Gå til innhold

Erfaring med å bruke referansepersoner ønskes

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går rett på sak.

Har jobbet mange år innen helse/omsorg. Har vært på jobb intervju på en jobb som vil være fantastisk å få.

Jeg har en grei cv fram til 2018, fra 2018 til nå har jeg vært i en stilling i samme tjeneste uten særlig ansvar eller bruk av faglig kompetanse.

Jeg sa opp stillingen jeg hadde grunnet vold og forfølgelse fra en bruker.

Utfordringen nå er at mine to siste nørmeste ledere ikke kan si stor om min faglige kompetanse, siden jeg er i en stilling nå der min kompetanse er ovdrflødig. Samtidig har jeg hatt roller for tjenesten der min kompetanse har kommet frem, men ikke synlig for mine ledere nå.

Fikk nå en litt desperat tanke, samarbeidsparter på høyt faglig nivå skrøt sterkt av meg i min rolle på koordinering av tjenester.

Har noen erfaring med å kontakte samarbeidspartnere til referanser? Det kan jo fremstå underlig.

Utfordringen min er at utviklings cv fra 2018 fremstår med sterk nedadgående grafe. Jeg tenkte ikke godt nok på langtidskonsekevsen av å gå over til en stilling uten ansvar i 2018. Nå tærer det på egen verdighet å gå i stillingen jeg har nå.

Vi snakker ikke om ledelsestillinger, kun det å ha mer ansvar for behandling og oppfølging av mennesker.

Noen erfaringer her. Har du brukt personer i samarbeidende tjenester som referanse?

Hvis jeg ringer og spør ekstern person som har vært meget fornøyd, kan det slå feil....

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

referanser er ofte ikke bare for kompetanse, men om deg som person , men min erfaring er at INGEN sjekker referanser , jeg har enda ikke fått en jobb hvor noen av mine referanser har blitt kontaktet , selv når referanser har vært et tema på intervju har de ikke ringt referansene etterpå. 

du kan fint bruke , leder , kollega eller andre personer du har jobbet med som referanse , jeg har hatt personell som ikke jobbet i samme selskap som meg men som jeg deler kontor med som referanse, men igjen ingen ringer de så du kan sikkert sette opp per på og espen askelad ^^

Lenke til kommentar

Jeg var referanse for en kollega og jeg ble ringt opp, så noen sjekker referanser (han fikk jobben).

Ikke alltid nærmeste leder som vet best hva man gjør eller hvordan man jobber. Er man konsulent kan dette ofte være oppdragsgiver.

Kan du ikke bruke referanser for din tidligere stilling?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vært referanse for en tidligere kollega, argumentasjonen for hvorfor var ganske så enkelt at jeg hadde jobbet med vedkommende og sjefen ikke hadde gjort det utover det å være leder. Han fikk jobben.

I CV ble det satt opp 4 referanser, to ledere og to kollegaer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for innspill.

Greia for min del er at jeg de siste 4 år har jobbet noe med oppgaver som min nærmeste leder ikke kan uttale seg om, hvorvidt jeg gjorde det veldig bra eller middels.

Frykter litt å sitte igjen med referanser som kun kan omtale meg som hyggelig og lojal kollega (som vel 95% av alle ansatte er), uten å få kjøtt på kompetanse. Samarbeidspartnere vet noe mer om mine ferdigheter.

Noen nevner at referanser ikke kontaktes, det er litt skummelt. Man risikerer jo å ansette en som forrige arbeidsplass var misfornøyd med i praksis, selv om man klarer å selge seg greit inn på intevju.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
plankeby skrev (På 13.12.2021 den 8.20):

Noen nevner at referanser ikke kontaktes, det er litt skummelt. Man risikerer jo å ansette en som forrige arbeidsplass var misfornøyd med i praksis, selv om man klarer å selge seg greit inn på intevju.

Veldig forskjellige hvordan dette blir praktisert, til de litt mindre krevende jobbene jeg er på så sjekker de ofte bare CV og ser at jeg har den rette bakgrunnen, mulig de spør etter referanser uten at de faktisk kontakter de. 
På de litt mer krevende jobbene jeg er på så får jeg som regel alltid spørsmål om referanser som ofte blir kontaktet, men her går det ofte litt på felles bekjente også.

Lenke til kommentar

Jeg jobber som konsulent og har til og med brukt konkurenter som jeg har jobbet med på prosjekter som referanser.

Om du føler at den personen vil snakke pent om deg og kjenner deg godt nok til å være referanse for deg så skader det ikke å spørre. I verste fall så får man et nei.

Lenke til kommentar

Det er ingen fasit på dette, men poenget med referansar er at den nye potensielle arbeidsgivaren skal få litt informasjon om deg som ikkje framgår av skriftleg dokumentasjon eller gjennom intervjuet. Typiske spørsmål er då fyrst og fremst kva relasjon referansen har til søkaren, deretter litt spørsmål om personlegheit, bruken av kompetanse, samarbeidsevner, korleis ein blir oppfatta som kollega, osv.

Ofte vil ein nær kollega eller ein kunde/brukar kunne svare ut disse spørsmåla betre enn ein leiar som kanskje ikkje har hatt personleg kontakt med søkaren.

For trådstarter så tenker eg at samarbeidspartnarar er den rette vegen å gå, spørsmål om din kompetanse er nok godt nok dokumentert via CV og karakterutskrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...