Gå til innhold

Vi tester BMWs nye flaggskip: – Dette er litt av en bil!


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, DrAlban3000 said:

BMW bruker Android Auto, du snakker med google - det har flesteparten av de nye bilene fra de andre merkene du nevner også. Gjesp.

Såfremst man kobler opp mobilen ja. Nå tenker jeg på systemet bilen kommer med uten at man nødvendigvis må parre telefonen. Det var ikke det første jeg gjorde under prøvekjøring for å si det slik.

Kan man åpne ladeporten, eller slå på setevarmen høyre bak via mobilen\Android Auto? Jeg bruker stemmestyring hovedsakelig til å slå på resirkulering av luft når jeg kjører i tuneller. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg synes er litt svakt av BMW, er at de har lagt ned sin eneste elbilplattform, og nå prøver å stable inn batterier på kryss og tvers på den 7 år gamle CLAR platformen.  Halvstore elektiske SUVer er det jo også bra med i markedet, men i  kombi-coupe klassen er det vel greit at i4 kommer, og gir Polestar 2 litt selskap. Den er jo basert på den enda eldre CMA plattformen, og har også batterier stablet litt her og der. 

Nå som Tesla har forlatt asynkronmotoren er det er også hyggelig å se at BMW tar i bruk en annen klassisk motortype som vi brukte i labøvelsene på NTH  - synkronmotor med feltviklinger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Såfremst man kobler opp mobilen ja. Nå tenker jeg på systemet bilen kommer med uten at man nødvendigvis må parre telefonen. Det var ikke det første jeg gjorde under prøvekjøring for å si det slik.

Kan man åpne ladeporten, eller slå på setevarmen høyre bak via mobilen\Android Auto? Jeg bruker stemmestyring hovedsakelig til å slå på resirkulering av luft når jeg kjører i tuneller. 

I min bil, en ombygd 2017 hybrid - iX3

Holde inne taleknapp eller si et programmert ord: Google svarer. Her kan du styre musikk, navigasjon og alt annet du bruker telefonen din til i bilen. Dette er systemet jeg har "oppe" på skjermen.

Trykke en gang kort eller si et programmert ord: iDrive svarer. Her kan du stille belysning, interiørlys, alt av varmefunksjoner. Jeg vil ikke bytte til idrive ved å gjøre dette, det ligger på en måte under AA.

Bruker iDrive talestyring til å si "Im COOOOOLD" på dager jeg ikke har varmet bilen før jeg drar. Spør også om batteriprosent, for det står ikke noe naturlig sted - kun visuelt. Skrur av lys og stiller skjermene innvendig med dette også. Alt annet bruker jeg google til. Det er svært sjelden jeg sier noe som helst til idrive. Du stiller liksom inn de fleste ting en gang, og det er lagret profiler på alt.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, DrAlban3000 said:

I min bil, en ombygd 2017 hybrid - iX3

Holde inne taleknapp eller si et programmert ord: Google svarer. Her kan du styre musikk, navigasjon og alt annet du bruker telefonen din til i bilen. Dette er systemet jeg har "oppe" på skjermen.

Trykke en gang kort eller si et programmert ord: iDrive svarer. Her kan du stille belysning, interiørlys, alt av varmefunksjoner. Jeg vil ikke bytte til idrive ved å gjøre dette, det ligger på en måte under AA.

Bruker iDrive talestyring til å si "Im COOOOOLD" på dager jeg ikke har varmet bilen før jeg drar. Spør også om batteriprosent, for det står ikke noe naturlig sted - kun visuelt. Skrur av lys og stiller skjermene innvendig med dette også. Alt annet bruker jeg google til. Det er svært sjelden jeg sier noe som helst til idrive. Du stiller liksom inn de fleste ting en gang, og det er lagret profiler på alt.

Høres jo litt tungvindt ut.. Men som nevnt håper jeg BMW har gjort dette enkelt i bilene nå da.

Google sin backend funker knall til stemmegjenkjenning og det er ganske digg at både musikk og navigasjon og hanskerom kan betjenest med samme system.
(som den barnslige sjelen jeg er liker jeg at Open Butthole åpner ladeporten på bilen. Tipper dog at BMW er litt mere seriøse på slikt)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 timer siden):

Tesla bygger ikke premiumbiler. Selvfølgelig er det mulig å bygge en premiumbil med maksimal plassutnyttelse. Det har vært gjort, men kunden ønsker det rett og slett ikke. Biler som Mercedes R-klasse og Renault Avantime forsøkte å fusjonere flerbruksbilen med premiumbilen, og begge forsøk endte med katastrofe og store økonomiske tap. Og de bilene ble bygget i en periode der flerbruksbilen var kjempepopulær. I dag er MPV-segmentet nærmest steindødt, så det ville vært økonomisk selvmord å prøve det du etterspør. Spesiellt i Europa.

Jeg snakker ikke om MPVer men en crossover med god plassutnyttelse. Slik som X og Y. Selvsagt må man bygge biler i segmenter som kundene vil ha, men på SUVs og crossovere er det enorm forskjell på plassutnyttelsen. Karosseritypen til X og Y ser ut til å være rimelig populær, men de har knapt noen konkurrenter i premiumsegmentet som tilbyr god plassutnyttelse. Kun koreanere )og muligens noen av de nye kinesiske?). 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
johnrixn skrev (22 timer siden):

Typisk SUV. Stor utenpå, liten inni. Flott med en elbil som kan dra skikkelig henger, men jeg ser fram til Rivian R1S.

Liten inni? Hvor i all verden har du det fra? Du kan umulig ha sett og prøvesittet bilen. Jeg har hatt flere testurer med den bilen. Den er jo gigantisk romslig inni! Alle som har testet bilen kommenterer hvor romslig bilen er inni. Du burde ta en tur og se og prøve bilen før du uttaler deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Interiøret er meget minimalistisk ja. Tro om de har sett på en viss annen produsent under designet?

Btw: Er det touch knapper nede på midtkonsollen? Må da være meget upraktisk å ha knapper der som man må se på for å trykke.

 

BMW_iX_interior_00.jpg

De knappene fungerer aldeles supert! Jeg har prøvekjørt denne bilen flere ganger. Knappene kalles "touch", men det er ikke touch som på en mobiltlf. Drar du fingeren bortover, kjenner du teksten som små forhøyninger, og ingen trykk blir registrert før du faktisk trykker lett på feltet. Da får du et "haptisk" (vibrasjon) som tilbakemelding. Etter litt bruk orienterer du deg lett til rett knapp uten å se ned på panelet. Og iDrive-hjulet til BMW er en genistrek. Fungerer bare så aldeles supert. Det har en touch overflate slik at man kan skrive bokstaver uten å se ned. Det gjør at man kan legge inn en adresse til navigasjon uten å se ned mens man kjører. Dette er et system BMW har hatt lenge, og som de har videreført i IX. Kjempeflott!

Endret av svartbjørn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spøtsmål til artikkelforfatter. Du skriver: "Bilen er i utgangspunktet bakhjulsdrevet, og kobler inn fremre motor ved behov." Hvor har du det fra? Jeg har lest instruksjonsmanualen fra perm til perm (400 sider), samt lest all teknisk dokumentasjon jeg har kommet over. Har ikke sett noe sted at den opererer slik du beskriver.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 11.12.2021 den 11.07):

Huffda, detta så trist ut. Linjene var riktig travle og den grillen. Jaja smaken og baken. Vi får vel se når endel folk har fått testet de en stund om den overrasker positivt eller negativt. Og det er helt sikkert en god del noen få som klarer å se bort fra utseendet og tenker at det er det indre som teller. E60 fikk jo pes i sin tid, og  mange hadde sterke meninger om Chris Bangles design. Det stod seg jo faktisk godt over tid. Så kanskje noen kan klare å bli glad i denne også over tid. 

Trist? Ta en tur og se bilen i virkeligheten. Etter min mening er bilen et smykke! Fronten er skikkelig stilig, og grillen er et av få grill-design som virkelig er fint. Linjene bakover og bakenden er helt nydelig. Inni er det super-lekkert! Det nytter ikke å sitte å se bare på bilder. Det er ganske så annerledes å se bilen i virkeligheten. Jeg skal bytte ut min BMW X3 til elektrisk og har sett på alt som er på markedet i dag. Har også prøvekjørt ganske mange. Jeg startet med blanke ark uten preferanser for noe bilmerke. Konklusjonen var enkel og krystallklar: BMW IX50 er en klar vinner! Design, ytelse, rekkevidde, kjørekomfort, kjøreglede, støydemping, funksjonalitet, selvkjøringsegenskaper - full score på alle punkter! Min anbefaling er å ta en prøvetur. Advarsel: stor fare for at du blir hekta!

Endret av svartbjørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 timer siden):

Jeg snakker ikke om MPVer men en crossover med god plassutnyttelse. Slik som X og Y. Selvsagt må man bygge biler i segmenter som kundene vil ha, men på SUVs og crossovere er det enorm forskjell på plassutnyttelsen. Karosseritypen til X og Y ser ut til å være rimelig populær, men de har knapt noen konkurrenter i premiumsegmentet som tilbyr god plassutnyttelse. Kun koreanere )og muligens noen av de nye kinesiske?). 

Model Y er en crossover, og tilbyr omtrent samme plass som sinde konkurenter. Model X er nærmere en MPV enn en SUV, og salgstallene er deretter.

Lenke til kommentar
1 hour ago, svartbjørn said:

Liten inni? Hvor i all verden har du det fra? Du kan umulig ha sett og prøvesittet bilen. Jeg har hatt flere testurer med den bilen. Den er jo gigantisk romslig inni! Alle som har testet bilen kommenterer hvor romslig bilen er inni. Du burde ta en tur og se og prøve bilen før du uttaler deg.

Jeg synes ikke den ser spesielt liten ut inni. Dømmer man fra bildene er det god plass mellom baksetet og frontsetene. Samt god plass fra kanten på baksetet mot døren. 

Det eneste jeg ser er at avstanden fra seteflaten i baksetet og ned til gulvet er meget lav som gir liten benstøtte for tenåringer/voksne. Noe som er kjedelig når man skal kjøre langt. Det ser hvertfall slik ut på bildene.

Bagasjeplassen var dog litt liten.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (41 minutter siden):

Jeg synes ikke den ser spesielt liten ut inni. Dømmer man fra bildene er det god plass mellom baksetet og frontsetene. Samt god plass fra kanten på baksetet mot døren. 

Det eneste jeg ser er at avstanden fra seteflaten i baksetet og ned til gulvet er meget lav som gir liten benstøtte for tenåringer/voksne. Noe som er kjedelig når man skal kjøre langt. Det ser hvertfall slik ut på bildene.

Bagasjeplassen var dog litt liten.

Husk at om du trenger stor plass så veier 5 voksne personer en hel del. Skal du på tur hyttetur med 4 kompiser er det kjekt å kunne kjøre i en bil. BMW har vel ca 600kg nyttelast 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, svartbjørn said:

"Bilen er i utgangspunktet bakhjulsdrevet, og kobler inn fremre motor ved behov." 

Dette er bare et sitat fra en annen testrapport, men det er vel grunn til å tro at det er korrekt. BMW har jo alltid hatt en preferanse for bakhhjulsdrift, og med ESM motorer ligger det til rette for å koble ut den ene. Eller begge, for frirulling

Quote

https://driving.ca/reviews/first-drive/first-drive-2022-bmw-ix-xdrive50

Part of the formula is found in the three drive modes. Efficient mode wrings the most driving distance out of the battery. It takes a heavy stab at the accelerator to get things moving, as it only uses the rear electric motor until the front motor is deemed necessary. 

Det er interessant at BMW allerde i 2014 vurderte ESM (El Ex SM) motorer, men forkastet dem pga vekt:

https://hybridfordonscentrum.se/wp-content/uploads/2014/05/20140404_BMW.pdf#page=4

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, svartbjørn said:

Trist? Ta en tur og se bilen i virkeligheten. Etter min mening er bilen et smykke! Fronten er skikkelig stilig, og grillen er et av få grill-design som virkelig er fint. Linjene bakover og bakenden er helt nydelig. Inni er det super-lekkert! Det nytter ikke å sitte å se bare på bilder. Det er ganske så annerledes å se bilen i virkeligheten. Jeg skal bytte ut min BMW X3 til elektrisk og har sett på alt som er på markedet i dag. Har også prøvekjørt ganske mange. Jeg startet med blanke ark uten preferanser for noe bilmerke. Konklusjonen var enkel og krystallklar: BMW IX50 er en klar vinner! Design, ytelse, rekkevidde, kjørekomfort, kjøreglede, støydemping, funksjonalitet, selvkjøringsegenskaper - full score på alle punkter! Min anbefaling er å ta en prøvetur. Advarsel: stor fare for at du blir hekta!

Hyggelig å bytte bil, er alltid det. Flott for deg at du fant bilen du virkelig var sugen på slik. Det blir nok likevel ikke noen Bmw på meg, for utseendet i fronten finner jeg direkte frastøtende. Dog kan det tenkes at en blir vant over tid. Hele den grillen virker for meg litt mye. I tidligere tider var det jo behov for grill, og masse luft under panseret. Not so much idag. Her virker det som Bmw har diskutert designet, også har noen litt retorisk kanskje spurt, hva gjør Bmw til Bmw? Nyregrillen var det kanskje en som rakk svare før han skjønte at spørsmålet var retorisk, og en annen som også hadde overtenning slang seg på og ropte ut, supersize it.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke den ser spesielt liten ut inni. Dømmer man fra bildene er det god plass mellom baksetet og frontsetene. Samt god plass fra kanten på baksetet mot døren. 

Det eneste jeg ser er at avstanden fra seteflaten i baksetet og ned til gulvet er meget lav som gir liten benstøtte for tenåringer/voksne. Noe som er kjedelig når man skal kjøre langt. Det ser hvertfall slik ut på bildene.

Bagasjeplassen var dog litt liten.

Jeg er 185cm og har prøvesittet mange ganger bak. Føles svært behagelig, skikkelig premium. Har aldri tenkt over at sittehøyden var noe tema. Får tilgang til en IX igjen på onsdag og kan alltids ha fokus på sittehøyden bak. Men igjen vil jeg råde deg til å prøve selv.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, bojangles said:

Det blir nok likevel ikke noen Bmw på meg, for utseendet i fronten finner jeg direkte frastøtende. Dog kan det tenkes at en blir vant over tid. Hele den grillen virker for meg litt mye. I tidligere tider var det jo behov for grill, og masse luft under panseret. Not so much idag.

Du ser jo ikke fronten når du sitter inni. Men takk for at du tar hensyn til oss som er på utsiden. Jeg synes forresten tversover LED striper er verre, det har nå BMW klart å unngå. 

Elbiler trenger også luft forresten, men den hentes gjerne fra mer eller mindre kamuflerte åpninger under "grillen".

Capture.JPG.f8080f7fb583be611f9d00a50dfbc08e.JPG

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
bojangles skrev (20 minutter siden):

Hyggelig å bytte bil, er alltid det. Flott for deg at du fant bilen du virkelig var sugen på slik. Det blir nok likevel ikke noen Bmw på meg, for utseendet i fronten finner jeg direkte frastøtende. Dog kan det tenkes at en blir vant over tid. Hele den grillen virker for meg litt mye. I tidligere tider var det jo behov for grill, og masse luft under panseret. Not so much idag. Her virker det som Bmw har diskutert designet, også har noen litt retorisk kanskje spurt, hva gjør Bmw til Bmw? Nyregrillen var det kanskje en som rakk svare før han skjønte at spørsmålet var retorisk, og en annen som også hadde overtenning slang seg på og ropte ut, supersize it.

Gjentar - ta en tur og se bilen i virkeligheten. Og så kan du jo ta en titt på fronten på Audi eTron og Q4 eTron samt Lexus UX300e. Herreminhatt - det er virkelig griller som er gedigne og definitivt ikke i klassen pent design. Ser du grillen til IX på en virkelig bil, vil du se at det er et skikkelig nydelig design.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Husk at om du trenger stor plass så veier 5 voksne personer en hel del. Skal du på tur hyttetur med 4 kompiser er det kjekt å kunne kjøre i en bil. BMW har vel ca 600kg nyttelast 

Seteplassen er aktuell også om man kun har 1 voksen i baksetet. Det er jo ikke enten 1 eller 5 voksne i en bil. Men ellers er nyttelast viktig ja dog tror jeg man fint kommer under 600kg med 3 voksne :)

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...