Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

IP telefoni med hjemmesentralen i sikringsskapet

Anbefalte innlegg

Så som tittelen tilsier blir hjemmesentralen stående i sikringsskapet, noen som kjenner til en trådløs telefon som har noen form for base jeg kan sette inn i der som sender tlf videre inn i bygget uten å måtte trekke kabler? 

Vet ikke hvordan jeg skal få forklart det på en god måte, men håper noen forstår hva jeg mener og mulig har en løsning? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
inside_446486 skrev (På 13.12.2021 den 15.01):

Jeg bruker en beslektet løsning til den NULL viser over - Siemens Gigaset C530 IP.

Dette er en DECT-base med innebygget SIP-klient og analog telefoninngang og kan brukes både med SIP-providere, egen PBX og som en ren analog-til-DECT-base. Jeg bruker den som SIP-klient med Ethernet til nærmeste switch.

Gigaset C530 IP | Dustinhome.no

Vet du om denne kan utvides med flere håndsett? 

Fant ut av det 

Endret av technicality
løst
Lenke til kommentar
On 12/12/2021 at 1:05 PM, technicality said:

Så som tittelen tilsier blir hjemmesentralen stående i sikringsskapet,

Sånn helt generelt så prøver man jo å skille ad 230V og forskjellige typer signalkabler og signalutstyr for å unngå elektrisk støy fra 230V delen. Hvis man plasserer en sentral for IP-telefoni inn i sikringsskapet, da bør man i alle fall tenke på det som en mulig årsak hvis det viser seg å oppstå støyproblemer. Hvis sikringsskapet også er av stål, da må vel dette være det minst egnede stedet i huset eller i leiligheten.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (8 timer siden):

Sånn helt generelt så prøver man jo å skille ad 230V og forskjellige typer signalkabler og signalutstyr for å unngå elektrisk støy fra 230V delen. Hvis man plasserer en sentral for IP-telefoni inn i sikringsskapet, da bør man i alle fall tenke på det som en mulig årsak hvis det viser seg å oppstå støyproblemer. Hvis sikringsskapet også er av stål, da må vel dette være det minst egnede stedet i huset eller i leiligheten.

Så, eget skap til nettverket? 

Lenke til kommentar

Vel, det kommer vel litt ann på. Det er som sagt et prinsipp at man forsøker å skille ad "signalkabler" fra "power" for å unngå støy.

Prinsippet rekker allikevell ikke lengere enn at i forbindelse med NEK 399 så er det et krav at alle bygninger skal ha et felles tilknytningsskap for el og IT.

Men å sette opp en trådløs løsning inne i et stålskap sammen med 230V sikringer, det er vel sannsynligvis å dra det som har med "dårlige tekniske løsninger" forholdsvis langt. 

Man har jo i utgangspunktet heller ikke lov til å montere teknisk utstyr inn i sikringsskapet. Da skal man være elektroinstallatør.

Varmeutvikling fra "nytt teknisk utstyr" sammen med varmeutvikling fra sikringer, er jo en av mange sikkerhetsmessige problemstillinger i den forbindelse. Generelt sett så er nok "hobbymekk inne i sikringsskapet" ikke en god ide. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...