Simen1 Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 Ionemotorer er et steg på veien dit. De er en slags lineære akseleratorer og det er fortsatt tilnærmet ubegrensede muligheter til å øke skyvekrafta videre ved å øke exit-hastigheten. ISP er allerede fantastisk, men det kan også bli bedre. Får man en fusjonsreaktor om bord trenger man egentlig ikke gå veien om strøm for å lage ionemotor-effekt. Man trenger bare et "hull" i fusjonsreaktoren der noe av gassen kan slippe ut. I tillegg må man generere litt strøm for å drive de superledende spolene. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden): I land i sør med mye og stabil sol (dagen lang og året rundt) blir gasskraftverk i stadig større grad erstattet av batteriparker i solparkene som lagrer noe av produksjonen på dagen slik at en har tilgjengelig med nok strøm døgnet rundt (altså intet behov for å fyre med gass). Etter hvert som både solceller og batterier blir stadig billigere, vil slike løsninger bre seg nordover i Europa og de vil være være et godt supplement til vindkraft. Vindkraft gir mer om vinteren og solkraft mer om sommeren, så de to energikilden utfyller hverandre. Ikke desto mindre vil det være et stort behov for gasskraftverk som etter hvert vil bli fyrt med hydrogen produsert av sol og vindkraft. Foreløpig er det vel ingen som er kommet så langt at de har satt opp et regnestykke som viser hva energien fra en fusjonsreaktor vil koste. Min antagelse er at slik strøm aldri noensinne vil bli billigere enn strøm fra solceller! Alt dette høres veldig bra ut. Problemet er bare at foreløpig er dette et luftslott. Tyskland må bygge ut utrolig mye vind & sol bare for å få det til å gå rundt på dagtid! Batteriparkene finnes ikke, og hvor mye vil det koste å bygge tilstrekkelig med batterikapasitet? Vi kan håpe at strøm blir billigere etter massiv utbygging av solceller. Det vi vet, er at strømmen akkurat nå er dyrere enn noensinne, og det er ingen tegn til at det skal snu pr nå. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 (endret) 1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said: Spennede. Kompakte fusjonsreaktorer er antageligvis en nødvendighet for å kunne videreutvikle romfarten forbi det de kjemiske rakettene kan gi oss, Jeg vet ikke at fusjon er nødvendig. Nasa har jobbet med rombasert fisjonskraft allrede og det er demonstrert med 'kilopower' en 10kW reaktor/generator på ca 1.5 tonn. Denne bruker en støpt uram/molybden kjerne med beryllium nøytronrelektor og en borkarbid kontrollstav koplet via natrium varmeledere til stirlingmotorer. https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/kilopower_media_event_charts_16x9_final.pdf 10kW er tilstrekkelig for å holde vedlike et moderat størrelse crew, men neppe nok til elektrisk fremdrift for større romskip. 1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said: 39 dager skal det visstnok være mulig å bruke på turen til Mars om man har 200MW effekt tilgjengelig 200MW er en avsindig mengde energi å bli kvitt i rommet. Om du ikke kjører open loop og dumper mesteparten av varmen i eksosen som med en NTR eller en NSWR (og da er nok massemengdene noe store for kontinuerlig drift) så blir radiatorene massive. Se bare på ISS så er radiatorene ca like store som solpanelene og de har en budsjett på ca 200kW, ikke 200MW. Ett konsept for slike effekter kan være en LDR. Liquid Droplet Radiator, som sprayer f.eks flytende tinn ut i rommet og så fanger de opp igjen når det har kjølt seg, men her er vi langt forbi slikt vi kan skyte opp fra jorden selv om du øker diameteren på raketten noen meter. For denne slags rominfrastruktur så må det bygges i rommet. Endret 14. desember 2021 av sverreb Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 sk0yern skrev (2 timer siden): Alt dette høres veldig bra ut. Problemet er bare at foreløpig er dette et luftslott. Tyskland må bygge ut utrolig mye vind & sol bare for å få det til å gå rundt på dagtid! Batteriparkene finnes ikke, og hvor mye vil det koste å bygge tilstrekkelig med batterikapasitet? Vi kan håpe at strøm blir billigere etter massiv utbygging av solceller. Det vi vet, er at strømmen akkurat nå er dyrere enn noensinne, og det er ingen tegn til at det skal snu pr nå. Du har kanskje allerede glemt 2020 da produksjonsapparatet for strøm var praktisk talt det samme som i dag og strømprisene var ultralave både i Norge og EU (pga strømoverskudd)? Vindparker med batterier som dekker strømbehovet døgnet rundt er ikke luftslott. Det finnes flere av dem både i California og Australia og blir mer vanlig dag for dag. Tyskland har nå som mål at sol og vind skal dekke 80% av all strøm i 2030 (ca 40% i dag). Ut i fra det du skriver virker som at du er lite oppdatert! En skal imidlertid ikke glemme at batterier i dag bare er fornuftige for døgnsyklus. Altså tar det lang tid før en kan forvente at å lagre strøm i batterier mer enn noen timer (altså få dager) vil bli økonomisk mulig (avhengig av langt billigere batterier enn i dag). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå