sverreb Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 3 minutes ago, The Very End said: Det er ikke en vei, men flere mulige veier å velge. Tesla velger å ha liggende radiator, slik at trunk er på toppen av dette. Andre (Ford) har noe av det samme, men nokså langt panser så ville nok gått greit uansett om det var under eller bak frunk. La oss ta for oss Q4 som ikke har frunk som et eksempel her. Bilen er nokså lang, og ikke noe mindre panser enn de andre nødvendigvis, men se på dette dashbordet (bildet under). Det er faktisk helt vanvittig langt, lengre enn det bildet gir inntrykk av. Her kunne man gjort det halvparten så langt, og benyttet den ekstra lengden til å trekke diverse komponenter bakover for så å lage plass til en frunk. Skal også nevnes at det meste du ser her er plast i forskjellige kategorier, samt at det blir fettmerker så fort du forsøke å bevege hendene rundt dashbordet. Med lengden på dashbordet antar jeg du mener arealet mellom der instrumentene er og til der frontruten møter panseret? Denne lengden er vel utelukkende kommet av vinkelen på frontvinduet som igjen kommer fra aerodynamisk utforming. Skulle vinduet møtt panseret lengre bak ville det blitt brattere for å få samme takhøyde. 4 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 11 minutes ago, DrAlban3000 said: Det er jo absolutt plass der. De tekniske grunnene til at de ikke har frunk må nesten BMW svare på selv, slik jeg har erfart her i tråden dytter de jo bort endel kunder. For min del er den totale plassen viktig, frunk er mindre viktig. Alle reviews jeg har sett av bilen har nevnt dette som noe negativt ja. Samt at bagasjerommet bak er veldig lite med tanke på hvor stor bilen er. De annbefaler fortsatt bilen da. Mercedes EQS har også gedigent panser som heller ikke åpnes. Må fylle spyleveske i en luke på siden av bilen.. 1 1 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 (endret) 30 minutes ago, DrAlban3000 said: Det er jo absolutt plass der. De tekniske grunnene til at de ikke har frunk må nesten BMW svare på selv, slik jeg har erfart her i tråden dytter de jo bort endel kunder. For min del er den totale plassen viktig, frunk er mindre viktig. Det er jo ikke mye plass igjen etter bildene nei. Og så langt jeg kan se har nesten alle elbiler med drift på forhjulene som fortsatt har frunk, temmelig symbolske frunker. F.eks slik: Ikke at det er negativt på noen måte i seg selv, men jeg spør meg jo om det egentlig er verdt all plasten, åpnemekanismen og gasstøttene og forsterkningene av panseret* for at dette skal være praktisk å bruke for så lite. *) Mange pansre er i dag faktisk lette å bulke når de lukkes. Om man skal planlegge for at en bruker skal åpne og lukke de til stadighet bør de designes slik at de er sterke nok der man naturlig vil dytte på det. Endret 14. desember 2021 av sverreb 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 (endret) 30 minutes ago, sverreb said: Det er jo ikke mye plass igjen etter bildene nei. Og så langt jeg kan se har nesten alle elbiler med drift på forhjulene som fortsatt har frunk, temmelig symbolske frunker. F.eks slik: Ikke at det er negativt på noen måte i seg selv, men jeg spør meg jo om det egentlig er verdt all plasten, åpnemekanismen og gasstøttene og forsterkningene av panseret* for at dette skal være praktisk å bruke for så lite. *) Mange pansre er i dag faktisk lette å bulke når de lukkes. Om man skal planlegge for at en bruker skal åpne og lukke de til stadighet bør de designes slik at de er sterke nok der man naturlig vil dytte på det. Model 3 med AWD og plasten fjernet. Man ser knapt motoren nedi der, ser bare drivakslingene som stikker ut. Ikke noe hinder for frunk. Men noen velger vel å ha inverteren eksternt og ikke på selve motoren. Polestar 2 f.eks har vel dette og da tar det straks litt mere plass. Endret 14. desember 2021 av Complexity 1 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 31 minutes ago, Complexity said: Model 3 med AWD og plasten fjernet. Dette ser ut til å være en eldre modell uten varmepumpe. Etter den kom har plassen foran krympet en hel del etter hva jeg har sett. Så kan man jo spørre seg om det hadde vært mulig å korte ned snuten noe og heller ha mer plass bak kabinen og dermed samlet all lagring på ett sted. Kompresjonssoner er jo en potensiell komplikasjon med dette men som det har blitt diskutert: Hva man lagrer i et rom foran har jo også potensiale for å kompromittere kompresjonssonene. Hvis man skal peke på en bilprodusent som faktisk tenker nytt i designet av fronten av bilen kan vi jo se til canoo som like godt kappet av hele fronten og satte inn et vindu til. Så får det vise seg om det fungerer i praksis og om de overlever i det dysfunksjonelle konkurransekliamaet for elbiler man nå har i USA. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 (endret) 51 minutes ago, sverreb said: Dette ser ut til å være en eldre modell uten varmepumpe. Etter den kom har plassen foran krympet en hel del etter hva jeg har sett. Så kan man jo spørre seg om det hadde vært mulig å korte ned snuten noe og heller ha mer plass bak kabinen og dermed samlet all lagring på ett sted. Kompresjonssoner er jo en potensiell komplikasjon med dette men som det har blitt diskutert: Hva man lagrer i et rom foran har jo også potensiale for å kompromittere kompresjonssonene. Hvis man skal peke på en bilprodusent som faktisk tenker nytt i designet av fronten av bilen kan vi jo se til canoo som like godt kappet av hele fronten og satte inn et vindu til. Så får det vise seg om det fungerer i praksis og om de overlever i det dysfunksjonelle konkurransekliamaet for elbiler man nå har i USA. Varmepumpen tar en del plass ja. Men det er forsatt dugbart stor frunk i de nye model 3 også. Men motoren gir ikke noe utslag for plassen som det ble nevnt her, som viser at man kan gjøre det kompakt. Husk at dette ikke er noe svær bil som IX'en. Model Y som er litt mere sammenlignbar størrelsesmessig har større frunk. For ikke å snakke om Model X. Endret 14. desember 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 (endret) Complexity skrev (3 timer siden): Samt at bagasjerommet bak er veldig lite med tanke på hvor stor bilen er. Faktisk har jeg ikke funnet en eneste test hvor den blir ansett som liten hverken inni kupeen eller i bagasjen, men har jo ikke sett andre enn de mest populære. I banankassetesten til TB slår den alle konkurrentene unntatt Y, som er hårfint bedre men har jo dette med lastekapasitet igjen. "Anyway, the size of the car and its shape allow fitting a lot of cargo in the trunk. Bjorn was able to fit nine boxes, which is one of the best results - on par with the Volkswagen ID.4. After folding the seats, the total number of boxes increased to 24. One less than in ID.4, but more than Ford Mustang Mach-E or Audi e-tron and some versions of Tesla Model X:" En annen ting er jo hvordan man måler. Man måler volum under trekket, derfor scorer IX3 så høyt. Jeg kan vise et eksempel på 505 liter vs 510 liter bagasjerom, slik at du lettere forstår hvordan slikt regnes ut. iX3 kommer med lastenett som standardutstyr, så du slipper å sitte på ebay å lete etter muligheten for å utnytte lasterommet. Ut med delingsnettet, inn med bagger og helvete når vi skal på hytta, over 1 meter bred baki og justerbar bakseterad gjør at man kan utnytte litt ekstra i de setene hvor det ikke er noen (eller barnesete) Størrelse måles i liter, men det er sjelden du står å heller bagasjen inn Endret 14. desember 2021 av DrAlban3000 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 (endret) Begge bagasjerommene du viste frem ser jo mye større ut den det i IX da. Mulig IX sitt bare ser lite ut? Ser iallefall ut som det kunne vært større. Carwow synes bagasjerommet var tilstrekkelig, men nevner at Mercedes EQC har 160 liter mere. Elevtrifying nevner også at det er greit men mindre enn Enyaq og ID.4 og prater vidre om at det mangler frunk. Fully Charged synes det var skuffende og forventa mere i en så stor bil. Men når det gjelder reviews på YouTube og bagasjerom så stoler jeg ikke lenger på det etter at alle hyllet det store bagasjerommet på Ioniq 5 (og den fikk mange bananesker i seg) men i praksis er det ett utrolig dårlig bagasjerom med veldig lav takhøyde. Tipper IX sin mere firkantige form er bedre. Endret 14. desember 2021 av Complexity 1 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 Complexity skrev (11 minutter siden): Begge bagasjerommene du viste frem ser jo mye større ut den det i IX da. Mulig IX sitt bare ser lite ut? Ser iallefall ut som det kunne vært større. Carwow synes bagasjerommet var tilstrekkelig, men nevner at Mercedes EQC har 160 liter mere. Elevtrifying nevner også at det er greit men mindre enn Enyaq og ID.4 og prater vidre om at det mangler frunk. Fully Charged synes det var skuffende og forventa mere i en så stor bil. Men når det gjelder reviews på YouTube og bagasjerom så stoler jeg ikke lenger på det etter at alle hyllet det store bagasjerommet på Ioniq 5 (og den fikk mange bananesker i seg) men i praksis er det ett utrolig dårlig bagasjerom med veldig lav takhøyde. Tipper IX sin mere firkantige form er bedre. Prøvde bare å vise deg hvordan størrelse på bagasje fungerer. Det er flere faktorer, hvor liter er en veldig dårlig regnemåte. Eksemplet er perfekt med iX3 vs EQC! Og viser hvordan biltestere sjekker dette. EQC har 160 liter mer som du sier. Dette blir brukt som noe negativt om iX3 - burde vært bedre. 160 liter er mye! Vel, ix3 er utrolig mye større inni enn EQC. Der er det klasseforskjell. Du får langt mer baki av bagger, poser, ski eller whatever. Bikkja di vil ha et mye bedre liv i beemern. Hvorfor? Pga bagasjen ikke kan helles inn 👍 Selv ikke Mat Watson kan dette, men nå kan du det! Eqc: 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 (endret) SUV bodytyper er jo gjerne ikke bilene med mest bagasjeplass. De har mer enn sedaner normalt, men gjerne mindre enn MPV, stasjonsvogner eller varebiler(!) Store SUV er er gjerne store fordi de er høye. Større høyde kommer gjerne fra høyere bakkeklaring, så en SUV gir ikke inherent en innvendig større bil (Men de har også ofte mer takhøyde). Samtidig bør man ta med at bagasjevolum regnes opp til der baksetene slutter. Så med mer takhøyde er det i praksis mer plass med en gang hattehyllen tas ut og bagasjenettet settes i. Biler som ID.4 med venner, Ionic 5/EV6 og mach-e er etter mitt syn mer en særegen elbilvariant av noe mellom hatchbacken og små stasjonsvogner. De vokser i høyden for å få et anstedig baksete selv om du har batterier under gulvet, men de har ikke bakkeklaringen man gjerne forbinder med en SUV. Ix ligner i så måte mer på typiske SUV utforminger, som på ingen måte må forveksles med biler egnet for terrengbruk. I.e. den er høyere med mer bakkeklaring, og kommer kun i 4wd, men er mer tiltenkt å komme frem til hytta enn å kjøre flyttelass, eller å vade elver. Endret 14. desember 2021 av sverreb 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 14. desember 2021 Del Skrevet 14. desember 2021 Hanhijnn skrev (6 timer siden): Mye tryggere uten. Selv med frunk. Litt vanskelig å innrømme noe som ikke er sant. Du uttaler deg om noe du ikke er i nærheten av å ha peiling på. 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 AL123 skrev (13 timer siden): Hanhijnn skrev (19 timer siden): Mye tryggere uten. Selv med frunk. Litt vanskelig å innrømme noe som ikke er sant. Du uttaler deg om noe du ikke er i nærheten av å ha peiling på. Jeg ser at du beskylder alle som er uenige med deg om dette, og alle flirer nok like godt. Din favoritt-hersketeknikk ja? 5 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 (endret) Hanhijnn skrev (2 timer siden): Jeg ser at du beskylder alle som er uenige med deg om dette, og alle flirer nok like godt. Din favoritt-hersketeknikk ja? Tja, du kan jo prøve å komme med en liten forklaring på hvorfor du mener en bil med ikke komprimerbar last i "frunken" er sikrere enn en hvilken som helst bensin/dieselbil. Det er ikke snakk om hersketeknikk, men at du kommer med en påstand om at jeg tar feil uten å ha belegg for det, dokumentasjon for det, erfaring av det. Mao du tar påstanden rett ut av luften. Og, ja, påstandene din er selvstagt feil. Er du slik på alle andre områder i livet også? At du har mer peiling på politikk enn politikere, mer peiling på corona enn helsevesenet, mer peiling på klimakrisen enn forskere etc? Endret 15. desember 2021 av AL123 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 (endret) De fleste har jo en vektbegrensning på frunklast da. Er max 25 kilo i Model 3 f.eks. Skal ha noe ganske spesifikt for å finne noe som er så lett og ikke lar seg komprimere. Må være noe strategisk plasserte stålstenger eller så da. Max 50 kilo i Model S, da kan man straks finne noe tyngere men får ikke fylt den med betong. En bilmotor med girkasse kan vel gjerne veie 150 kilo + og er ikke spesielt komprimerbar. Endret 15. desember 2021 av Complexity 1 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 Complexity skrev (15 minutter siden): En bilmotor med girkasse kan vel gjerne veie 150 kilo + og er ikke spesielt komprimerbar. Disse bilene er kræsjtestet, Med motor. Så da vet man at en motor under panseret ikke er noe problem. Det finnes ikke kræsjtester av alt det folk kan finne på å putte i en frunk. 4 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 (endret) Complexity skrev (1 time siden): De fleste har jo en vektbegrensning på frunklast da. Er max 25 kilo i Model 3 f.eks. Skal ha noe ganske spesifikt for å finne noe som er så lett og ikke lar seg komprimere. Må være noe strategisk plasserte stålstenger eller så da. Max 50 kilo i Model S, da kan man straks finne noe tyngere men får ikke fylt den med betong. En bilmotor med girkasse kan vel gjerne veie 150 kilo + og er ikke spesielt komprimerbar. Alt i et motorrom er nøye plassert. Hvis du noeng gang har sett et bilvrak vil du se at alle komponenter er plassert som et puslespill for å passe inn i hverandre ved en kollisjon. Selv spylertanken blir ansett som så lite komprimerbar at den må plasseres for å passe sammen med resten av "puslespillet" . En motor utgjør en stor utfordring i få denne kabalen til å gå opp, men den er solid innfestet, det er nøye simulert hvordan den skal plassere seg i en kollisjon og det er grundig testet. Først gjennom tusenvis av FEM analyser, deretter i praktisk kollisjonstesting. Volvoi, som er de beste i klassen på dette området utfører faktisk minimum mellom 100 og 120 fysiske kollisjonstester for hver eneste bilmodell de lanserer, i tillegg til andre destruktive tester. Totalt utfører de ca 450 kollisjonstester pr år. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Hva så med løse gjenstander i din bil? Jeg har ikke peiling, du har ikke peiling, hanjin har ikke peiling, og Tesla har ikke peiling. Hvordan hvil et løst hjul oppføre seg? Eller hva med dreggen til båten, eller hva med kubeinet du brukte på hytta i helgen? Vi må bare gjette, variablene blir rett og slett for mange, og det har historisk sett vært en dårlig metode for å få til kollisjonssikkerhet. Men hvis det er så at du synes det er greit å kjøre rundt med et digert hjul i bagasjerommet foran, så håper jeg virkelig ikke du har noen andre med deg. Endret 15. desember 2021 av AL123 5 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 AL123 skrev (2 timer siden): Tja, du kan jo prøve å komme med en liten forklaring på hvorfor du mener en bil med ikke komprimerbar last i "frunken" er sikrere enn en hvilken som helst bensin/dieselbil. Det er ikke snakk om hersketeknikk, men at du kommer med en påstand om at jeg tar feil uten å ha belegg for det, dokumentasjon for det, erfaring av det. Mao du tar påstanden rett ut av luften. Og, ja, påstandene din er selvstagt feil. Er du slik på alle andre områder i livet også? At du har mer peiling på politikk enn politikere, mer peiling på corona enn helsevesenet, mer peiling på klimakrisen enn forskere etc? Det har du blitt forklart en rekke ganger, uten at du har evnet å ta til deg fakta. Så det anser jeg som bortkastet tid. I dine øyne så er det jo bare du som besitter all kunnskap og "fakta", uansett tema. Noen kaller slike for troll. Jeg tror at det bare er personligheten din. 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 Hanhijnn skrev (19 minutter siden): Det har du blitt forklart en rekke ganger, uten at du har evnet å ta til deg fakta. Så det anser jeg som bortkastet tid. I dine øyne så er det jo bare du som besitter all kunnskap og "fakta", uansett tema. Noen kaller slike for troll. Jeg tror at det bare er personligheten din. Du har ikke kommet med en eneste forklaring, kun sagt at det er sånn, og at det er noe galt med meg siden jeg ikke tar dine fakta til meg. Vel faktaene er feil. Du får uansett en utgreing fra meg i innlegget over, hvis du gidder å lese det. 4 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 AL123 skrev (3 timer siden): Du har ikke kommet med en eneste forklaring, kun sagt at det er sånn, og at det er noe galt med meg siden jeg ikke tar dine fakta til meg. Vel faktaene er feil. Du får uansett en utgreing fra meg i innlegget over, hvis du gidder å lese det. Slutt å kveruler. Det er flere andre her som har forklart deg dette opp og i mente. Må du ha det fra meg??? 1 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 15. desember 2021 Del Skrevet 15. desember 2021 Interiøret (dash) er så billig og stygg. Det er "ok" på ein Tesla som prøver å skille seg ut. Eller billig-merker som skal spare på alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå