Richard G Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 Hei! Jeg har muligens vært litt dum og lage bad, fra bunnen av, på egenhånd. Badet er i 2. etg, og det skal dusjes rett på flisene. Kona har laget utfordringer i bøtter og spann, med innebygget dusjarmatur, designsluk, shamponisje med lys og dusjnisje som starter en halv meter fra døren inn til badet. Uheldig nok, er det meg selv som har laget den største utfordringen; Jeg ønsket å fuge flisene med epoxyfug, for å unngå skitne og misfargede fuger. Dette var ikke så enkelt på fliser med masse struktur og lite råd fra flisebutiken, når man aldri har gjort det før. Det ble meget utfordrende og få rengjortflisene, og for å få til et levelig resultat, måtte jeg spyle alle veggene med dusjen. Det dumme var at jeg startet med veggene. Dermed rant vannet ned i alle fugen og inn under rillene i fliselimet. Flisene på gulvet er 60x60, og uten gulvvarme, tror jeg at selv fire uker senere, var det restfuktighet i gulvet. For å gjøre mest mulig av badet ferdig, har jeg silikonert alle hjørner, også i overgangen gulv/vegg. Nå har jeg endelig fått koblet på vannbåren varme i gulvet, og forhåpentligvis fått ut det meste av fuktigheten. Det som gjør meg meget usikker, er at det kommer saltutslag langs silikonfugene langs gulvet, og spesielt mye rundt sluken. Jeg tenker at dersom saltutslag kommer ut, vil vann også komme inn når man dusjer. Epoxyfuger, er etter hva jeg har forstått tilnærmet vanntette, i motsetning til vanlig sementbaserte fuger, og jeg er skeptisk til hvordan evt. fuktighet under flisene vil kunne tørke ut. Jeg føler meg trygg på fall og membran, men er usikker på om jeg kan ha løst sluket litt dumt. Jeg har reagert på at når jeg har banket på andres designsluker, så høres det ut som det er hult på undersiden. Tenkte at slik skal hvertfall ikke min sluk bli, så jeg har virkelig fylt godt med fliselim under den øverste delen, som på normale sluker blir kalt slukristen. Jeg har også brukt fingeren og formet slislimet slik at det danner en trakt, ned til slukets plastunderdel, slik at vannet renner rett ned i sluket. Det jeg er usikker på, er om det skulle vært åpent under/passasjer rundt sluket, slik at evt. vann som kommer inn under flisene skal ha mulighet til å renne ned i sluket? Men her vil det jo alltid være utfordring, i og med at flislimets riller aldri danner en fri banne i fallretning mot sluk? Og har dere noen tanker om saltutslaget. Hvis det nå har fått tørket opp, og jeg legger en ny silikonstreng som går litt lenger opp på vegg/ut på gulv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå