Gå til innhold

Vi tester BMWs nye flaggskip: – Dette er litt av en bil!


Anbefalte innlegg

1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Det er ikke rart at BMW ikke slår Tesla (eller noen andre) på plass. BMW har alltid hatt liten baksete- og bagasjeromsplass. Du kjøpte ikke 3-serie stasjonsvogn hvis du skulle ha premiumbil med plass til halve huset i gamledager. Da kjøpte du en av likbilene til Mercedes.

Eller en Passat, Toyota eller Volvo stasjonsvogn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom på hva den butte fronten kanskje er ment som. Flue, insekt og steinfanger?
image.png.9f514417f79837f1149a594b037f5955.png

Det positive er at man kanskje får litt mindre steinsprut på panseret. Så kan man heller bytte sommerfuglen i front innimellom.

Ellers likte jeg designet innvending. Mulig litt mangel på knapper men ikke verst.

Ellers

Quote

 

Who doesn't love big smoochy lips on a car? Beaks didn't work either.

Lexus changed the game with their grills. There is both some gloating out in the design world, and some shame. But I now know where the fired Acura designers landed.

 

Kanskje de har lånt litt av Lexus forøvrig.

2021 Lexus LX Buyer's Guide: Reviews, Specs, Comparisons
image.thumb.png.347005f621c7cac37dbcf295ffc4c4e3.png
Ellers kan de nok lett forveksles med flommen av store Kina griller siste 10 år.

Jeg som alltid har sett på BMW som litt mer klasse, smak og presisjon.
 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (2 minutter siden):

Ingen av de er premium.

Fyren nevner BMW 3 serie som heller ikke er premium. 

Hvorfor skal BMW utfordre en hel masse billig tjafsemerker? Gå i strupen på Toyota? Erobre shitboxmarkedet? Jeg er glad de tilbyr noe til oss med en unge og litt høyere krav til kvalitet 👍som BMW eier vil jeg helst unngå kunstskinn, billig plastikk, hjulstøy og andre features som følger med de billigmerkene.

Nei, BMW utfordrer ikke Tesla model X på plass. Godt er det, for jeg vil helst at de som kjøper Tesla idag fortsetter å gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var forøvrig ikke klar over at BMW var kjent for "Bad Big Grill Problem".
https://uk.motor1.com/news/377838/how-bad-bmw-grille-problem/

Sitat fra 2019.

Quote

should this current fascination with fantastically large grilles be allowed to continue unchecked. Perhaps this in-your-face display of kidneys gone wild will at least encourage designers in Munich to think twice before travelling further down this road.

Quote

Us Motor1.com scribes work very hard to keep a neutral tone, but frankly, we’re a bit worried about BMW. This big-grille fad is as ridiculous as the pet rock only without the cool hipster factor. It’s as off-putting as listening to glam rock on a scratched-up record. We blame Lexus for this, and while some brands have pulled off the gaping grille with admirable results – we’re looking at you, Audi RS6 Avant – oversized kidneys basically turn every BMW into a beaver joke waiting to happen. That’s not a good thing.

Skremmende nøyaktig :D

Litt inspirasjon til 2023 grillen?

Spoiler

 

You say the ocean is scary? Say hello to these babies. - Imgur | Basking  shark, Ocean creatures, Scary animals

A whale shark feeding [x-post r/biology] : r/photoshopbattles

image.png.75c2aab53ae12a23c8ff70769d5b272c.png

 

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

For eksempel har BMW i4 en god del høyere nominell batterispenning, og vil dermed lade raskere på samme lader.

Er det noen som vet hvordan batteriene på disse bilene er konfigurert?  Det er vel snakk om celler på ca. 3.7 - 4.2 V spenning.  

i4 ser ut til å ha 72+72+72+72+12+12+12=324 celler. Det gir da mulighet for 3 celler i parallell, altså 108 i serie, som gir 400-454V. 

Såvidt jeg kan se har iX: 50+50+50+50+50+40+40+40+40 = 500 celler. Da må en vel anta at de har 5 celler i parallell, altså 100 i serie som gir 370V - 420V. 

Da burde i4 klare ca. 160 kW på en 400A lader, på lav batteriprosent hvor iX klarer 148 kW

Til sammenligning har Tesla Model 3 LR 96 celler i serie.

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

Premium biler har aldri hatt mest plass, fordi det ikke har vært viktig for kjøpergruppen. De har hatt "tilstrekkelig".

Bilen er ikke en konkurrent til Caravelle og Galaxy.

Det er vel heller kjøpegruppen som er så panisk opptatt av emblemet at de må finne seg i at bilen er upraktisk. Premium betyr å betale for noe en ikke får.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (18 minutter siden):

Det er vel heller kjøpegruppen som er så panisk opptatt av emblemet at de må finne seg i at bilen er upraktisk. Premium betyr å betale for noe en ikke får.

Om det er slik du ser på litt luksuriøse biler er det jo bare å unngå som pesten, om man ikke ser hva som skiller en iX innvendig fra en Y - da er man ekstremt heldig! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (24 minutter siden):

Om det er slik du ser på litt luksuriøse biler er det jo bare å unngå som pesten, om man ikke ser hva som skiller en iX innvendig fra en Y - da er man ekstremt heldig! 

Jeg ser ikke hva som er motsetningen mellom luksuriøse og praktiske biler? Er det på en eller annen måte umulig å både lage en bil med god innvendig plass i forhold til utvendig størrelse og som har et litt luksuriøst preg? Mitt inntrykk er at ingen av de europeiske "premium"-merkene fikser dette, verken BMW, Jaguar eller Audi. Tesla, Hyundai og Kia klarer derimot fint å lage biler som er rommelige inni i forhold til utvendig størrelse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (28 minutter siden):

Om det er slik du ser på litt luksuriøse biler er det jo bare å unngå som pesten, om man ikke ser hva som skiller en iX innvendig fra en Y - da er man ekstremt heldig! 

Morsomt at du velger akkurat det eksempelet da BMW tydelig har tatt et par clues fra Tesla på interiøret i iX. Stikkord: Få knapper, skjerm "oppå" dashbordet som styrer "alt", generelt minimalistisk interiør.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 minutter siden):

Jeg ser ikke hva som er motsetningen mellom luksuriøse og praktiske biler? Er det på en eller annen måte umulig å både lage en bil med god innvendig plass i forhold til utvendig størrelse og som har et litt luksuriøst preg? Mitt inntrykk er at ingen av de europeiske "premium"-merkene fikser dette, verken BMW, Jaguar eller Audi. Tesla, Hyundai og Kia klarer derimot fint å lage biler som er rommelige inni i forhold til utvendig størrelse. 

Tesla bygger ikke premiumbiler. Selvfølgelig er det mulig å bygge en premiumbil med maksimal plassutnyttelse. Det har vært gjort, men kunden ønsker det rett og slett ikke. Biler som Mercedes R-klasse og Renault Avantime forsøkte å fusjonere flerbruksbilen med premiumbilen, og begge forsøk endte med katastrofe og store økonomiske tap. Og de bilene ble bygget i en periode der flerbruksbilen var kjempepopulær. I dag er MPV-segmentet nærmest steindødt, så det ville vært økonomisk selvmord å prøve det du etterspør. Spesiellt i Europa.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (16 minutter siden):

Morsomt at du velger akkurat det eksempelet da BMW tydelig har tatt et par clues fra Tesla på interiøret i iX. Stikkord: Få knapper, skjerm "oppå" dashbordet som styrer "alt", generelt minimalistisk interiør.

generellt er det lite som minner om Tesla i iX. Designspråket i interiøret er veldig uvanlig for BMW, og gir inntrykk av lounge snarere enn "the ultimate driving machine". Hvis en skulle peke på inspirasjon mtp design og materialvalg, så måtte det bli DS og en del franske konseptbiler de siste årene, spesiellt fra PSA.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (18 minutter siden):

Morsomt at du velger akkurat det eksempelet da BMW tydelig har tatt et par clues fra Tesla på interiøret i iX. Stikkord: Få knapper, skjerm "oppå" dashbordet som styrer "alt", generelt minimalistisk interiør.

Helt klart, knappe-gjengen er helt i furore! Tesla er opphavet til alle disse bilene, og ser du ikke til hva de får til bra i bilbransjen kan du like gjerne gi opp. Det betyr ikke at man bør kopiere hva de gjør, men kanskje prøve å lage noe i BMW-ånd med gode el-bil funksjoner?

Jeg er fan av store gode touchskjermer, jeg bare liker ikke at de fjerner det jeg anser som meget godt plasserte og gode brytere inn i et haptisk display. Minimalisme er digg, men funksjonalitet står i mine øyne foran.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

Interiøret er meget minimalistisk ja. Tro om de har sett på en viss annen produsent under designet?

Btw: Er det touch knapper nede på midtkonsollen? Må da være meget upraktisk å ha knapper der som man må se på for å trykke.

 

BMW_iX_interior_00.jpg

De knappene er i "blindeskrift" så det slipper du. iDrive må være et herk å lære seg som et nytt system, men er du kjent med dette fungerer det meget godt. Man har jo i tilleg HUD med knapper på rattet slik at man får operert veldig mye derfra - et veldig trygt system for den som kjører og de andre på veien. Man har også sensorer som ser deg, så om du kikker ned på iDrive hjulet og kjører imot en, lets say, hindring i veien vil bilen bremse ned og gi en tydelig alarm tidlig. Dette systemet har jeg i min bil og det har faktisk fungert - ja, jeg har vært uoppmerksom.

Satt opp imot tesla som ikke ser stillestående hindringer, har en diger midtstilt skjerm man kan spille spill på mens man kjører (!!!) og ikke har HUD eller display foran sjåføren. SIkkerhet er noe de mest sannsynlig har sett på Tesla og tenkt, ok vi går andre veien.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
26 minutes ago, DrAlban3000 said:

De knappene er i "blindeskrift" så det slipper du. iDrive må være et herk å lære seg som et nytt system, men er du kjent med dette fungerer det meget godt. Man har jo i tilleg HUD med knapper på rattet slik at man får operert veldig mye derfra - et veldig trygt system for den som kjører og de andre på veien. Man har også sensorer som ser deg, så om du kikker ned på iDrive hjulet og kjører imot en, lets say, hindring i veien vil bilen bremse ned og gi en tydelig alarm tidlig. Dette systemet har jeg i min bil og det har faktisk fungert - ja, jeg har vært uoppmerksom.

Satt opp imot tesla som ikke ser stillestående hindringer, har en diger midtstilt skjerm man kan spille spill på mens man kjører (!!!) og ikke har HUD eller display foran sjåføren. SIkkerhet er noe de mest sannsynlig har sett på Tesla og tenkt, ok vi går andre veien.

Men selv om det er blindeskrift så vil man jo trykke inn knappene mens man føler seg frem?

Virkelig dårlig tenkt å ha touch knapper der istedenfor vanlige knapper om det er tilfellet.

Når det gjelder å spille spill mens man kjører i Teslan så må man bekrefte på en beskjed først at man er passasjer. Spillet vil og være plassert på passasjersiden av skjermen. At folk er stokke dum komme man seg aldri unna..

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

Men selv om det er blindeskrift så vil man jo trykke inn knappene mens man føler seg frem?

Virkelig dårlig tenkt å ha touch knapper der istedenfor vanlige knapper om det er tilfellet.

Jeg trodde plata under var til å trykke ned, det har du rett i - det er dårlig design. Vil du unngå dette har du etpar alternativer i stemmestyring, midtskjerm eller HUD. Jeg er som tidligere nevnt ikke fan av denne løsningen i det hele tatt, men jeg forstår jo at de må modernisere etterhvert. Jeg skulle ønske de beholdt knapper rundt idrivehjulet 3 på topp og 3 på bunn og beholdt hjulene til klimaanlegget.

 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, DrAlban3000 said:

Jeg trodde plata under var til å trykke ned, det har du rett i - det er dårlig design. Vil du unngå dette har du etpar alternativer i stemmestyring, midtskjerm eller HUD. Jeg er som tidligere nevnt ikke fan av denne løsningen i det hele tatt, men jeg forstår jo at de må modernisere etterhvert. Jeg skulle ønske de beholdt knapper rundt idrivehjulet 3 på topp og 3 på bunn og beholdt hjulene til klimaanlegget.

 

Stemmestyring funker gull i Tesla, men jeg har tilgode å få det til å i det heletatt fungere i noen annen bil. 

Tipper det har noe med at Tesla bruker google sin backend til det. Polestar/Volvo regner jeg mer er like gode der.
VW og Mercedes forstår ikke dialekt, og Hyundai sin forstår ikke bokmål heller (gjelder de bilene jeg har testet som begrenser seg til ID.4, EQC og Ioniq 5, men det er vel samme software over hele sløyfa)

Så håper BMW har fått det til her om det er noe man må bruke. Har aldri testet stemmestyring i en BMW før.

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Stemmestyring funker gull i Tesla, men jeg har tilgode å få det til å i det heletatt fungere i noen annen bil. 

Tipper det har noe med at Tesla bruker google sin backend til det. Polestar/Volvo regner jeg mer er like gode der.
VW og Mercedes forstår ikke dialekt, og Hyundai sin forstår ikke bokmål heller (gjelder de bilene jeg har testet som begrenser seg til ID.4, EQC og Ioniq 5, men det er vel samme software over hele sløyfa)

Så håper BMW har fått det til her om det er noe man må bruke. Har aldri testet stemmestyring i en BMW før.

 

BMW bruker Android Auto, du snakker med google - det har flesteparten av de nye bilene fra de andre merkene du nevner også. Gjesp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...