bojangles Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 3 hours ago, J-Å said: Elbiler trenger også luft forresten, men den hentes gjerne fra mer eller mindre kamuflerte åpninger under "grillen". Elbiler trenger også luft i noen situasjoner. Luft slik som her kommer med en kostnad, det påvirker effektivitet. Da er det kanskje smartere å ikke ha større grill enn man trenger, evt. så virker jo automatiserte spjell også fint på elbiler. Se forresten nøye på linjene på Bmw'n. Jeg trodde først at det var fronten som var frastøtende. Det er vel egentlig ikke bare fronten, det virker som det er litt for mange markerte linjer feks rundt hjulbuer som samlet sett med det enorme grillen gjør bilen frastøtende. 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 (endret) 3 hours ago, svartbjørn said: Gjentar - ta en tur og se bilen i virkeligheten. Og så kan du jo ta en titt på fronten på Audi eTron og Q4 eTron samt Lexus UX300e. Herreminhatt - det er virkelig griller som er gedigne og definitivt ikke i klassen pent design. Ser du grillen til IX på en virkelig bil, vil du se at det er et skikkelig nydelig design. Se posten min over denne, det er helheten som blir feil. Den enorme grillen er bare blikkfanget som distraherer ved første øyekast. Nei denne skal nok aldri på tunet mitt. Dessuten er jo min langtidsplan at jeg skal klare meg uten bil, løse transport med elsykkel, lastesykkel offentlig transport og leiebil de gangene ingenting annet virker. Endret 12. desember 2021 av bojangles 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 svartbjørn skrev (6 timer siden): Gjentar - ta en tur og se bilen i virkeligheten. Og så kan du jo ta en titt på fronten på Audi eTron og Q4 eTron samt Lexus UX300e. Herreminhatt - det er virkelig griller som er gedigne og definitivt ikke i klassen pent design. Ser du grillen til IX på en virkelig bil, vil du se at det er et skikkelig nydelig design. Gratulerer, du klarte å finne de to som har enda værre grill en disse nye BMW'ene. Det betyr ikke at BMW-grillen ikke er forferdelig, på en drivlinje som ikke trenger slikt, bare at disse er værre. Resten av bilen har klart mye positivt i seg, og generelt tiltaler BMW meg. Men disse monstergrillene er rett og slett motbydelige. Når BMW heller ikke klarer/gidder å lage en grei frunk selv om det er mer enn god nok plass til det, er også ting som holder meg vekk. Mer tilgivelig å ikke ha frunk når det ikke er plass, enn å mangle det til tross for bøtter og spann av tilgjengelig plass. 2 Lenke til kommentar
svartbjørn Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Snowleopard skrev (28 minutter siden): Gratulerer, du klarte å finne de to som har enda værre grill en disse nye BMW'ene. Det betyr ikke at BMW-grillen ikke er forferdelig, på en drivlinje som ikke trenger slikt, bare at disse er værre. Resten av bilen har klart mye positivt i seg, og generelt tiltaler BMW meg. Men disse monstergrillene er rett og slett motbydelige. Når BMW heller ikke klarer/gidder å lage en grei frunk selv om det er mer enn god nok plass til det, er også ting som holder meg vekk. Mer tilgivelig å ikke ha frunk når det ikke er plass, enn å mangle det til tross for bøtter og spann av tilgjengelig plass. Audi eTron var jo en bestselger i fjor, så tydeligvis er det svært mange som synes disse grillene er helt greie. Og som ser litt lenger enn til bare grillen. Når det gjelder frunk: Jeg har aldri skjønt denne klagingen på mangel på frunk. Frunk oppsto da elbiler ble konstruert basert på chassis til en fosil-bil. Siden en rekke plasskrevende komponenter forsvant/ble mye mer kompakte, fikk man dette tomrommet, som så ble til en nyttig frunk. Men IX og etter hvert en rekke nye el-biler er konstruert helt fra grunnen av, slik at motorrommet nå er laget så stort som den nye teknologien krever og ikke større. Dermed er det kort og godt ikke noe tomrom. Det er ikke bare BMW IX som kommer uten frunk og låst panser. Det er flere og flere nye el-biler som kommer med den løsningen. Jeg vil heller påstå at hvis det er plass til en frunk på en moderne konstruert el-bil, så har designerne gjort en dårlig jobb ved å lage motorrommet unødvendig stort. Påstanden din om at "bøtter og spann av tilgjengelig plass" er jo bare tullprat. Her er en video som viser ved tid 5:00 - 5:10 at motorrommet på IX er smekk fullt: https://www.youtube.com/watch?v=qBU5-2LTKj8 Ellers vil jeg igjen oppmuntre deg til å besøke en BMW forhandler og se på bilen med egne øyne i virkeligheten og ikke samble ned designet så bastant bare basert på bilder. Og ikke minst - ta en prøvetur. Kanskje du blir både begeistret og imponert. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 svartbjørn skrev (34 minutter siden): Audi eTron var jo en bestselger i fjor, så tydeligvis er det svært mange som synes disse grillene er helt greie. Og som ser litt lenger enn til bare grillen. Når det gjelder frunk: Jeg har aldri skjønt denne klagingen på mangel på frunk. Frunk oppsto da elbiler ble konstruert basert på chassis til en fosil-bil. Siden en rekke plasskrevende komponenter forsvant/ble mye mer kompakte, fikk man dette tomrommet, som så ble til en nyttig frunk. Men IX og etter hvert en rekke nye el-biler er konstruert helt fra grunnen av, slik at motorrommet nå er laget så stort som den nye teknologien krever og ikke større. Dermed er det kort og godt ikke noe tomrom. Det er ikke bare BMW IX som kommer uten frunk og låst panser. Det er flere og flere nye el-biler som kommer med den løsningen. Jeg vil heller påstå at hvis det er plass til en frunk på en moderne konstruert el-bil, så har designerne gjort en dårlig jobb ved å lage motorrommet unødvendig stort. Påstanden din om at "bøtter og spann av tilgjengelig plass" er jo bare tullprat. Her er en video som viser ved tid 5:00 - 5:10 at motorrommet på IX er smekk fullt: https://www.youtube.com/watch?v=qBU5-2LTKj8 Ellers vil jeg igjen oppmuntre deg til å besøke en BMW forhandler og se på bilen med egne øyne i virkeligheten og ikke samble ned designet så bastant bare basert på bilder. Og ikke minst - ta en prøvetur. Kanskje du blir både begeistret og imponert. Har sagt det utallige ganger her inne. Mye lurere å gjøre bilen lenger der tversnittet er størst og du ikke har hjul som skal styre osv 30cm gir kanskje 100liter foran mens bak setene blir det dobbelt for samme lengde økning. Helt enig med svartebørn her. At grillen er svær er bare et design som BMW ønsker at folk skal gjenkjenne bilene deres på. Å lage dem slik at de ser ut som en frosk er en annen metode. Det er mange alternativer her men de fleste vil gjøre bilen stygg om man drar det for langt. BMW har også laget biler omtrent uten grill. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 (endret) 52 minutes ago, svartbjørn said: Audi eTron var jo en bestselger i fjor, så tydeligvis er det svært mange som synes disse grillene er helt greie. Og som ser litt lenger enn til bare grillen. Når det gjelder frunk: Jeg har aldri skjønt denne klagingen på mangel på frunk. Frunk oppsto da elbiler ble konstruert basert på chassis til en fosil-bil. Siden en rekke plasskrevende komponenter forsvant/ble mye mer kompakte, fikk man dette tomrommet, som så ble til en nyttig frunk. Men IX og etter hvert en rekke nye el-biler er konstruert helt fra grunnen av, slik at motorrommet nå er laget så stort som den nye teknologien krever og ikke større. Dermed er det kort og godt ikke noe tomrom. Det er ikke bare BMW IX som kommer uten frunk og låst panser. Det er flere og flere nye el-biler som kommer med den løsningen. Jeg vil heller påstå at hvis det er plass til en frunk på en moderne konstruert el-bil, så har designerne gjort en dårlig jobb ved å lage motorrommet unødvendig stort. Påstanden din om at "bøtter og spann av tilgjengelig plass" er jo bare tullprat. Her er en video som viser ved tid 5:00 - 5:10 at motorrommet på IX er smekk fullt: https://www.youtube.com/watch?v=qBU5-2LTKj8 Ellers vil jeg igjen oppmuntre deg til å besøke en BMW forhandler og se på bilen med egne øyne i virkeligheten og ikke samble ned designet så bastant bare basert på bilder. Og ikke minst - ta en prøvetur. Kanskje du blir både begeistret og imponert. Troe du blingser en del her. Er i hovedsak elbiler baser på fossilbiler som ikke har frunk. De som er bygget fra scratch som elbil har gjerne frunk (om produsenten har giddet) Se under dashbordet på en VW ID.4. Der er det bare luft. Hadde de gidda å flytte litt elektronikk dit ville de fint hatt plass til en frunk. Er det bra design? Mustang Mach-e har elektronikk under dashbordet istede og har derfor en stor frunk. Mye bedre design spør du meg og mye mere praktisk. Får ikke putta handleposer under dashbordet liksom.. Å ha langt panser som kan komprimeres lett er en fordel i en kollisjon. BMW i3 har jo frunk så BMW vet jo hvordan det skal gjøres, men de sparer vel penger som VW og gjør det enklest mulig. Endret 12. desember 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 (endret) 13 hours ago, svartbjørn said: . Men IX og etter hvert en rekke nye el-biler er konstruert helt fra grunnen av, slik at motorrommet nå er laget så stort som den nye teknologien krever og ikke større. Vel nå er ikke iX bygget på en genuin elbilplattform. Som nevt før er den bygget på den 7 år gamle CLAR platformen. Og det mottorrommet er jo ikke fullt, det er bare en spaghetti av slanger, rør og ledninger. Jeg synes det bærer tydelig preg av å være en sammenrasking av tilgjengelige deler, koblet sammen med metervare. I biler med nedfellbare bakseterygger er det jo spesielt nyttig å ha en frunk, hvis man har med seg tunge ting som er vanskelige å surre. Endret 13. desember 2021 av J-Å 1 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 svartbjørn skrev (45 minutter siden): Audi eTron var jo en bestselger i fjor, så tydeligvis er det svært mange som synes disse grillene er helt greie. Og som ser litt lenger enn til bare grillen. Når det gjelder frunk: Jeg har aldri skjønt denne klagingen på mangel på frunk. Frunk oppsto da elbiler ble konstruert basert på chassis til en fosil-bil. Siden en rekke plasskrevende komponenter forsvant/ble mye mer kompakte, fikk man dette tomrommet, som så ble til en nyttig frunk. Men IX og etter hvert en rekke nye el-biler er konstruert helt fra grunnen av, slik at motorrommet nå er laget så stort som den nye teknologien krever og ikke større. Dermed er det kort og godt ikke noe tomrom. Det er ikke bare BMW IX som kommer uten frunk og låst panser. Det er flere og flere nye el-biler som kommer med den løsningen. Jeg vil heller påstå at hvis det er plass til en frunk på en moderne konstruert el-bil, så har designerne gjort en dårlig jobb ved å lage motorrommet unødvendig stort. Påstanden din om at "bøtter og spann av tilgjengelig plass" er jo bare tullprat. Her er en video som viser ved tid 5:00 - 5:10 at motorrommet på IX er smekk fullt: https://www.youtube.com/watch?v=qBU5-2LTKj8 Ellers vil jeg igjen oppmuntre deg til å besøke en BMW forhandler og se på bilen med egne øyne i virkeligheten og ikke samble ned designet så bastant bare basert på bilder. Og ikke minst - ta en prøvetur. Kanskje du blir både begeistret og imponert. Har studert en IX3 på nært holdt. Den har nesten samme grillen. Likte det ikke noe bedre. I den bilen så er det enormt med ledig plass til frunk, men de har valgt å ikke inkludere det. Jeg har ikke slaktet resten av bilen eller resten av IX3, slik andre gjør. Jeg synes bilen(e) er flott på det meste, men som sagt ikke de plast-bevertennene av noen nyrer foran. Men klart, om man føler dette som personlig kritikk av ens egen smak, så skjønner jeg at det er fort gjort å gå i fella og beskylde folk for noe de ikke har sagt. Eller skrevet i dette tilfellet... Ser fra videoen at det liksom ikke er plass, men det var fra en cut out presentasjonsbil, om du hører på det han sier, og ikke fra en reell bil. Skulle gjerne sett der på en produksjonsbil. Blir overrasket om de faktisk har pakket det så tett at man ikke kunne fått plass til ladekablene i et lite rom. Og her er liksom forskjellen på erfaringen, hvor vidt man har vært borti å stå et sted med lite strøm på bilen, og har alternativet mellom å bare parkere og plugge i, og så gjøre det man kom for å gjøre, eller kjøre en ekstratur og ta et ekstra stopp for å hurtig/lynlade. Det som er det naturlige, er jo selvsagt å saktelade der man er, om det finnes lademuligheter. Og når ladekablene av en eller annen grunn (plass, f.eks. eller man ikke tenkte man ville få bruk for de) ligger nederst, gjerne i rommet under all bagasjen. Og bagasjerommet er stappfullt, og det gjerne regner og blåser samtidig. Først DA skjønner man hva som er fordelen med en frunk. Du har tydeligvis ikke vært der, skjønner jeg. 2 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 35 minutes ago, Snowleopard said: Ser fra videoen at det liksom ikke er plass, men det var fra en cut out presentasjonsbil, om du hører på det han sier, og ikke fra en reell bil. Skulle gjerne sett der på en produksjonsbil. Blir overrasket om de faktisk har pakket det så tett at man ikke kunne fått plass til ladekablene i et lite rom. Det kunne de sikkert, men det er fordeler få ha litt plass å jobbe der også når man skal ta service. Å pakke veldig tett ender gjerne med at ved reparasjoner må man bytte mye mer enn nødvendig siden man må pakke ting i større mer komplekse subsystemer. Basert på bildene jeg har sett, så ville det neppe blitt mye plass. Å lage et rom bare for noen ladekabler virker ikke å være verdt det tatt i betraktning at man da også må ta med et digert plastlokk, pakninger, gassfjærer og en eksponert åpnemekanisme. Alle monner drar og slikt vil også legge til litt vekt. Noe tomrom kan nok også tenkes å være nødvendig for radiatoren. Det er vifter påmontert den, og de må ha ett sted å flytte luften. Se forøvrig her for en video av hvordan man åpner (her kan du også se det gule skiltet som advarer mot å stikke fingrene i viftene): 51 minutes ago, Snowleopard said: Og når ladekablene av en eller annen grunn (plass, f.eks. eller man ikke tenkte man ville få bruk for de) ligger nederst, gjerne i rommet under all bagasjen. Og bagasjerommet er stappfullt, og det gjerne regner og blåser samtidig. Først DA skjønner man hva som er fordelen med en frunk. Du har tydeligvis ikke vært der, skjønner jeg. Alle er forskjellige antar jeg. De gangene jeg har behov for å lade hjemmefra der jeg trenger min egen ladekabel og bagasjerommet er fullt, så lar jeg kabelen ligge lett tilgjengelig og ikke i rommet under gulvet. Det har egentlig ikke vært noe tema at slikt har kommet overraskende på. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 1 hour ago, Trestein said: BMW har også laget biler omtrent uten grill. Vi har noen 850 CSi uti her ja. En av BMWs fineste biler. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 43 minutes ago, sverreb said: Noe tomrom kan nok også tenkes å være nødvendig for radiatoren. Det er vifter påmontert den, og de må ha ett sted å flytte luften. Det er neppe behov for store greiene? En kunne vel uansett bare ruta luften ned, ut og under bilen? Det speiler vel heller innsatsen og investeringen som er tatt før bilen ble godkjent. De fikk nok streng beskjed om at plukke fra innerst i varelageret slik at de fikk brukt gamle komponenter for det blir jo billigst. Virker som en halvhjerta satsing, også har de gitt litt ekstra på tegnebordet og tenkt at om de bare kjører full supersize på gril og får noen skikkelig fete bevertenner i fronten så glemmer nok potensielle kunder å tenke på frunk. 2 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. desember 2021 Del Skrevet 13. desember 2021 sverreb skrev (1 time siden): Det kunne de sikkert, men det er fordeler få ha litt plass å jobbe der også når man skal ta service. Å pakke veldig tett ender gjerne med at ved reparasjoner må man bytte mye mer enn nødvendig siden man må pakke ting i større mer komplekse subsystemer. Basert på bildene jeg har sett, så ville det neppe blitt mye plass. Å lage et rom bare for noen ladekabler virker ikke å være verdt det tatt i betraktning at man da også må ta med et digert plastlokk, pakninger, gassfjærer og en eksponert åpnemekanisme. Alle monner drar og slikt vil også legge til litt vekt. Noe tomrom kan nok også tenkes å være nødvendig for radiatoren. Det er vifter påmontert den, og de må ha ett sted å flytte luften. Se forøvrig her for en video av hvordan man åpner (her kan du også se det gule skiltet som advarer mot å stikke fingrene i viftene): Alle er forskjellige antar jeg. De gangene jeg har behov for å lade hjemmefra der jeg trenger min egen ladekabel og bagasjerommet er fullt, så lar jeg kabelen ligge lett tilgjengelig og ikke i rommet under gulvet. Det har egentlig ikke vært noe tema at slikt har kommet overraskende på. Dette er IKKE et problem hjemme, for da har man gjerne tømt bilen, eller skal til å tømme den. Da er det null problemer å vente litt. Det er på tur, med full oppakning man får problemer. Da har man kanskje større ting med seg (telt, stoler. bord, kokeutstyr, kjleboks og annet som ikke er helt greit å løfte på), og stablet etter alle kunstens regler, for å både få alt med seg, og organisert bagasjerommet for å få det pakket trygt, men samtidig så funksjonelt som mulig. Selv om man tenker ladekabler før man setter igang, så er de skrekkelig lett å glemme bort, der de vanligvis ligger fint plassert under gulvet, som vanligvis er tomt. Men når man har behov for dem, noe man vanligvis ikke har, så banner man fort der man står, som sagt gjerne når det er vått, kaldt og hustrig, og ikke minst trøtt og sliten, med tilsvarende unger og "bedre" halvdel (garantert ikke bedre, når dette skjer). Som sagt, jeg skulle gjerne sett under der, for BMW har normalt sett stort panser, og godt med plass under, om man ikke har pakket motorrommet stappfullt med en svær V8er eller rekkesekser. Når den fjernes og erstattes med elmotor, så blir det som regel godt med ledig plass. BMW ble kritisert for å ha slumset med IX3, skal ikke se bort fra at de har med vilje satt komponenter så det ser ut som det ikke er plass. Men det vil jeg se før jeg faktisk klandrer de for slikt. Men sånn det ser ut, så ser det virkelig ut som de kunne fått det til med litt bedre pakking/stabling. 1 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. desember 2021 Del Skrevet 13. desember 2021 4 minutes ago, Snowleopard said: Som sagt, jeg skulle gjerne sett under der, for BMW har normalt sett stort panser, og godt med plass under, om man ikke har pakket motorrommet stappfullt med en svær V8er eller rekkesekser. Når den fjernes og erstattes med elmotor, så blir det som regel godt med ledig plass. Nå er ikke ix designet for å kunne ha noen v8 eller rekkesekser der. Denne bilen er kun designet for å være elektrisk. Så det er ikke slik at det nødvendigvis er så mye plass der i utgangspunktet. Noe luft vil man nok uansett måtte ha for at radiatorene skal kunne fungere. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 13. desember 2021 Del Skrevet 13. desember 2021 (endret) Det er vel slikt en må regne når ICE produsentene skal over på BEV? Se på EQS. Flott vogn. På mange måter. Til en prøvekjører og da merker man mercedes gikk i fella. De jobbet så hardt for å snakke opp sin hyperscreen, som de lenge omtalte som en noen og femti tommers skjerm, men som jo bare er 3 individuelle små skjermer bak et stort glasspanel. Var det veldig smart? Det blir veldig mye reflekser i kupeen og det skinner og blinker i glassplaten som virkelig er glossy så det holder. De glemte forresten frunk de også. Ellers flott vogn, og kom på ny dedikert plattform som vel var på tiden etter el suv satsingen som de lagde på gamle tegninger og overskuddsmateriel. Det er ikke så enkelt å lage elbiler viser det seg. Se alle nye og kommende elbiler som skilter med akselerasjon på 7 eller 8 sekunder. Ice produsentene må vel konstruere bilene dritkjedelige slik at de ikke gruser ICE bilene fra samme merke? En ICE bil der koster det å hente ut krefter. På lavt slagvolum så snakker vi tvangspusting om ting skal flytte seg. På elbiler er ekstrakostnadene langt lavere for mer skyv så da blir det veldig merkelig å lage kjedelige elbiler. Skjønner at ikke alle elsker akselerasjon, men til de så er det bare å si at de bør snarest prøvekjøre en elbil med bra skyv. Det er nesten avhengighetsskapende og burde vel egentlig kommet i standardisert ensfarget innpakning, tydelig merket med hvor avhengighetsskapende BEV akselerasjon kan føles, og at det uansett alltid ender opp i det store elbilgliset. Elbil er nok ikke helt enkelt og likefrem, selv ikke for erfarne bilprodusenter. En varsler påstår nå at ca halvparten eller noe mer av Porsches elbiler er brannfarlige og at Porsche har forsøkt å holde dette skjult for både media og kundene. Vi får se hva det blir til, er alvorlige anklager men det betyr jo ikke at anklagene er korrekte. Vi har jo sett alvorlighetsgraden når det er feil med det elektriske på elbiler, hos Gm feks. De stoppet produksjonen når alvoret sank inn. Først forsøkte de seg på kreative løsninger. Park langt unna andre kjøretøy og boliger, lad under oppsyn osv. Det er oppsiktsvekkende om Porsche virkelig har forsøkt å feie dette under teppet. Tror nok at Bmw'n ville blitt mer spennende om de hadde utviklet en ny plattform og ikke fokusert så heftig å resirkulering av gammalt grums. Det som er fint med at det nå blir større mangfold på elbiler er jo at det kan inspirere produsentene til å levere ennå bedre neste gang. Feks head up displa på Tesla ville blitt tatt godt i mot. Og Tesla kunne gjerne tittet på feks mercedes og latt seg inspirere av deres HUD. Konsollen på oppgradert Tesla får meg til å tenke på mercedes, ikke umulig de har latt seg inspirere? Endret 13. desember 2021 av bojangles 2 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. desember 2021 Del Skrevet 13. desember 2021 (endret) 5 hours ago, sverreb said: Nå er ikke ix designet for å kunne ha noen v8 eller rekkesekser der. Denne bilen er kun designet for å være elektrisk. Så det er ikke slik at det nødvendigvis er så mye plass der i utgangspunktet. Noe luft vil man nok uansett måtte ha for at radiatorene skal kunne fungere. Radiatoren på min Tesla er bypassed minst 90% av tiden. Har ikke sett den vært i bruk siden i fjor sommer. Kun på varme sommerdager at den er i bruk, eller for å kjøle batteriet etter hurtiglading så radiatorkravet på elbil er nok sterkt redusert kontra fossil. Men selv om Tesla har frunk i sine biler har de en ganske stor radiator. De har bare montert den liggende under frunken. Resterende ting under panseret er bare til klimaanlegget og bremser/styring/kjølesystem. Ladere/DC-DC convertere og slikt ligger under baksetet og er tilgjengelig ved å løfte det ut (bare festet med hurtigkobling). Dette gir jo bedre vektfordeling og lavere tyngdepunkt. Men det er vel dårlig design dette. Burde heller putta alt under panseret... Endret 13. desember 2021 av Complexity 4 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 13. desember 2021 Del Skrevet 13. desember 2021 (endret) bojangles skrev (3 timer siden): Det er vel slikt en må regne når ICE produsentene skal over på BEV? Se på EQS. Flott vogn. På mange måter. Til en prøvekjører og da merker man mercedes gikk i fella. Om du har på Teslabriller hver gang du kjører bil vil jo alt havne utenfor spec. Du prøvekjører en EQS og finner ut at støydemping, det er det ikke alle som kan. Rolig sklir du ut på autobahn med verdens første godkjente nivå 3 system - i en egen klasse. Dype massasjestoler med 128-veis innstilling gir deg en avslappende morgen mens Burmester surroundanlegget fyller kupe med musikk - og ingenting annet. Lengst rekkevidde, først med nivå 3 godkjenning i EU, komfort i en egen klasse.. Mercedes leverer noe annet, det er deilig. Endelig kommer det el-luksus fra skikkelig bilmerker Endret 13. desember 2021 av DrAlban3000 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. desember 2021 Del Skrevet 13. desember 2021 4 hours ago, bojangles said: BEV akselerasjon kan føles, og at det uansett alltid ender opp i det store elbilgliset. Eller i grøfta. Sett litt av hvert opp gjennom årene, ikke alle takler disse kreftene. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 13. desember 2021 Del Skrevet 13. desember 2021 (endret) 10 hours ago, Snowleopard said: Og når ladekablene av en eller annen grunn (plass, f.eks. eller man ikke tenkte man ville få bruk for de) ligger nederst, gjerne i rommet under all bagasjen. Og bagasjerommet er stappfullt, og det gjerne regner og blåser samtidig. Først DA skjønner man hva som er fordelen med en frunk. Du har tydeligvis ikke vært der, skjønner jeg. Mercedes har løst problemet med plassering av ladekablene (EQG): There’s no spare wheel at the back, rather a box designed to keep all your charging cables neatly organised (carwow). Endret 13. desember 2021 av J-Å 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. desember 2021 Del Skrevet 13. desember 2021 J-Å skrev (Akkurat nå): Mercedes har løst problemet med plassering av ladekablene (EQG): There’s no spare wheel at the back, rather a box designed to keep all your charging cables neatly organised. Ja, det var og litt av en løsning. Får meg til å tenke på nøkkelskapet på veggen, eller en (moderne) postkasse... Praktisk, absolutt. Men Pent? Mulig jeg bare er for kravstor på dette området, men jeg vil helst at det skal være usynlig når det ikke er i bruk. Men samtidig lett tilgjengelig, uten å være utsatt plassert. Blir fort kabler for 10-20 K (eller mer) inni der, og det kan vel friste vel mye for folk som er ute etter rask fortjeneste. 1 2 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 13. desember 2021 Del Skrevet 13. desember 2021 Snowleopard skrev (2 minutter siden): Ja, det var og litt av en løsning. Får meg til å tenke på nøkkelskapet på veggen, eller en (moderne) postkasse... Praktisk, absolutt. Men Pent? Mulig jeg bare er for kravstor på dette området, men jeg vil helst at det skal være usynlig når det ikke er i bruk. Men samtidig lett tilgjengelig, uten å være utsatt plassert. Blir fort kabler for 10-20 K (eller mer) inni der, og det kan vel friste vel mye for folk som er ute etter rask fortjeneste. Jeg har eid elbil siden april og har fortsatt til gode å ta ut og inn en ladekabel. Lader hjemme, der henger det kabel - hurtiglader er det også kabel på. En nødlader er jo med, men den er der som sikkerhet. Sikkert et litt teit spørsmål, men hva bruker dere ladekabelen til? 10-20K i kabler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå