Gå til innhold

Får ikke tak i folk som kan designe framtidens hurtigbåter [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eker blir vel sett mer på som en kunstner kanskje. Og han har levert mange vakre produkter, det skal han ha. Om de er så teknologisk grensesprengende er jeg litt mer i tvil om. Se på de råeste regattaseilbåtene for eksempel, de hadde slike foiler som Eker viser for mange år siden, nå har de gått videre. Og på passasjerkatamaraner er det flere andre som både designer og produserer fremragende produkter.

Så jeg tror kanskje ikke han blir tatt helt seriøst av endel andre skipsdesignere og skipsbyggere. Og så er han kanskje i en del av landet hvor båter blir betraktet som en fritidsgreie, men uten at de er helt på toppen i det markedet heller..

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bengt Who said:

Trist at TU biter på her. Vinklingen er jo at de ikke er villige til å betale det folk som kan designe fremtidens hurtigbåter koster. Synd at et tidsskrift koblet med arbeidstakerganisasjoner støtter sosial dumping.

Kan du utdype litt?  Jeg kjenner ikke Ekers virksomheter så godt, men jeg ser jo at hvis han skal ha teknisk kompetanse på alle de produktene han viser på sidene sine, så trenger han en temmelig stor stab. Det er kanskje mer relevant at spisskompetansen blir liggende hos Brødrene Aa og de andre etablerte selskapene, mens de gjerne kan leie inn Eker for å legge på litt fancy foiliering og noen andre visuelle designelementer ?

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Design er et fag, aerodynamikk & hydrodynamikk noe ganske annet. I båt er begge like viktig, det ene går ikke uten det andre, - transisjonen hydrodominant til aerodominant osv osv.

Som det er sagt opp gjennom åra; det som ser bra ut flyr bra. Dvs det behøver ikke være noen direkte konflikt her. Imidlertid skulle en gå inn i en slik jobb, kan en som spesialist innen fagfeltet aerodynamikk&hydrodyn ikke faglige vike for design eller økonomiske vilkår.

Brødr. Aa er nevnt, ser ut til at de har fin fremdrift.

Skal det bli noe fart og effektivitet må både båt fremdriftsystem ut av vannet og opp i lufta.

Eks min design for noen år siden: 2 personer, ca 85 HK motor. Ca 160 km/h og fortsatt i kontakt med vannet. Helt ut av vannet ca 230 km/h. Bensinforbruk ca 12-16 l/h. Dette kan vel sies å være noe ganske annet enn hva disse super-reserbåtene presterer. Har vel hørt at de bruker ca 2000 HK Lamborghini motorer og det går ikke noe fortere enn dette likevel. Det samtidige som de er notorisk aerodynamisk ustabile, feil TP og feil det meste, - dvs ikke noe for folk flest. Båtbransjen har nok noen steg å gå ser det ut for. Ikke rare farten du får med en 85 HK påhengsmotor, men du verden for en fart du får på bensinforbruket

Da er søknaden skrevet Bård:-)

Lenke til kommentar
J-Å skrev (8 timer siden):

Kan du utdype litt?  

En får alltid tak i det en trenger om en kan betale for det. Her er det ren sutring om at de ikke får tak i kompetansen. Det er jo også mer enn lønn som teller. Stabile forhold kan påvirke, rett faglig utfordring, og en hel masse annet. Her videreformidles det at de ikke får tak i kompetansen, men da mangler de nok på flere punkter.

Lenke til kommentar

 

Ekranoplane, gammelt fra Sovjettida. Ikke helt slik, men ja, der er løsninger og mange forsøker ulikt. Det funker og er effektivt, Her er det nok mye å hente i utvikling. Autonom stabil i overflatestilling, mye mer effektive mm. Med dagens gyroer og elektronikk, alle disse enkle dronene som henger stødig i lufta, men er fullstendig ukontrollerbare for mennesker, her kan det hentes mye.

Min design, vårt prosjekt, var egentlig et amfibiefly, og flere flyr i dag. Det overraskende var prototypetestingen med midlertidige vinger, og den effektive groundeffektputen og den fine stabiliteten. 160 km/h i vannflaten med kun 85HK, og ikke en gang med fult pådrag er ikke helt dagligdags.

Landet har folk og kompetanse. Det handler nok mer om betingelser og arbeidsrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...