Gå til innhold

Vi tester BMWs nye flaggskip: – Dette er litt av en bil!


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (2 minutter siden):

Tja, tror vel at de som kjøper en iX får det de var på jakt etter. Fantastisk byggekvalitet, fit og finnish i toppklassen, fantastisk materialkvalitet, og kjøreegenskaper fra et finkalibrert chassis. Mao noe ingen amerikansk produsent noen gang har tilbudt.

Nå har jeg bare kritisert manglende frunk, og en grufull og unødvendig stygg grill på BMW'en. Bortsett fra det, er bilen ypperlig.

Hva eventuelt andre produsenter har av fordeler og ulemper på andre områder, er altså uvesentlig i den sammenhengen. Det er tross alt BMW'en som diskuteres, og da må det være innenfor å kritisere det som fremkommer som feil med denne. Det er faktisk helt on topic.

Å dra inn kritikk av merket enkelte av dere elsker å kritisere i enhver sammenheng, er egentlig off topic i denne sammenhengen, og ikke minst rimelig uinteressant. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Nå har jeg bare kritisert manglende frunk, og en grufull og unødvendig stygg grill på BMW'en. Bortsett fra det, er bilen ypperlig.

Hva eventuelt andre produsenter har av fordeler og ulemper på andre områder, er altså uvesentlig i den sammenhengen. Det er tross alt BMW'en som diskuteres, og da må det være innenfor å kritisere det som fremkommer som feil med denne. Det er faktisk helt on topic.

Å dra inn kritikk av merket enkelte av dere elsker å kritisere i enhver sammenheng, er egentlig off topic i denne sammenhengen, og ikke minst rimelig uinteressant. 

Det er vel like relevant å sammenligne kvaliteten på bilen med andre biler, som det er å sammenligne andre faktorer ved bilen med andre biler, eller? Frunk er jo tross alt en bagatellmessig og uinteressant gimmick som en strengt tatt ikke burde ha i noen bil og som kun eierene av et eneste bilmerke er interessert i, men en bils faktiske kveliteter er noe en har glede av hver dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Det er vel like relevant å sammenligne kvaliteten på bilen med andre biler, som det er å sammenligne andre faktorer ved bilen med andre biler, eller? Frunk er jo tross alt en bagatellmessig og uinteressant gimmick som en strengt tatt ikke burde ha i noen bil og som kun eierene av et eneste bilmerke er interessert i, men en bils faktiske kveliteter er noe en har glede av hver dag.

Nå diskuteres som sagt funksjoner, manglende og eksisterende, på BMW'en. Da synes jeg det er interessant å diskutere. Ikke feil og mangler på andre biler.

Forøvrig, påstanden om at det kun er Tesla-eiere som er opptatt av dette, er fullstendig feil, og kun påstått for å prøve å score et billig poeng. Jeg kjører og eier en Hyundai Kona, der jeg riktignok har ordnet meg med en ikke-original frunk-løsning på, fordi bilen ikke har dette.

Igjen et bevis på at du farer med sprøyt og tull her. Men hva betyr som sagt fakta, når du og dine frender kan spy ut eder og galle mot Tesla. Sorry, men dette er så uinteressant som det går an å få det.

Det må uansett være høyde for å kritisere en bil for faktiske mangler/ulemper, uten at man må hoppe ned i skyttergraven av den grunn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Nå diskuteres som sagt funksjoner, manglende og eksisterende, på BMW'en. Da synes jeg det er interessant å diskutere. Ikke feil og mangler på andre biler.

Forøvrig, påstanden om at det kun er Tesla-eiere som er opptatt av dette, er fullstendig feil, og kun påstått for å prøve å score et billig poeng. Jeg kjører og eier en Hyundai Kona, der jeg riktignok har ordnet meg med en ikke-original frunk-løsning på, fordi bilen ikke har dette.

Igjen et bevis på at du farer med sprøyt og tull her. Men hva betyr som sagt fakta, når du og dine frender kan spy ut eder og galle mot Tesla. Sorry, men dette er så uinteressant som det går an å få det.

Det må uansett være høyde for å kritisere en bil for faktiske mangler/ulemper, uten at man må hoppe ned i skyttergraven av den grunn.

Jeg har fulgt ganske nøye med på bilbransjen og bilindustrien de siste 30 årene, og har sett noen noengang nevne savnet av bagasjerom foran på en bil før Tesla Model S kom i salg, så dette er definitivt en Tesla-sak, jo. Ellers er det jo flust med Teslareferanser i tråden fra fanskaren, så dette har nok vært en skyttergravtråd fra første side. Ellers har jeg ikke nevnt feil og mangler på andre biler, kun at denne BMW har kvaliteter få eller ingen andre har, og som er mer relavant enn tåpelige detaljer rundt en liten balje under panseret.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
AL123 skrev (21 minutter siden):

Jeg har fulgt ganske nøye med på bilbransjen og bilindustrien de siste 30 årene, og har sett noen noengang nevne savnet av bagasjerom foran på en bil før Tesla Model S kom i salg, så dette er definitivt en Tesla-sak, jo. Ellers er det jo flust med Teslareferanser i tråden fra fanskaren, så dette har nok vært en skyttergravtråd fra første side. Ellers har jeg ikke nevnt feil og mangler på andre biler, kun at denne BMW har kvaliteter få eller ingen andre har, og som er mer relavant enn tåpelige detaljer rundt en liten balje under panseret.

 

Ville du hatt reservekanna framme, om den og hadde hatt frontmontert motor? Det ville ikke jeg hatt. Tror egentlig jeg ikke ville vurdert å ha med reservekanne, om det var eneste ledige plassering.

Derimot ladekabler som er relativt uskyldige saker når de ikke er i bruk, er noe nytt som bare elbiler må ha med. Det blir da automatisk et nytt behov som dukker opp. Noen produsenter har prioritert dette, etter at folk har sett at Tesla har dette, nettopp fordi de ser fordelen.

VW AG og BMW har i motsatt retning valgt å ikke ha det, med unntak av BMW sin i3, der de riktignok fikk noe kritikk for at den ikke var støv og vanntett i toppen. Noe som er løst med ettermarkedslokk og workarounds hos kunder som visste om denne lagringsplassen, og ønsket å utnytte den. Når de da velger å ikke implementere dette, så er det da naturlig at noen velger å kritisere dette.

Jeg reagerer litt ekstra mot deg her, fordi du er skrekkelig rask med å slenge opp kritikk av Tesla, der det er mulig. Selv der det er irrelevant og lite sammenlignbart, som her:

Sitat
  KjeRogJør skrev (6 timer siden):

De har bygget biler lenge, og har hatt anledning til å ta mange grep. Hvor er de når de ikke tar grep...i dvale?

Renault er et merke jeg har null forventninger til. De bilene (problemene) jeg har sett har ikke overbevist meg. "Jalla" på fransk.

Vel, For 2mnd siden hadde Tesla Model S og Zoe to ting til felles. 5 stjerner i euroNCAP.

Hentet fra denne diskusjonen:

https://www.diskusjon.no/topic/1916185-zoe-fikk-null-stjerner-nå-vil-renault-ta-grep/#

Hva var poenget ditt her, annet enn nok en ubegrunnet men tydelig "slenger" mot Tesla? Mitt tips, ditt nokså fargede syn på Tesla, og du så ditt snitt til å komme med en irrelevant, dårlig skjult anti-Tesla-kommentar. Just because you could...

Dette er altså så synlig, at jeg velger å bemerke det. Men altså, nå begynner du å kjede meg her. For min del er det å gå tilbake til det diskusjonen egentlig handler om. Og det er altså ikke alt som er galt med Tesla.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, AL123 said:

 Frunk er jo tross alt en bagatellmessig og uinteressant gimmick som en strengt tatt ikke burde ha i noen bil og som kun eierene av et eneste bilmerke er interessert i, men en bils faktiske kveliteter er noe en har glede av hver dag.

Tenker du da på Ford? Mach-e har jo 100 liter der fremme. Eller nye F150 Lightning som har 400 liters frunk.

Eller kansje Rivian? De har jo respektable 311 liters frunk i sin nye bil.

Den nye bilen til MG (Marvel R) har 150 liter under panseret sitt.

Xpeng P7 har 66 liters frunk

Og det er sikkert flere bilmerker som har benyttet seg av tomrommet der fremme.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (16 timer siden):

Akkurat det er ikke veldig lurt. "frunken" bør brukes til lett, komprimerbar bagasje. Ikke-komprimerbare, tunge gjenstander kan være forskjell på liv og død i en kollisjon, og er en av grunnene til at bilfabrikker flest ga opp bagasjerom foran etter at Bobla og Skoda 120 gikk inn i historien. Litt rart om ikke Tesla selv advarer mot dette i manualen.

Så det du sier at f.eks. en stor stålklump der foran ville vært livsfarlig? Ja, jeg skal ikke motsi deg på akkurat det...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alt man kan krangle om heh! For meg handler frunk om intelligent bruk av plass og ressursutnyttelse. Å ha et lite rom for essensielle ting som ladekabler, vått tøy, utstyr eller annet er jo smart, og spesielt mtp. at det i liten eller ingen grad påvirker kjøretøy i bruk eller kollisjon.

Jeg har nevnt dette i andre tråder, men tyskerne faller nå bakpå og lager ineffektive og "dumme" biler i motsetning til mange andre. Ta f.eks Audi Q4: Ingen frunk og et gedigent plastdashboard som gjør at plassen i bilen oppleves som minimal - selv om de uttad betegner seg som premium. Eller hva med ID4 som er en SVÆR bil (med plast overalt og haptic knapper) og så har de likevel ikke giddet å legge inn frunk? Og infotainmentsystemene, la oss ikke gå der for det er bare flaut.

Men man skal gi skryt der skryt er fortjent, og det er at (Q4 her) kjørekomfort er noe tyskerne er gode på. Spørsmålet er om man kan fortsette å kalle seg premium når teknologi og ressursutnyttelse tydeligvis ikke prioriteres. Om vi studerer salgstallene rundt om i verden ser det ut som om det er et skifte på gang, noe tyskerne bør få opp øynene for før de utdaterer seg selv. Å bare snakke om gamle meritter (tyskerne er best) forteller kanskje mer om en selv enn sannheten i påstanden.

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, uname -i said:

De kunne sikkert konstruert bilen med et lengre panser slik at de hadde fått plass til frunk. Det ville sikkert fått Tesla-evangelistene til å skryte av tysk bilindustri og si at de ikke lå 15 år etter Tesla allikevel. Garantert!

Hvor har du disse stereotypene du snakker om her inne? Om du referer til meg prøvde jeg bilene ID4, Q4, EV6, Mach E, Model Y og ID3, så sammenlikner med et bredt spekter her. De tyske bilene er ikke noe særlig kortere i hva angår total lengde eller panserlengde, men de har fortsatt ikke funnet plass til frunk, premium interiør eller prioritert et infotainmentsystem som er 2021 verdig.

Anbefaler folk å forsøke en (Kia) EV6 eller Ford (Mach E) og så teste en av de tyske traverne. Dere vil bli overrasket over hvor mer intuitive disse to er samt at materialbruken ikke bare er plast som i de tyske. Enda gøyere er det at Q4 som med normalt utstyrsnivå fort kan koste 200 000 mer enn Ford og Kia, ender opp med å bruke enda mere plast og under par teknologi.

Men igjen, Q4 skal ha for at den var den meste stille av disse bilene (19-tommers dekk), men det er også det eneste den konkurrerer med, for det var ikke noe spesielt over kjørekomforten sammenliknet med de to over.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Ville du hatt reservekanna framme, om den og hadde hatt frontmontert motor? Det ville ikke jeg hatt. Tror egentlig jeg ikke ville vurdert å ha med reservekanne, om det var eneste ledige plassering.

Derimot ladekabler som er relativt uskyldige saker når de ikke er i bruk, er noe nytt som bare elbiler må ha med. Det blir da automatisk et nytt behov som dukker opp. Noen produsenter har prioritert dette, etter at folk har sett at Tesla har dette, nettopp fordi de ser fordelen.

 

 

Selvfølgelig ville jeg ikke det, og det er en grunn til at det ikke er laget noen plass til slikt. Jeg ville definitivt hatt ladekabler i et lasterom foran dersom jeg hadde det. Problemet er bare at dersom denne frunken er litt større enn en liten luke til å ha ladekabel i, så vil det alltid være en tulling som pusher grensene for hva den kan brukes til. Var endatil en her inne som mente det var et fint sted å ha reservehjulet. Ja, definitivt, helt til man kolliderer.

Snowleopard skrev (8 timer siden):

 

Hentet fra denne diskusjonen:

https://www.diskusjon.no/topic/1916185-zoe-fikk-null-stjerner-nå-vil-renault-ta-grep/#

Hva var poenget ditt her, annet enn nok en ubegrunnet men tydelig "slenger" mot Tesla? Mitt tips, ditt nokså fargede syn på Tesla, og du så ditt snitt til å komme med en irrelevant, dårlig skjult anti-Tesla-kommentar. Just because you could...

Dette er altså så synlig, at jeg velger å bemerke det. Men altså, nå begynner du å kjede meg her. For min del er det å gå tilbake til det diskusjonen egentlig handler om. Og det er altså ikke alt som er galt med Tesla.

Tror du ser spøkelser på høylys dag. Poenget mitt er at dersom bilen ikke hadde blitt testet nå, så hadde den fremdeles vært en av markedets sikreste småbiler biler, og dersom andre modeller som burde vært skiftet ut hadde vært testet, så hadde de kanskje ikke hatt så høy status lengre Det var jo et argument i akkurat denne tråden så sent som i går at Model S er en av de sikreste bilene på markedet, til tross for at den ble testet i 2014 og tiltross for at euroNCAP selv sier at testen ikke er gyldig lengre. Denne testen viser med andre ord ikke hvor dårlige Renault er til å bygge biler, men hvor fort utviklingen går. Hvilket er en bekreftelse på hva jeg har skrevet tidligere, til stort protest fra enkelte. Man kan ikke drive å oppgradere biler i evigheter. Av og til må man starte fra scratch. 

Snowleopard skrev (8 timer siden):

 

Dette er altså så synlig, at jeg velger å bemerke det. Men altså, nå begynner du å kjede meg her. For min del er det å gå tilbake til det diskusjonen egentlig handler om. Og det er altså ikke alt som er galt med Tesla.

Litt artig at du henger den på meg, all den tid hele tråden er pepret med Teslapropaganda fra første side, og mitt innlegg ikke nevnte Tesla med et ord. Mitt poeng var at en 7 siders diskusjon om hvorfor iX ikke hadde "frunk" var rimelig meningsløs da den har andre kvaliteter som er mer relevante og som knapt blir nevnt med et ord. Mao er det mye som tyder på at du er den som er farget til det kjedsommelige her.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Tenker du da på Ford? Mach-e har jo 100 liter der fremme. Eller nye F150 Lightning som har 400 liters frunk.

Eller kansje Rivian? De har jo respektable 311 liters frunk i sin nye bil.

Den nye bilen til MG (Marvel R) har 150 liter under panseret sitt.

Xpeng P7 har 66 liters frunk

Og det er sikkert flere bilmerker som har benyttet seg av tomrommet der fremme.

Jeg tenker på alle disse, ja. Laget i land der sikkerhet blir sett på som et kjedelig krav fra myndighetene. Heldigvis er det litt andre holdninger i Europa. Forøvrig er det helt topp med et lite lokk til ladekabler der fremme, men det bør ikke være stort, og det er lite relevant for hvor bra en bil er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Så det du sier at f.eks. en stor stålklump der foran ville vært livsfarlig? Ja, jeg skal ikke motsi deg på akkurat det...

Det jeg sier er at alt som ikke er komprimerbart og som ikke var der under alle simuleringene og kollisjonstestene er potensiellt livsfarlig, ja. Og dess nyere bilen er, jo farligere er det, relativt i forhold til en tilsvarende ulastet bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Det jeg sier er at alt som ikke er komprimerbart og som ikke var der under alle simuleringene og kollisjonstestene er potensiellt livsfarlig, ja. Og dess nyere bilen er, jo farligere er det, relativt i forhold til en tilsvarende ulastet bil.

Ja en diesel- eller bensinmotor er jo svært lite komprimerbar, selv om den var der under kollisjonstesten. Du vil aldri helt greie å regne deg vekk fra den. Mye tryggere uten. Selv med frunk. Men vet jo at du av prinsipp aldri kommer til å innrømme at det stemmer, siden det var Tesla som (gjen)oppfant trunken.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

De kunne sikkert konstruert bilen med et lengre panser slik at de hadde fått plass til frunk. Det ville sikkert fått Tesla-evangelistene til å skryte av tysk bilindustri og si at de ikke lå 15 år etter Tesla allikevel. Garantert!

Bilen har jo ett gedigent panserimage.1614189388442.jpg.7a0082c1c3f6982bf02c6c912fa7f89a.jpg

BMW i3 har ikke så stort panser men der fikk de plass til frunk.

 

 

main.jpg

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, uname -i said:

Kan du liste opp de tingene under panseret som ikke trengs og kunne vært fjernet?

Takk.

Det er ikke en vei, men flere mulige veier å velge. Tesla velger å ha liggende radiator, slik at frunk er på toppen av dette. Andre (Ford) har noe av det samme, men nokså langt panser så ville nok gått greit uansett om det var under eller bak frunk.

La oss ta for oss Q4 (denne er mindre enn BMWen forøvrig) som ikke har frunk som et eksempel her. Bilen er nokså lang, og ikke noe mindre panser enn de andre nødvendigvis, men se på dette dashbordet (bildet under). Det er faktisk helt vanvittig langt, lengre enn det bildet gir inntrykk av. Her kunne man gjort det halvparten så langt, og benyttet den ekstra lengden til å trekke diverse komponenter bakover for så å lage plass til en frunk. Eventuelt kunne de lagt en del komponenter under frunken som de andre. 

Skal også nevnes at det meste du ser her er plast i forskjellige kategorier, samt at det blir fettmerker så fort du forsøke å bevege hendene rundt dashbordet. 

Edit: Legger også med et profibilde av Q4, for å illustrere at denne ikke er kort. Audi-Q4-etron-10.jpg

 

Audi-Q4-Sportback-e-tron-profile.jpg

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, uname -i said:

Kan du liste opp de tingene under panseret som ikke trengs og kunne vært fjernet?

Takk.

Er det nødvendigvis noe som måtte vært fjernet? Tipper alt bare kunne vært mere strategisk plassert. Har ikke sett under panseret på bilen men ID.4 som jeg nevnte tidligere mangler kun frunk grunnet latskap da det er helt tomt under dashbordet hvor de kunne puttet mange av tingene sine.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Bilen har jo ett gedigent panserimage.1614189388442.jpg.7a0082c1c3f6982bf02c6c912fa7f89a.jpg

BMW i3 har ikke så stort panser men der fikk de plass til frunk.

 

 

main.jpg

Det er jo absolutt plass der. 

De tekniske grunnene til at de ikke har frunk må nesten BMW svare på selv, slik jeg har erfart her i tråden dytter de jo bort endel kunder. For min del er den totale plassen viktig, frunk er mindre viktig. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...