Gå til innhold

Tips for å trekke nettverkskabel (Cat6a) gjennom gulv penest mulig?

hallgeirl

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på å planlegge litt for fullt kablet nettverk hjemme. Huset har kjeller, og der tenker jeg å ha det meste av utstyr som fibermodem, router og "hovedswitch" (150W PoE). Så skal et eller flere aksesspunkt, samt veggkontakter (2 doble) settes opp i etasjen over. Aksesspunktene skal jeg klare å plassere greit.

Så er greia: Førsteetasjen er relativt nyopppusset (etterpåklokskapen er skyhøy av at jeg ikke lagde hull når jeg pusset opp). Det er laminatgulv, oppå etasjeskille av betong. Alt av lister er på plass. Så er da utfordringen: Hvordan kan jeg få kabling opp fra kjeller og inn i rommet penest mulig for veggkontakter, gitt realiteten? Dette er alternativene jeg har tenkt på:

1. Lage et større hull i et hjørne (og skjule det så godt som mulig), trekke 4 Cat6a gjennom her, og trekke videre til veggkontakter. Trenger nok et relativt stort hull? Og kanskje ikke veldig pent å ha 5 stk kabler bortetter veggen fra det ene hjørnet. Men dette blir kanskje mest "riktig" med tanke på veggkontakter?

2. Ta opp èn Cat6a fra kjeller, koble på en switch, og trekke videre derifra. Da trengs strengt tatt ikke den ene doble veggkontakten, da jeg kan bare koble rett i switchen. Og er det "ufint" å koble på veggkontakt fra denne switchen generelt?

3. Kunne evt. lagd to hull: Ett bak TV (øvre veggkontakt på skisse) og ett ved nedre veggkontakt, og trukket to stk i hvert hull. Litt mer "invasive" synes jeg, men kanskje en bedre løsning enn det over?

En skisse er vedlagt. Hjørnet der det står "fra kjeller" står det noen hyller og sånt i dag, så her kan et evt. hull skjules ganske greit tror jeg. PCene står på en pult, så det er ikke veldig sjenerende å lage hull der forsåvidt eller.

Spørsmålet lyder: Hva ville dere gjort? Et av alternativene over, eller noe helt annet?

Bonusspørsmål: Noen gode tips til å drille hull helt inntil en vegg? Borhammer har jeg, og får sikkert skaffet langt nok bor, men litt utfordrende å få hullet rett ned når man ikke får boret helt inntil veggen uten å vinkle drillen!

image.png.cff513431047e3c6527066f79f5fbbb8.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, trn100 said:

Usikker på om jeg ville ha valgt kabel i det hele tatt? MESH er et godt alternativ

Mesh er ikke det samme som trådløst. "Wired backhaul" betyr at nodene er koblet sammen med kabel. Mitt mesh har mulighet for begge deler, og jeg benytter begge deler. Grunnen til å bruke kabel er at det gir som regel mye bedre stabilitet og ytelse enn Wifi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
cacb skrev (2 minutter siden):

Mesh er ikke det samme som trådløst. "Wired backhaul" betyr at nodene er koblet sammen med kabel. Mitt mesh har mulighet for begge deler, og jeg benytter begge deler. Grunnen til å bruke kabel er at det gir som regel mye bedre stabilitet og ytelse enn Wifi. 

Ok, nettverk uten ledninger da, i alle fall i mitt hus! 😉

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva har du av vegger i etasjen du ønsker å få inn kabel?

Om det er gips kan du jo sage ut en luke, så borre igjennom etasjeskillet inne i veggen. Trekk igjennom nødvendige kabler og ferdig.

Dette kan du da gjøre alle steder du ønsker å trekke opp kabel så lenge du har tilkomst fra undersiden. 

Luken du sager ut fester du fint tilbake, sparkler og maler

Om du må trekke opp i hjørnet ville jeg prøvd å fått det skjult. Trekk opp en kabel så langt inn i hjørnet at du får det skjult av gulvlist. Du kan da føre kabel mellom gulv og vegg så den blir skjult bak gulvlist hele veien. Er det liten plass her kan du bruke en feinsag til å lage en åpning i gulv eller vegg, stor nok til kabel men samtidig liten nok til at gulvlist vil skjule det.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Betong kan være utfordrende å bore gjennom, gitt tykkelsen, mulig armeringsjern og inntil vegg. Vil anbefale en borhammer da det gir en mye bedre ytelse (bore-effekt) enn eks. en slagdrill.

image.png.5ca383be2b5210f7fbaffacd27e8d615.png

Kan det være et alternativ å strekke kablene på utsiden av bygget? Dvs. ut kjellervegg, opp og inn i etasjen over. Antar det er betong i veggen også men mulig enklere. Gitt at du får dekket til kablene pent på ytterveggen ved å legge disse i et spor du meisler til i veggen og pusser over/legge kablene under utvendig panel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
NoBo skrev (På 24.1.2022 den 7.18):

Betong kan være utfordrende å bore gjennom, gitt tykkelsen, mulig armeringsjern og inntil vegg. Vil anbefale en borhammer da det gir en mye bedre ytelse (bore-effekt) enn eks. en slagdrill.

image.png.5ca383be2b5210f7fbaffacd27e8d615.png

Kan det være et alternativ å strekke kablene på utsiden av bygget? Dvs. ut kjellervegg, opp og inn i etasjen over. Antar det er betong i veggen også men mulig enklere. Gitt at du får dekket til kablene pent på ytterveggen ved å legge disse i et spor du meisler til i veggen og pusser over/legge kablene under utvendig panel.

Er vanskelig og borre gjenom gulv, ikke fysisk men ikke alltid man treffer der man tror, i den tid jeg drev med fibermontering så borret jeg aldri i gulv, men endel kunder gjore det, alltid god stemning i heimen når borret kom opp langt ute på gulvet ;)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For 4G på hytta førte jeg kabel fra loft til etasjen under inni veggen, hvor den kom ut ved en lufteventil. Her ble den festet fint på veggen inne. Det var knapt arbeid og ingen borring eller saging. Jeg var veldig heldig fordi det såvidt var plass bak panelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...