Sindre Rudshaug Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 I linken står det at gass koster 6-8 kr pr kg eller 49-69 øre pr kWt. https://www.enok.no/vis_nyhet2224.html?id=0 Når jeg kjøper propan, så betaler jeg ca 300,- for påfyll på en 10 kg kompositt-flaske. Det blir 30,- pr kg. 10 kg propan inneholder ca 128 kWt eller 12,8 kWt pr kg. Jeg antar gassprisen fra Enøk er angitt for LPG Flytende propan og butan (LPG) 46,1 GJ/tonn = 24,4 GJ/m3 0,53 tonn/m3 Hva er energiinnholdet i 1 kg LPG? (46,1 GJ/tonn) eller 46,1 Mj/kilo. 1 joule er ett wattsekund, 3600 joule blir 1 wattime. 3,6Kj=1 wattime. 3,6Mj=1kWt. 36Mj=10kWt. 46,1 Mj = 1 kilo LPG/propan=12,8 kWt. Propan koster altså 30,- pr kg, mens LPG koster 9 kr pr kg. Det var en voldsom prisforskjell, når de avgir like mye energi. 9 kr pr 13kWt eller 69 øre pr kWt knuser jo strøm, bortsett fra varmepumpe. Kan man fyre huset sitt med både propan og LPG? Kan man lagre store kvanta av begge i beholdere på tomta(nedgravd?) Hvorfor er det så enorm prisforskjell på propan og LPG? LPG er visstnok en blanding av butan og propan. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 Sindre Rudshaug skrev (1 time siden): Hvorfor er det så enorm prisforskjell på propan og LPG? Man betaler for at noen skal gjøre jobben med å fylle på en liten gassflaske? Naboen her har nedgravd gasstank som blir fylt opp fra tankbil et par ganger i året. Prisen på gass i den linken er sikkert ikke oppdatert. Jeg hadde tenkt å svinge innom en lpg stasjon og se på prisen, men har ikke fått tid/mulighet til det. 1 Lenke til kommentar
Knoyken Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 LPG/Propan er ofte priset i liter og om jeg husker rett er formelen ca 2:1 2l til en 1kg LPG/Propan 1 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 Jeg brukte gass og flyttbar gassovn til oppvarming i forrige leilighet. Da var det ca 150kr for 11kg. Skulle jeg ha hatt alternativ oppvarming som ikke er strøm eller ved så ville jeg valgt parafin. Har det på campingen i Danmark. Kjøper 20L dunker og tanken i parafinovnen er på 5L og varmer i ca. 40 timer på enn tank. Bare synd parafin er svindyr i Norge vs Danmark. I Danmark betaler jeg 248DKK for 20L, i Norge koster det 699NOK for 20L. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå