 hour ago, Adria said: Ved oppnådd aldersgrense til minstepensjonist har man gjennom en lang "karriere" (Vi snakker om 40-50 år) kommet over mange veivalg som uvilkårlig vil få en kolossal betydning for ens privatøkonomi i pensjonisttilværelsen. Det gjelder jo å ta de riktige valgene når anledningene byr seg! Hvis man starter fra scratch uten foreldre og besteforeldre generasjon i ryggen så har man ikke alltid den samme "formuen" etter 40-50 år med økonomiske forpliktelser. Hva man blir født inn i handler ikke alltid bare om å ta de rette valgene. Selv om man med et dårlig utgangspunkt gjør alle rette valg og oppnår det som mange vil si er mot alle odds, trenger ikke det bety at du har økonomien du sikter til. Men i grunn så bekrefter dette kun at man ser "sin egen verden" og legger til det man tror finnes utenfor den. Det er jo igjen noe som bekrefter Dunning-Kruger effekten. Man tror man vet ting man ikke vet og gjør uttalelser og føringer basert på det. Endret 3. januar 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Slettet-fsaSP0zV skrev (19 timer siden): Du velger når du vil starte uttak av IPS, men kan tidligst starte uttaket når du fyller 62 år. Størrelsen på uttaket tilpasses slik at du ikke kan ha tatt ut alt før du fyller 80 år, eller at uttaket har foregått over 10 år (hvis du starter uttaket etter 70 år). Unntaket er hvis du har så lite innestående at årlig beløp ikke overstiger 1/5 G med normert uttak, da vil uttaket blir 1/5 G pr år, og ta den tiden det tar fra du starter uttaket. Såpass er greit. Jeg ser jeg antakelig formulerte meg litt uklart i mitt opprinnelige spørsmål, så jeg forsøker igjen: Om jeg nå - i 30-årene - velger å starte uttak ved 62 år når jeg oppretter IPS, er jeg forpliktet til å begynne uttakene ved fylte 62 år, eller kan jeg feks velge å begynne uttakene ved 65 år, når jeg nærmer meg den alderen og vet mer om min livssituasjon da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 1 hour ago, Raspeball said: Om jeg nå - i 30-årene - velger å starte uttak ved 62 år når jeg oppretter IPS, er jeg forpliktet til å begynne uttakene ved fylte 62 år, eller kan jeg feks velge å begynne uttakene ved 65 år, når jeg nærmer meg den alderen og vet mer om min livssituasjon da? Tidspunkt for oppstart av uttak kan du endre. Jeg har ikke sjekket om du kan stoppe uttaket midlertidig etter at du har startet, det kan være at de ulike leverandørene har egne vilkår som regulerer dette. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 3. januar 2022 Del Skrevet 3. januar 2022 Slettet-fsaSP0zV skrev (3 timer siden): Tidspunkt for oppstart av uttak kan du endre. Jeg har ikke sjekket om du kan stoppe uttaket midlertidig etter at du har startet, det kan være at de ulike leverandørene har egne vilkår som regulerer dette. Det er jo uansett 30 år frem i tid, så mye kan ha endret seg til da, men det er i alle fall greit å få inn med noen spørsmål besvart. Takk for svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. januar 2022 Del Skrevet 10. januar 2022 (endret) Litt interessant kan være at du kan fortsette innskudd på 15 000 pr år (det nye rødgrønne reduserte beløpet) til du er 70 eller så lenge det er lønnsomt (fordi du betaler skatt), selv om du har startet uttak f eks ved 62 år. Noen vil kanskje like at penger er sperret så grådig slekt eller andre ikke så lett kan stikke av med alle penga så fort hvis du blir dement eller funksjonshemma. Endret 10. januar 2022 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 (endret) On 1/10/2022 at 7:36 PM, Dart said: Litt interessant kan være at du kan fortsette innskudd ... til du er 70.... Litt pirk: Du kan fortsette innskudd til du fyller 75 år. Endret 12. januar 2022 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå