Gå til innhold

Vi tester BMWs nye flaggskip: – Dette er litt av en bil!


Anbefalte innlegg

J-Å skrev (13 minutter siden):

En viss betydning vil det nok ha. Det burde i tilfelle lagt i under testene. Det blir ihvertfall lagt vekt på at forhjulene skal ha litt plass til å bevege seg bakover under et crash. Men jeg vil foretrekke å sitte i en Model S med reservehjul foran  veldig mange andre biler i et crash.

https://www.youtube.com/watch?v=7uhhYKJWEBw

 

Krajtester er merkelige greier.

Noen som kan noe om disse testene? Virker som 2013 i3 er tryggere (86p/81p) enn model S (82p/77p) I kategorien beskyttelse for voksne og beskyttelse for barn. Det kan da umulig stemme? Man kan jo kjøre en i3 inn i bagasjen på en MS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
J-Å skrev (13 minutter siden):

En viss betydning vil det nok ha. Det burde i tilfelle lagt i under testene. Det blir ihvertfall lagt vekt på at forhjulene skal ha litt plass til å bevege seg bakover under et crash. Men jeg vil foretrekke å sitte i en Model S med reservehjul foran  veldig mange andre biler i et crash.

https://www.youtube.com/watch?v=7uhhYKJWEBw

 

Forøvrig er testen du linker til 7 år gammel og neppe særlig relevant i dag, i den grad EuroNCAP i det hele tatt er relevant. Hvor bra Model S er, får vi vel se etterhvert som reslutatene i virkelige ulykker kommer frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, AL123 said:

Forøvrig er testen du linker til 7 år gammel og neppe særlig relevant i dag, i den grad EuroNCAP i det hele tatt er relevant. Hvor bra Model S er, får vi vel se etterhvert som reslutatene i virkelige ulykker kommer frem.

2014 testen, fordi det var en eldre Model S som var vist med reservehjul i frunken. 2017 modellen hadde faktisk et problem med en av crashtestene, uten at det har særlig betydning for denne diskusjonen. Generelt er vel selve crashtestene fortsatt relevante, men det er mye større fokus på forebyggende systemer nå.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (2 minutter siden):

2014 testen, fordi det var en eldre Model S som var vist med reservehjul i frunken. 2017 modellen hadde faktisk et problem med en av crashtestene, uten at det har særlig betydning for denne diskusjonen. Generelt er vel selve crashtestene fortsatt relevante, men det er mye større fokus på forebyggende systemer nå.  

En europeisk typegodkjenning innebærer for tiden 18 kollisjonstester/destruktive tester, hvis jeg ikke husker helt feil. En enkel kollisjonstest med 40% offsett er ikke egnet til å skille bilene fra hverandre, med mindre man snakker om en genuin drittbil, veldig gammel bil, eller en bil med lite utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (8 minutter siden):

2014 testen, fordi det var en eldre Model S som var vist med reservehjul i frunken. 2017 modellen hadde faktisk et problem med en av crashtestene, uten at det har særlig betydning for denne diskusjonen. Generelt er vel selve crashtestene fortsatt relevante, men det er mye større fokus på forebyggende systemer nå.  

Har du kilde til at det var lagt et hjul i "frunken"? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, AL123 said:

Har du kilde til at det var lagt et hjul i "frunken"? 

Neida, jeg mente ikke at det var det, trolig ikke.  Men det var et bilde  lenger oppe i tråden  av  førstegenerasjon Model S (med fake grill forøvrig), med et hjul i frunken. Derfor valgte jeg en test av tilsvarende generasjon, for å se litt på hvordan deformasjonen var i de sonene hvor hjulet kunne hatt betydning. De nyere har vel frontmotor bl.a.

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (25 minutter siden):

Neida, jeg mente ikke at det var det, trolig ikke.  Men det var et bilde  lenger oppe i tråden  av  førstegenerasjon Model S (med fake grill forøvrig), med et hjul i frunken. Derfor valgte jeg en test av tilsvarende generasjon, for å se litt på hvordan deformasjonen var i de sonene hvor hjulet kunne hatt betydning. De nyere har vel frontmotor bl.a.

Ok

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, kremt said:

De nye er vel ikke mer enn i3 og E-tron.

Er vel en 60 liter på e-tron og rundt 90 på Plaid så ikke så veldig stor forsjell nei. Men alt er bedre enn ingenting spør du meg.

BMW lar deg vel ikke åpne panseret på denne bilen engang. Spyleveske skal fylles gjennom BMW logoen som kan løftes opp..

Fully Charged har testet bilen forøvrig. De digget vel egentlig alt med den untatt utseendet så er vel en god bil.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 11.12.2021 den 22.03):

Om det er slik du ser på litt luksuriøse biler er det jo bare å unngå som pesten, om man ikke ser hva som skiller en iX innvendig fra en Y - da er man ekstremt heldig! 

Her ser du helt feil på det. Folk velger seg en trang såkalt premiumbil fordi en har ikke råd til mer. Ender opp med en upraktisk liten sedan for eksempel. BMW er jo prakteksempelet der. Folk har ikke råd til de modellene som gir plass. 3-serien er jo storselger. Den og X3 er jo tragisk små innvendig. Selv femserien føles trang, men er ikke så helt gal før en ser på prislappen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (36 minutter siden):

Her ser du helt feil på det. Folk velger seg en trang såkalt premiumbil fordi en har ikke råd til mer. Ender opp med en upraktisk liten sedan for eksempel. BMW er jo prakteksempelet der. Folk har ikke råd til de modellene som gir plass. 3-serien er jo storselger. Den og X3 er jo tragisk små innvendig. Selv femserien føles trang, men er ikke så helt gal før en ser på prislappen.

X3 passer en liten famile, og jeg er 190 og kan sitte godt bak meg selv :) Men, klart - det er ingen diger bil. Den er passe for oss for øyeblikket. X3 deler forøvrig mye av understellet med 5-serie, som har ca 80mm lenger akselavstand.

Sammenligner jeg med 5-serien jeg hadde er den faktisk større, det har med at man sitter litt mer oppreist baki. Man får også langt mer baki pga veldig kvadratisk lasterom. Høyere taklinje bidrar til økt romfølelse i kupe.

Får med litt last også.

image.thumb.png.8a49017f535728486d1dfa9543b2b29a.png

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
J-Å skrev (9 timer siden):

spacer.png

De ligger ikke helt trygt i frunken heller.

Morsomt. Men fremdeles noe spekulativt bruk av bildet.

Den er fra en sak om en eier som selv hugget seg inn gjennom panseret, fordi han hadde nyfanget hummer der, og ikke fikk opp panseret, selv med hjelp fra Tesla.

For å slippe å stinke ut resten av bilen, valgte han selv å bruke øks for å få ut hummeren. Det var altså selvgjort, av en spesifikk grunn, og ikke som resultat av et tyveri/tyveri-forsøk...

https://motor.no/elbil-mestlest-tesla/reddet-julemaltidet-med-oks/117901

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (1 time siden):

Her ser du helt feil på det. Folk velger seg en trang såkalt premiumbil fordi en har ikke råd til mer. Ender opp med en upraktisk liten sedan for eksempel. BMW er jo prakteksempelet der. Folk har ikke råd til de modellene som gir plass. 3-serien er jo storselger. Den og X3 er jo tragisk små innvendig. Selv femserien føles trang, men er ikke så helt gal før en ser på prislappen.

Akkurat, en M3 er jo bare dobbelt så dyr som en ix3, og i8 var blandt de dyreste BMW- modellene i sin tid. Selv synes jeg 3 serien ble for stor etter E30, og foretrekker 2-serien i dag. For å si det med verdens fremste nålevende bilkonstruktør, Gordon Murray. "The best drivers cars usually weight under 1000kg"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
J-Å skrev (46 minutter siden):

Ja, da ble jeg avslørt :).   Poenget bak var at alt som er i eller på en bil kan stjeles. Og jo vanskeligere en gjør det jo større blir kanskje skaden. Men det har jo litt å si hva forsikringsselskapet mener er god nok sikkerhet da.

Ikke uenig i at ting ikke er sikkert, men det gjelder vel så mye i eget hjem og med bil i egen, låst garasje. Det har dog mer med sannsynlighet. Det er ikke så lett å rive opp et lukket og låst panser, og man vet ikke om eier benytter det eller ikke. Stor sannsynlighet for at det er tomt.

Det som ligger i kupéen eller bagasjerommet, spesielt på stasjonsvogner/SUV/CUV, er fort lettere å se, og det å bryte seg inn er langt lettere. Man trenger en stein, et skrujern eller andre enkle midler for å komme til.

På en boks som den MB-prototypen, vil et tau og et raskt rykk dra av hele boksen, så kan man bry seg med å bryte opp denne der man kan gjøre dette mer uforstyrret. Og når sannsynligheten for at det ligger kabler og adaptere til en verdi av 15-30 K inni der er stor, så blir det fort en lavthengende frukt.

Derav ønske om at mine langt billigere kabler ligger i et rom der tyver flest vil innse at sjansen for noe særlig salgbart er liten, fort velge en annen bil i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LOL. Her har man en elbil i luksusklassen og det man får er 6 sider innlegg om ubetydeligheten frunk. Som ingen brydde seg om før det dukket opp i et fossilbilchassis med batteri og elektromotorer.

Hva med at denne BMW'en har et varmeapparat som ser ut til å funke? Kommer det like høyt på lista over viktige ting med en bil?

Emne: TMY sliter med varmen i kulda

 

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (59 minutter siden):

LOL. Her har man en elbil i luksusklassen og det man får er 6 sider innlegg om ubetydeligheten frunk. Som ingen brydde seg om før det dukket opp i et fossilbilchassis med batteri og elektromotorer.

Hva med at denne BMW'en har et varmeapparat som ser ut til å funke? Kommer det like høyt på lista over viktige ting med en bil?

Emne: TMY sliter med varmen i kulda

 

Ser ingen innlegg som er 6 sider. Men hva skal man med fakta, når man kan både overdrive, bagatellisere og "herske" litt når det rammer et merke man selv liker. Nei, kritikk er tydeligvis ikke veldig godt ansett da. Da er det viktigere å dra frem bilmerket man har oppi halsen, på et ikke-relatert problem i forhold til det som diskuteres.

Forøvrig, mange sider blir det ikke før noen viser sin uenighet eller manglende forståelse for problematikken. At dette ikke var et problem med ICE-biler, er jo temmelig naturlig. Ikke trengte man tykke og klumpete ladekabler, kun en liten, tynn kabel til motorvarmeren.

Når en elbil er forventet å være premium, så forventer ihvertfall jeg at slike ting løses på premium måte. Det hadde vært så enkelt å få til, men klart. Det står jo bare på evne til å forstå, og vilje til å løse. Her virker det som BMW feiler på begge deler.

Den ene bilen de laget trunk på, hadde jo ikke lokk eller forseglet lukking mot panser, så folk måtte jo selv komme opp med løsninger for å unngå skitt og fukt fra å samle seg i frunken. Så da, istedet for å lage en løsning på dette, så kutter man ut hele problematikken.

Når man så i neste omgang får kritikk for feil prioritering på IX3 der det er tydelig at det var god nok plass, men ingen som gadd å løse det, så stenger man heller av tilgangen helt på IX, og tror det skal bli oversett og forbigått i stillhet.

Men om man forventer at hurtig/lynlading er eneste type lading man gjør på en tur, så blir det ikke gode løsninger på slike ting. Tenker BMW kommer etter på det punktet til slutt. Men om ingen sier noe, så skjer ikke det.

EDIT: Glemte å påpeke det, men det er vel ingen med vettet i  behold som ville foreslå å legge reservetanken i motorrommet til en ice-bil... 🙊🙈🙉

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (33 minutter siden):

Når en elbil er forventet å være premium, så forventer ihvertfall jeg at slike ting løses på premium måte. Det hadde vært så enkelt å få til, men klart. Det står jo bare på evne til å forstå, og vilje til å løse. Her virker det som BMW feiler på begge deler.

 

Tja, tror vel at de som kjøper en iX får det de var på jakt etter. Fantastisk byggekvalitet, fit og finnish i toppklassen, fantastisk materialkvalitet, og kjøreegenskaper fra et finkalibrert chassis. Mao noe ingen amerikansk produsent noen gang har tilbudt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, DrAlban3000 said:

Åja, jeg trodde du kjøpte ladekabler for 10-20k og ville ha de et sted. Kablene du nevner følger jo med, så du har ikke betalt noe for de utover prisen på bilen - sikkerheten rundt disse vet hverken du eller jeg.

Sikkerheten rundt denne hjulboksen får vi sikkert svar på etterhvert, sikkert flere som sitter å venter på nyhetene rundt ladekabelen du ikke bruker omtrent noensinne. 

Noen vil gjerne ha en lenger Type-2 kabel eks. 5 meter da den som følger med gjerne er 2-3 meter. Dette fordi folk av og til parkerer obstruerende, laderen er dårlig plassert eller folk opptar ladeparkeringen uten å lade.

Selv har jeg brukt egen Type-2 kabel hver gang jeg har vært på hotel eller på shoppingsenter i sverige :)
Har noen ganger brukt schuko ladekladden på noen parkeringsplasser.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...