Gå til innhold

UniFi WiFi/AP - U6 Pro vs U6 lite? Samt spm. om WiFi (6) teori....

Anbefalte innlegg

(de som har lest mine siste innlegg begynner kanskje å bli lei av starten på postene mine, beklager.. 😛

Bakgrunn
Ny bolig, 230 BRA over to etasjer. Tenker installere UniFi-produkter hele veien (APs, dørklokke, kamera, switch (USW-24-poe), ruter (UDM-pro). Jeg har lagt opp ett punkt (CAT6A) til ca. midt i taket i 1. og 2. etasje med håp om god signalstyrke i begge etasjene. Jeg har kanskje ikke det de flest her ville kalt "mange" trådløse klienter, men har vel ca. 15-20 smådingser (Netatmo værstasjon, øvrige temp.sensorer innendørs, dørklokken, printer, 3-4 Sonos-høyttalere, iRobot, IKEA trådløse brytere, etc.), 6-7 iOS/MacOS dingser mv. De fleste av disse opererer på 2,4 GHz-nettet, kun dyrere Mac-produkter på 5 GHz. Kun to iPhones og to iPads på WiFi 6. 

U6 Pro vs U6 lite
U6 Pro, hurtigspecs: Dual-band WiFi 6 (802.11ax), 5GHz (4x4 MU-MIMO) m/ 4,8 Gbps thru-put, 2,4 GHz (2x2 MIMO) m/ 573,5 Mbps thru-put, full 4x4 MIMO med 160 MHz båndbredde.

U6 Lite, hurtigspecs: 2x2 WiFi 6 (802.ax), 5GHz (2x2 MU-MIMO and OFDMA), 1,2 Gbps thru-put, 2,4GHz (2x2 MIMO) med 300 Mbps thru-put

Jeg har vel et miljø som gjør at jeg ikke vil merke store forskjellene på disse to APene, men liker altfor godt å betale litt mer dersom jeg vil merke forskjellen og er mer fremtidsrettet. Et raskt WiFi (spesielt lav latency) betyr mye for meg. Jeg trenger ikke den raskeste kontinuerlige hastigheten (laster sjeldent ned store filer over WiFi, arbeidsstasjonene blir tilkoblet ethernet). Dere med peiling, kan dere si litt om forskjellene på disse to APene og hvordan jeg evt. vil merke det?

WiFi fundamentals, spørsmål

1. WiFi 6 forstår jeg opererer iht. 802.ax standarden. Jeg leser også at .ax fungerer både på 2,4 og 5 GHz-nettet. Hva skjer ettersom jeg har en mengde 2,4 GHz 802.11n dingser på nettet? Kan jeg allikevel koble til iOS-dingser på 802.ax med 5GHz?
  2. I specsene for U6 lite finner jeg at denne har OFDMA, det finner jeg ikke i U6 pro-specsene. Hva kan grunnen til dette være? Pro-en burde vel ha klart dette? Hvordan vil jeg evt. tjene på OFDMA-teknologien i mitt hjem?
  3. APene vil være tilkoblet 1Gbit interface (NIC på AP). Hvordan vil jeg da kunne tjene på å velge U6-pro med 4,8 Gbps thru-put vs. U6-lite med 1,2 Gbps thru-put? Vil det kun gjelde dersom jeg e.g. hadde en trådløs arbeidsstasjon og en trådløs server, begge på 801.ax 5GHz, og jeg overførte store filer mellom disse to lokalt? I så fall ser jeg ikke hvordan jeg skal tjene på å ha denne høye thru-puten når jeg uansett kun har 1Gbps nett (og p.t. 500/500Mbps ut av veggen..)?
  4. Den kraftigere sendestyrken på Pro-en (TX-power og antenne-gain), iom. at den nesten er dobbelt av Liten-sin styrke, vil man få betydelig bedre rekkevidde? Forstår at dobbel sendestyrke på langt nær gir dobbel rekkevidde (er vel en formell mer mhp. sirkulært utgangspunkt..)

1366575085_Skjermbilde2021-12-12kl_11_34_22.thumb.png.53130663884d5d450926b2166deb74ee.png

------

1681654341_Skjermbilde2021-12-12kl_11_37_28.thumb.png.dacacef3ac7793853a09bbba1bc74119.png

5. Og hvorfor er sendestyrken på U6-lite lavere på 5GHz vs. 2,4GHz da den på U6-pro er høyere på 5G vs 2,4G? Det samme på antenne gain...?

Tusen takk for hjelp! Gi meg gjerne linker til gode artikler om .ax standarden, MIMO-teknologien etc. Forsøker å lære..

EDIT:
Jeg legger ved noen kilder som kan være av interesse for andre som vurderer UniFi WiFi-produkter og som vil lese mer om WiFi6 (og kanskje mest av alt for meg selv til senere bruk):

Ubiquiti's First UniFi Wi-Fi 6 Access Points — McCann Tech (evanmccann.net)
Products - Wi-Fi 6 BSS Coloring and Spatial Reuse White Paper - Cisco

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Anterialis said:

U6 Pro vs U6 lite
U6 Pro, hurtigspecs: Dual-band WiFi 6 (802.11ax), 5GHz (4x4 MU-MIMO) m/ 4,8 Gbps thru-put, 2,4 GHz (2x2 MIMO) m/ 573,5 Mbps thru-put, full 4x4 MIMO med 160 MHz båndbredde.

U6 Lite, hurtigspecs: 2x2 WiFi 6 (802.ax), 5GHz (2x2 MU-MIMO and OFDMA), 1,2 Gbps thru-put, 2,4GHz (2x2 MIMO) med 300 Mbps thru-put

I henhold til "framtidssikring" nå, er det vel egentlig WiFi 6E som hadde vært det å foretrekke. Selv om man nå egentlig kan få godkjent denne typen enheter i Europa, tar det kanskje enda litt tid før vi ser produktene på markedet. Produktene innenfor EU-reguleringen er noe forskjellig fra dem man ser i eksempelvis USA, og mistenker nok at en del kommer til å bruke hardware som er litt endret sammenlignet med USA selv om man sikkert også kunne kommet innenfor regulativet via endring av lavnivåkode. Men klart, WiFi 6E er tri-band og vil øke kostnadene....

Men så er det to ting som kanskje tilsier at WiFi 6E nødvendigvis ikke er superviktig for deg: Du bor i en enebolig og ikke i blokk, og du har mesh basert på kablet backhaul. Det samme gjelder egentlig 2x2 vs. 4x4. 4x4 vil kunne være en større fordel for mesh-aksesspunkter hvis de også skal bruke wifi for backhaul. Hadde man evt. tatt det inn i bedriftssammenheng e.l. hvor man mer aktivt vil ha mange klienter tilkoblet hvert AP, vil det også kunne være fordeler (skal man gjøre ting komplisert, så skal det også sies at effekten av 4x4 MU-MIMO er avhengig av hvordan klienter er plassert i forhold til hverandre og AP-et...).

Med det sagt, 4x4 vil også kunne ha fordeler knyttet til rekkevidde.

Jeg har vel et miljø som gjør at jeg ikke vil merke store forskjellene på disse to APene, men liker altfor godt å betale litt mer dersom jeg vil merke forskjellen og er mer fremtidsrettet. Et raskt WiFi (spesielt lav latency) betyr mye for meg. Jeg trenger ikke den raskeste kontinuerlige hastigheten (laster sjeldent ned store filer over WiFi, arbeidsstasjonene blir tilkoblet ethernet). Dere med peiling, kan dere si litt om forskjellene på disse to APene og hvordan jeg evt. vil merke det?

WiFi fundamentals, spørsmål

1. WiFi 6 forstår jeg opererer iht. 802.ax standarden. Jeg leser også at .ax fungerer både på 2,4 og 5 GHz-nettet. Hva skjer ettersom jeg har en mengde 2,4 GHz 802.11n dingser på nettet? Kan jeg allikevel koble til iOS-dingser på 802.ax med 5GHz?
  2. I specsene for U6 lite finner jeg at denne har OFDMA, det finner jeg ikke i U6 pro-specsene. Hva kan grunnen til dette være? Pro-en burde vel ha klart dette? Hvordan vil jeg evt. tjene på OFDMA-teknologien i mitt hjem?
  3. APene vil være tilkoblet 1Gbit interface (NIC på AP). Hvordan vil jeg da kunne tjene på å velge U6-pro med 4,8 Gbps thru-put vs. U6-lite med 1,2 Gbps thru-put? Vil det kun gjelde dersom jeg e.g. hadde en trådløs arbeidsstasjon og en trådløs server, begge på 801.ax 5GHz, og jeg overførte store filer mellom disse to lokalt? I så fall ser jeg ikke hvordan jeg skal tjene på å ha denne høye thru-puten når jeg uansett kun har 1Gbps nett (og p.t. 500/500Mbps ut av veggen..)?

Tusen takk for hjelp! Gi meg gjerne linker til gode artikler om .ax standarden, MIMO-teknologien etc. Forsøker å lære..

"Latency er undervurdert"  😉 Generelt ser man alt for stort fokus på båndbredde. Greit nok hvis det i stor grad er kjempestore filoverføringer o.l. man skal gjøre, men for veldig mye av "vanlig bruk" vil lav latency kunne gi en mer merkbar raskere bruksopplevelse. Tar man eksempelvis websurfing o.l. vil man aldri komme opp i spesielt høy båndbreddebruk. Det vil i mange sammenhenger hjelpe lite at data kommer i raskt tempo når det tar lang tid før dataene kommer.... De forskjellige elementene som påvirker latency er ellers en annen lang diskusjon   😉  Med det sagt, ut i fra spesifikasjoner, er det lite som sier noe om lantecy.

1: At man har 802.11n-enheter på 2,4GHz har i utgangspunktet ingen betydning for 5 GHz. Teoretisk kan man alltids grave seg ned i enkelte elementer, men så lenge det er enheter med minimal trafikk, skal det ikke ha noe spesielt å si. Det vil naturligvis kunne ha noe å si hvis man ellers hadde hatt båndbreddekrevende eller latency-kritiske enheter på 2,4GHz-nettet. Men det vil også en enhet med dårlig forbindelse til wifi-nettet kunne påvirke (i praksis - en enhet med dårlig forbindelse vil spise mer Airtime, men regner også med at Ubiquiti har ganske OK funksjonalitet med tanke på airtime fairness).

2: Så vidt jeg forstår støtter U6 Pro OFDMA. Raskt Google-søk bringer meg til denne: https://www.ui.com/wi-fi - OFDMA er oppgitt i tabellen. 

3: Igjen - noe av fordelen her kunne vært hvis man ikke hadde kablet backhaul. Ellers er jo slike tall for wifi-båndbredde så teoretisk at det selv i lab vil være veldig vanskelig å komme i nærheten. I tillegg er det nødvendigvis ikke en fordel å kjøre med 160 MHz kanalbredde med tanke på at man har flere aksesspunkt, til en viss grad naboer som har nett som kan forstyrre osv. 160 MHz båndbredde er kanskje mer realistisk på 6GHz WiFi 6E. For markedsføring med tanke på høy båndbredde ser 160MHz "pent ut". I praksis er det vel sjeldent at det fungerer....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for at du deler fra kunnskapene dine, atter en gang :)

1) Så iPhonen kan altså koble til AP1 med .ax mens værstasjonen tilkobler samme AP med .n ? Kan AP kommunisere med flere enheter over flere standarder samtidig (eg. .n, .ac, .ax)?

2) Ja i tabellen der står det jo, merkelig det ikke var nevnt i dataarket…

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Dette med sendestyrke og antenna gain henger vel også sammen med at man har flere antenner som signalet potensielt skal fordeles på. Jeg tipper også spesifikasjonene som oppgis her er de amerikanske enhetene - det er andre regulativer i europa, spesielt på 2,4 GHz, hvor sendestyrken bare er en femtedel av i USA (men usikker på hvordan reglene er her med tanke på antenna gain). Helt hvordan fysikken er her, er jeg ikke helt sikker på. Samtidig er det slik at sendestyrken og effektivt signal via antenna gain har de samme reguleringene om det er 1 eller 8 antenner.

Om det har betydning for rekkevidden er vanskelig å si. Det er flere ting som avgjør. På en måte kan man jo si at det ikke er sikkert at du hører bedre hva noen sier selv om de roper til deg 😉 Det kan også bety mer støy i løsninger med wifi som backhaul der samme kanal benyttes mot hovedenheten og ut mot klientene.

Sikker på at Lite faktisk støtter .ax på 2,4GHz? Står oppgitt til 300 Mbps. Ikke at det nødvendigvis er så viktig. Men slik jeg har forstått det, skal man egentlig ikke omtale et produkt som WiFi 6 med mindre ikke WiFi 6 støttes både på både 2,4 og 5 GHz. Men har ikke finlest sertifiseringskravene for WiFi Alliance på dette området....

Dagens løsninger skal være slik at man kommuniserer med standarden som er støttet. Men det er klart at det her potensielt er ekstra overhead med eldre standarder som kombinert med høyere airtimebruk kan dra ned ytelsen noe. Dette er jo en av fordelene med WiFi 6E, der man ikke har kompatiblitet med tidligere standarder på frekvensen. Samtidig verdt å nevne når det gjelder dette med sendestyrke, så er sendestyrken lavere på WiFi 6E, som gir - kombinert med høyere frekvens - lavere rekkevidde i teorien. Samtidig er det et mye rendere frekvensbånd, så mindre støy vil kompensere for noe av dette.

Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Sikker på at Lite faktisk støtter .ax på 2,4GHz?

Nei. Når du nevner det mener jeg faktisk å ha lest (husker ikke hvor) at lite ikke støtter .ax på 2.4GHz. Her leser jeg at U6-lite ikke støtter .ax på 2.4GHz-båndet.. 

Dessuten leser jeg her at iPhone 12 (den jeg har i dag) støtter .ax også på 2.4GHz-båndet, med hastigheter opp til 195, men opp til 144 på .n. Den lille (teoretiske) hastighetsforskjellen spiller ingen rolle for meg, her handler det - for meg - om latency og opplevd hastigher. Som du også er inne på, er opplevd hastighet selvsagt subjektivt, men jeg tror de aller fleste med "raskt internett" mener hvor rask tid det tar å åpne internettsiden fra du trykket på linken.. Dette er også det viktigste for meg, jeg kaller det latency (det er kanskje også det riktige begrepet..?). 

Du har nok rett i at overgangen til 6E blir et vel så stort hopp i opplevd ytelse enn fra 5 til 6. Men 6E er vel ikke klart p.t., så det eneste reelle alternativet for meg er å velge WiFi 6. 
Jeg ser på denne videoen fra folk som jeg tror virkelig kan sakene sine. De sier på 17m 15s og utover noen minutter (men hele videoen anbefales for folk som vil lære mer om WiFi 6) at mye også handler om hvordan produsentene av APs implementerer "WiFi 6" og e.g. OFMDA. De snakker om at noen APs kun vil "slå på" OFDMA dersom forskjellige kriterier oppnås, e.g. >50% brukt kapasitet, eller om 4 eller flere devices er WiFi 6 kapable etc. Så for meg, med i dag kun 4 WiFi 6 kapable enheter, så er det kanskje ikke sikkert ting som OFMDA vil skrus på i det hele tatt? Neimen ikke lett å forstå hva som egentlig vil gi meg bedre opplevd hastighet :p

Uansett tror jeg at mine IoTs kommer til å holde seg på .n -nettet / 2.4GHz, mens mine high-end devices (iOS-/macOS-devices) vil kjøre på 5GHz. Således trenger jeg jo kun .ax på 5GHz-nettet. Forstår jeg dette riktig?

EDIT
Forstår jeg deg da korrekt at selv om det er flere .ac noder mot en AP, kan allikevel noder med .ax koble til den samme AP og faktisk bruke .ax standarden? Og et miljø rundt én AP kan samtidig bruke .b, .n, .ac, og .ax på 2.4GHz-nettet samtidig? Eller faller hele nettet ned til den "dårligste" standarden (.b i dette tilfellet)? 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Anterialis said:

Uansett tror jeg at mine IoTs kommer til å holde seg på .n -nettet / 2.4GHz, mens mine high-end devices (iOS-/macOS-devices) vil kjøre på 5GHz. Således trenger jeg jo kun .ax på 5GHz-nettet. Forstår jeg dette riktig?

I utgangspunktet tror jeg man vi se en del nye typer IoT-enheter som vil ta i bruk WiFi etter hvert - enheter der man kanskje i større grad tidligere ville basert seg på noe annet for å holde strømforbruket lavt (eks. Zigbee/Matter, Z-wave, Bluetooth LE). Å implementere denne typen enheter med støtte for både 2,4 og 5GHz har jeg ikke så stor tro på. Spørsmålet blir da kanskje om man trenger WiFi 6 på 2,4GHz, eller om de blir implementert på 5GHz. Her ville jeg trodd 2,4 GHz med tanke på rekkevidde - dette vil gjerne være ene som spiser minimalt både når det gjelder airtime og båndbredde, men trenger dekning. Teknologien jeg refererer til her er WiFi 6 TWT, og er en del av WiFi Alliance-sertifiseringen. Søker man opp U6-Lite hos WiFi Alliance, er det ikke treff på produktet.

Som sagt tidligere, slik jeg har tolket informasjonen fra WiFi Alliance tidligere, skal "wifi 6"-betegnelsen ikke brukes om det ikke er sertifisert og at det er krav om at det .11ax skal være støttet for både 2,4 og 5 GHz.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Anterialis said:

Nei. Når du nevner det mener jeg faktisk å ha lest (husker ikke hvor) at lite ikke støtter .ax på 2.4GHz. Her leser jeg at U6-lite ikke støtter .ax på 2.4GHz-båndet.. 

RIktig.  Lite bruker MT7603E som 2,4GHz radio og denne støtter ikke ax.  På 5GHz brukes MT7915E.

Tror ikke LR heller støtter ax på 2,4GHz? Specen for  den innebygde radioen i MT7622 sier ihvertfall Wi-Fi 4.

Har to U6 Lite med OpenWrt og er godt fornøyd med dem.  Men jeg bruker bare 2,4GHz til (id)iot duppeditter, så manglende ax spiller ingen rolle for meg.  Hvis du ikke vet at du trenger 4x4 så vil jeg si at de største forskjellene du merker på Lite og LR er prisen og den fysiske størrelsen.  LR er dobbelt så stor som Lite hvis du måler fotavtrykk og også en god del tykkere.

Ellers kan det nevnes at det i tillegg til radoione også er en kjempeforskjell på CPUene.  Selv om MT7621 og MT7622 høres ut om to nesten like SoCer, så er den ene basert på en dual-core 32bit MIPS CPU og den andre en dual-core 64bit ARM Cortex-A53.  Men dette merker du neppe noe til i praksis ved normal bruk som AP.  Ytelsen er greit balansert mot radioer og funksjonalitet.

Pro er et helt annet dyr.  Uaktuell for min del pga Qualcomm-SoCen.  Og er den faktisk tilgjengelig?  Hvis dette er produkt man må vente på så blir jo spørsmålet om Wi-Fi 6E ganske mye mer aktuelt.  Da synes jeg ikke det gir noen mening i å sammenligne den med LR og Lite, som du får kjøpt i dag.

Lenke til kommentar
bmork skrev (5 timer siden):

Hvis du ikke vet at du trenger 4x4 så vil jeg si at de største forskjellene du merker på Lite og LR er prisen og den fysiske størrelsen.  LR er dobbelt så stor som Lite hvis du måler fotavtrykk og også en god del tykkere.

Dette er en av hovedgrunnene til at jeg ønsker U6-pro, den er vel Ø197mm mens Lite er Ø160mm. U6-LR er Ø220. U6-lite frister veldig mhp. størrelsen. Jeg tror heller ikke jeg trenger 4x4. iPhone og iPad har vel 2x2 (??) så det betyr vel - om jeg forstår riktig - at med u6-pro kunne to iOS enheter snakket samtidig mot AP med 2x2 mimo. Jeg tror vel WiFi6 med OFDMA kanskje blir det største hoppet og at jeg ikke vil merke store forskjellen mellom Lite og Pro med mine få raske WiFi-enheter (sjeldent >2 iOS-enheter i bruk samtidig).

U6-pro og lite er altså mest aktuelle. Dog føler jeg U6-pro er mer fremtidsrettet, raskere (om enn minimalt), og kun litt ekstra kroner..

Pro er et helt annet dyr.  Uaktuell for min del pga Qualcomm-SoCen. 

Hvorfor uaktuell pga. SoCen?

Og er den faktisk tilgjengelig?  Hvis dette er produkt man må vente på så blir jo spørsmålet om Wi-Fi 6E ganske mye mer aktuelt.

Trenger den ikke før februar ca., håper den blir tilgjengelig innen da, men hvem vet... Tror du Wi-Fi 6E kommer på banen ila. de neste få månedene? Ønsker i grunn å holde meg i UniFi-universet da nettverket forøvrig skal bestå av primært UniFi-produkter. Tror dette vil forenkle oppsettet mitt noe. Er 6GHz båndet godkjent til bruk i EU/Norge (dette kan jeg intet om..)? Og får vi kun en liten del av 6GHz-båndbredden jf. hva de får i USA? Hva tenker du om denne begrensningen?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
2 hours ago, mobile999 said:

Hva er problemet med Q soc'en?

Dalende håp mht open source friendlyness.  Så det er et problem for meg, men mest sannsynlig irrelevant for de fleste andre.

I teorien burde jo IPQ807x og IPQ60xx være perfekte, med et SDK som er basert på OpenWrt.  Men "basert på" er her omtrent som en amerikansk dokumentarfilm.  I praksis er det en steingammal OpenWrt med ekstreme mengder Qualcomm-kode på toppen, uten at noe av det er pushet til hverken mainline Linux eller OpenWrt.  Det største problemet er likevel at det aller meste av ytelsen ikke overraskende er basert på Qualcomms Hexagon-kjerner.  Dvs dedikerte signalprosessorer med egen firmware, som bare er tilgjengelig som binærblober.  Litt det samme opplegget som LTE/5G-modemene deres.

Lenke til kommentar
47 minutes ago, bmork said:

Aner ikke.  Synes jo det burde dukke opp snart, men Ting Tar Tid.

Godkjent i sommer: https://www.nkom.no/aktuelt/nkom-apner-opp-for-wi-fi-i-6-ghz

Så hva er det produsentene somler med? 🙂

I Norge var det klart allerede i sommer ja. Men det var en del andre land som brukte nedre del av 6GHz til "litt forskjellig" og CEPT ga vel en frist til nå i desember før direktivet som ga mulighet for CE-godkjenning/merking kom på plass/"ble aktivert" (for å gi noen måneder på å bli kvitt løsninger, eller i hvert fall advare om at det var løsninger som kunne bli påvirket til dem som tidligere har fått lisens til å bruke frekvensene). Om jeg har tolket det riktig....

Men samtidig rart man ikke allerede har sett lanseringer i forkant, men mulig mye som i teorien kan forklare - bl.a. om man på komponentnivå har klart delene som skal til for å være i samsvar med CEPT-reguleringen.

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...