Gå til innhold

Vi tester BMWs nye flaggskip: – Dette er litt av en bil!


Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Jeg har eid elbil siden april og har fortsatt til gode å ta ut og inn en ladekabel. Lader hjemme, der henger det kabel - hurtiglader er det også kabel på. En nødlader er jo med, men den er der som sikkerhet. 

Sikkert et litt teit spørsmål, men hva bruker dere ladekabelen til? 10-20K i kabler?

Vanlig type 2 ladekabel varierer endel, alt etter om den støtteer 16 A 1-fase eller 32 A 3-fase. Når den at på til er til en MB, så dobles fort prisen.

Legg til kabel for lading på Schuko-stikk. Nye 2-4 K for enkle elbiler, dobbelt pris til MB og andre "luksusbiler". Er dette i tillegg lader med adaptere til diverse forskjellige kontakttyper, så kan en slik fort koste 10 K i seg selv.

Denne billige saken koster 7 K hos Power nå, den har tidligere kosta nærmere 10 K. Og igjen, slå på litt når du snakker om bilmerker som MB og BMW. Godt mulig jeg har vært alt for snill i prisoverslaget.

https://www.power.no/hjem-og-fritid/elbillader/portable-ladere-til-elbil/besen-flexcharge-pro-type-2-165-kw-lader/p-1146455/

1146455_2_600x600_t_g.webp

 

Selv klarer jeg meg fint med de som fulgte med bilen, og 300,- i 2 adaptere, men kunne gjerne ønsket meg flere adaptere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Hanhijnn said:

Så ikke et firkantet reservehjul der altså... Det var skuffende. 😜

Ja, det blir vel ikke så greit å ha reservehjulet på panseret heller med den bredden der. Men nå nærmer det seg noe som fortjener betegnelen El-SUV ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (38 minutter siden):

Vanlig type 2 ladekabel varierer endel, alt etter om den støtteer 16 A 1-fase eller 32 A 3-fase. Når den at på til er til en MB, så dobles fort prisen.

Legg til kabel for lading på Schuko-stikk. Nye 2-4 K for enkle elbiler, dobbelt pris til MB og andre "luksusbiler". Er dette i tillegg lader med adaptere til diverse forskjellige kontakttyper, så kan en slik fort koste 10 K i seg selv.

Denne billige saken koster 7 K hos Power nå, den har tidligere kosta nærmere 10 K. Og igjen, slå på litt når du snakker om bilmerker som MB og BMW. Godt mulig jeg har vært alt for snill i prisoverslaget.

Åja, jeg trodde du kjøpte ladekabler for 10-20k og ville ha de et sted. Kablene du nevner følger jo med, så du har ikke betalt noe for de utover prisen på bilen - sikkerheten rundt disse vet hverken du eller jeg.

Sikkerheten rundt denne hjulboksen får vi sikkert svar på etterhvert, sikkert flere som sitter å venter på nyhetene rundt ladekabelen du ikke bruker omtrent noensinne. 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Radiatoren på min Tesla er bypassed minst 90% av tiden. Har ikke sett den vært i bruk siden i fjor sommer. Kun på varme sommerdager at den er i bruk, eller for å kjøle batteriet etter hurtiglading så radiatorkravet på elbil er nok sterkt redusert kontra fossil.

Det spiller ingen rolle om raditoren er i bruk 1% eller 99% av tiden, den må like fullt fungere. Den eneste måten å fjerne funksjonelle og plassmessige behov for en radiator fra bilen er å designe bilen slik at den aldri trenger den.

Hva kjøleløsningn i seg selv angår så er varmeavledingen bare en parameter for dimensjonering. Temperaturforskjellen er like viktig. Har du samme behov for varmeavvisning men dobbelt så høy dT kan du halvere radiatorstørrelsen. Og selv om elbiler har lavt varmeavledningsbehov er gjerne dT vesentlig lavere. Man må gjerne designe for oppimot 40C utetemperatur (Ihvertfall om du skal selge til midtøsten) og om maksimal kjølemediumtemperatur er 50C (allerede temmelig høyt for et batteri for direktekjøling, men man kan avhjelpe med en varmepumpe og øke differansen med 20-30K), da er dT bare 10K (eller 30-40K med en varmepumpe). Sammenlign med en ICE kjøleløsning som rutinemessig kan ha kjølemedium oppimot 90-100C, som dermed gir deg 50-60K dT uten noe mer om og men.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Åja, jeg trodde du kjøpte ladekabler for 10-20k og ville ha de et sted. 

Sikkerheten rundt denne hjulboksen får vi sikkert svar på etterhvert, sikkert flere som sitter å venter på nyhetene rundt ladekabelen du ikke bruker omtrent noensinne. 

Jeg bruker begge, riktignok Type 2 kabelen langt oftere siden det er den som må brukes på ladeanlegget i borettslaget, og på AC-lading rundt omkring. Men på vissse steder, f.eks. campingplasser og på besøk hos andre som ikke har elbil selv, så blir det fort til at "nødladeren" brukes.

Jeg ville aldri våget meg å antyde hvor mye eller lite andre bruker disse, selv om det er tydelig at type 2-kabelen er flittigst i bruk av naturlige årsaker. Derfor synes jeg det er greiest om du ikke uttaler deg om hvor mye eller lite jeg bruker den andre.

Men poenget mitt er at for noen av av oss så er det ofte nok til at det ønskes at den er lett tilgjengelig når behovet/muligheten er der. Og pass på, en dag hender det kanskje at du og trenger den, og gjerne da når den er minst tilgjengelig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg har eid elbil siden april og har fortsatt til gode å ta ut og inn en ladekabel. Lader hjemme, der henger det kabel - hurtiglader er det også kabel på. En nødlader er jo med, men den er der som sikkerhet. 

Sikkert et litt teit spørsmål, men hva bruker dere ladekabelen til? 10-20K i kabler?

Jeg bruker ladekabel ofte andre steder. Hjemme henger det en kabel permanent ja, men i P-huset på jobb (de få gangene jeg kjører bil) henger det ingen kabel. Ikke på 99% av de andre type 2 ladestasjonene rundt omkring heller. Og disse bruker jeg titt og ofte på tur, om jeg skal stå lenge. 

Nødladekabelen blir sjelden brukt, men jeg har brukt den på campingplasser i ny og ne, om de ikke har investert i ladestasjoner da. I så fall er det type 2 kabelen som brukes isteden. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Eller i grøfta. Sett litt av hvert opp gjennom årene, ikke alle takler disse kreftene.

Jada biler med enorm kraft må brukes på kyndig vis, det er helt naturlig og forståelig. Likevel vet vi at noen er hodeløse bak rattet. Det skjer uhell og feilvurdering og brukerfeil uansett drivlinje. Også ICE biler drar av veien støtt fordi føreren ikke bruker gasspedal i tråd med kjøreforhold, erfaring og trafikkbildet. At en bil har kraftig skyv og kan gi deg go'følelsen og et stort glis betyr ikke at pedalen skal bunnes til enhver tid. Kun når forholdene tilsier det. Det gjelder uansett drivlinje. Og som sagt, kjøper du bil med supersportkrefter så får du nesten ta ansvar for korrekt bruk og opptrening i bruken. Er plenty med folk som har dratt av veien etter heftig pedalbruk i både porshce, ferrarri og andre eksklusive biler opp gjennom årene. Det betyr jo ikke at vi skal eller bør ha som mål at folk skal eller bør kjøre rundt i kjedelige biler med treg akselerasjon. 

Livet er for kort til kjedelige og trege elbiler. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (16 minutter siden):

Jeg bruker ladekabel ofte andre steder. Hjemme henger det en kabel permanent ja, men i P-huset på jobb (de få gangene jeg kjører bil) henger det ingen kabel. Ikke på 99% av de andre type 2 ladestasjonene rundt omkring heller. Og disse bruker jeg titt og ofte på tur, om jeg skal stå lenge. 

Nødladekabelen blir sjelden brukt, men jeg har brukt den på campingplasser i ny og ne, om de ikke har investert i ladestasjoner da. I så fall er det type 2 kabelen som brukes isteden. 

Skjønner, jeg er nok en minoritet her til tross for at jeg antok det motsatte. Ladekabel og frunk ER viktig for folk - det har jeg nå lært. Derfor håper jeg denne boksen er godt sikret med lås og alarm for dere som legger 20k med kabler baki der.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (13 minutter siden):

Skjønner, jeg er nok en minoritet her til tross for at jeg antok det motsatte. Ladekabel og frunk ER viktig for folk - det har jeg nå lært. Derfor håper jeg denne boksen er godt sikret med lås og alarm for dere som legger 20k med kabler baki der.

Det er mye annet jeg også har i frunk som er kjekt å ha der. Kan i farten ramse opp:

- Jekk og hjulboltnøkkel
- Dekkreparasjonssett (pluggesett) og kompressor
- Slepetau
- Lås til draget på hengeren
- Ekstra spylervæske
- Kjetting (på vinteren)
- Litt verktøy (en tang, et par-tre forskjellige skrutrekkere osv.)

Veldig greit å ha en plass til slikt, som alltid er lett tilgjengelig. Om jeg får en skrue i dekket og må reparere så er det greit å ikke måtte hive ut all bagasjen (i regnvær, for slikt skjer alltid i dårlig vær...;)) for å få tak i jekken og reparasjonssettet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, DrAlban3000 said:

Skjønner, jeg er nok en minoritet her til tross for at jeg antok det motsatte. Ladekabel og frunk ER viktig for folk - det har jeg nå lært. Derfor håper jeg denne boksen er godt sikret med lås og alarm for dere som legger 20k med kabler baki der.

spacer.png

De ligger ikke helt trygt i frunken heller.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Det er mye annet jeg også har i frunk som er kjekt å ha der. Kan i farten ramse opp:

- Jekk og hjulboltnøkkel
- Dekkreparasjonssett (pluggesett) og kompressor
- Slepetau
- Lås til draget på hengeren
- Ekstra spylervæske
- Kjetting (på vinteren)
- Litt verktøy (en tang, et par-tre forskjellige skrutrekkere osv.)

Veldig greit å ha en plass til slikt, som alltid er lett tilgjengelig. Om jeg får en skrue i dekket og må reparere så er det greit å ikke måtte hive ut all bagasjen (i regnvær, for slikt skjer alltid i dårlig vær...;)) for å få tak i jekken og reparasjonssettet.

Lurt!

Har med mye av dette, unntatt tauet. Ligger under klaffen baki og i siderommene. Når jeg punkterer må jeg ut med all bagasje, det vil medføre et totalt slit på 3 minutter ved punktering som skjer hvor ofte? Dette er grunnlaget til det jeg nevner, altså jeg har vanskelig for å se dette som noe problem for akkurat mitt bruk. Du er kanskje ut og inn med dette langt oftere enn meg.

Lenke til kommentar

Bruker frunken hver gang jeg handler. Veldig hendig å kunne slenge inn handleposene der fremme. Nå på vinteren holder det seg kaldt der så man slipper å være redd for at noe skal tine og.

Ellers når man skal på tur så er det akkurat plass til en gymbag der (På Model 3). Praktisk nor bagasjerommet er stappet med barnevogn og alakens annet man absolutt må ha med seg på tur når fruen er med.

Er foresten plass til ett hjul fremme i frunken på gamle Model S om man skulle være redd for å punktere. Er jo meget praktisk.

 

14382668845_29a32f06b4.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

 

Er foresten plass til ett hjul fremme i frunken på gamle Model S om man skulle være redd for å punktere. Er jo meget praktisk.

 

14382668845_29a32f06b4.jpg

Akkurat det er ikke veldig lurt. "frunken" bør brukes til lett, komprimerbar bagasje. Ikke-komprimerbare, tunge gjenstander kan være forskjell på liv og død i en kollisjon, og er en av grunnene til at bilfabrikker flest ga opp bagasjerom foran etter at Bobla og Skoda 120 gikk inn i historien. Litt rart om ikke Tesla selv advarer mot dette i manualen.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, AL123 said:

Akkurat det er ikke veldig lurt. "frunken" bør brukes til lett, komprimerbar bagasje. Ikke-komprimerbare, tunge gjenstander kan være forskjell på liv og død i en kollisjon, og er en av grunnene til at bilfabrikker flest ga opp bagasjerom foran etter at Bobla og Skoda 120 gikk inn i historien. Litt rart om ikke Tesla selv advarer mot dette i manualen.

En aluminiumsfelg er ikke spesielt tung og tåler heller ikke spesielt mye. Tror det går helt fint.

En stålfelg derimot er kansje ikke så lurt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

En aluminiumsfelg er ikke spesielt tung og tåler heller ikke spesielt mye. Tror det går helt fint.

En stålfelg derimot er kansje ikke så lurt.

Resultatet vil bli omtrent likt. Enlettmetallfelg er smidd eller støpt, og komprimerer ikke på en fordelaktig måte, og med mindre det er en 10.000 kr felg, så er den ikke noe særlig lettere enn en stålfelg heller. Men for all del, ta deg ut, din "tro" er viktigst....

Endret av AL123
Lenke til kommentar
10 minutes ago, AL123 said:

Resultatet vil bli omtrent likt. Enlettmetallfelg er smidd eller støpt, og komprimerer ikke på en fordelaktig måte, og med mindre det er en 10.000 felg, så er den ikke noe særlig lettere enn en stålfelg heller. Men for all del, ta deg ut, din "tro" er viktigst....

En viss betydning vil det nok ha. Det burde i tilfelle lagt i under testene. Det blir ihvertfall lagt vekt på at forhjulene skal ha litt plass til å bevege seg bakover under et crash. Men jeg vil foretrekke å sitte i en Model S med reservehjul foran  veldig mange andre biler i et crash.

https://www.youtube.com/watch?v=7uhhYKJWEBw

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 minutter siden):

En viss betydning vil det nok ha. Det burde i tilfelle lagt i under testene. Det blir ihvertfall lagt vekt på at forhjulene skal ha litt plass til å bevege seg bakover under et crash. Men jeg vil foretrekke å sitte i en Model S med reservehjul foran  veldig mange andre biler i et crash.

https://www.youtube.com/watch?v=7uhhYKJWEBwan

 

Jeg også,  siden det meste annet med så stort bagasjerom foran gikk ut av produksjon på 60 tallet. Selv synes jeg bagasjerom foran er nok en tullete ide fra Tesla, som enkelte markedsavdelinger hos andre produsenter ikke har guts nok til å stå i mot, og som utnytter det faktum at ingen kollisjonstestes kreves for løsningen. Hvis jeg hadde hatt en Model S, så hadde den vært utelukkende brukt til ladekabler, og hva gjelder hvor store og harde ting jeg hadde turt å laste inn i den, ville nok grensen gått mellom myk bag mer klær og en samsonite med klar. Sistnevnte hadde vært utelukket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...