trn100 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Er vel egentlig litt ute etter å høre hva andre syns om dette, og hvem som bør gjøre hva, og hvilken dokumentasjon som gjelder. I slutten av Oktober bestemte jeg meg for å bytte strømleverandør for alle første gang, og det var så enkelt i følge det nye selskapet jeg ville bytte til. Trengte bare å oppgi telefonnummeret så skulle de ordne alt! Som sagt så gjort, de skulle kansellere min gamle avtale og det trengte ikke jeg å tenke på. I begynnelsen av November ble jeg oppringt av det selskapet jeg har brukt i 20 år og fikk beskjed om at et bytte ville koste meg en del kroner fordi jeg hadde binding på abonnementet mitt siden jeg hadde byttet avtale hos de i sommer. Greit tenkte jeg og ga beskjed om da lar vi avtalen løpe til mars neste år og tenkte ikke mer over det. Nå har jeg plutselig fått 2 regninger på strøm fra 6.11 til 1.12, en fra hvert av selskapene. Nesten samtidig har jeg også fått en beskjed om at prisene kommer til å stige en del fra 1.1 i det gamle selskapet fra 1.1 og jeg derfor er fritatt for bindingen. Jeg har nå kontaktet det nye selskapet og ga beskjed om at fakturaen fra de må være feil, siden jeg også har fått regning fra det gamle selskapet og får til svar: "Du kan ikke ha to strømselskap som leverer strøm til samme måler. Du har en aktiv avtale hos oss fra 05.11. Du fikk tilsendt en faktura fra oss 09.12, hvor du blir fakturert for perioden 05.11-30.11. kr: 801. Dersom nn er din strømleverandør anbefaler jeg at du tar kontakt med dem! Dette er ikke en feil fra vår side." Jeg føler at det ikke er jeg som skal ordne opp i dette? Som jeg svarte tilbake er det ikke mulig for meg å vite hvem som faktisk har levert strømmen min i perioden, og det nye selskapet er vel ansvarlig for at den gamle avtalen ikke ble oppsagt på en ordentlig måte? At 2 selskaper kan fakturere meg for den samme strømmen på samme måleren er imidlertid litt snodig i mine øyne? Kan jeg be de om dokumentere hvem som som faktisk har levert strømmen? Hvordan er dette mulig? Jeg kommer selvsagt ikke til å betale 2 strømregninger, men er litt nysgjerrig på hva andre synes om fremgangsmåten her? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 trn100 skrev (2 timer siden): Kan jeg be de om dokumentere hvem som som faktisk har levert strømmen? Hvordan er dette mulig? Du kan enkelt sjekke det selv ved å logge inn på: plugin.elhub.no 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 10. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2021 mobile999 skrev (3 minutter siden): Du kan enkelt sjekke det selv ved å logge inn på: plugin.elhub.no Genialt! Takk skal du ha! 🙂 Da er det min gamle leverandør som har levert strømmen. Så når den nye leverandøren sier at dette ikke er deres problem og jeg må betale dem er det bare tullprat? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 trn100 skrev (10 minutter siden): Så når den nye leverandøren sier at dette ikke er deres problem og jeg må betale dem er det bare tullprat? Ja egentlig. Det er sannsynligvis lurt å gi leverandøren beskjed om at de ikke har levert strømmen og at de heller ikke skal levere noen strøm. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 10. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2021 (endret) Har sendt de en ny e-post nå. Synes imidlertid fremdeles det er snodig at flere selskaper bare kan sende en regning for samme periode uten videre? Er det sånn at om man har målernummeret så fakturerer man automatisk enten man har levert strømmen eller ikke? Burde de ikke egentlig sjekke om de har levert strømmen før de kverulerer? Men takk igjen! Tar det med de på mandag! 🙂 Endret 10. desember 2021 av trn100 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 trn100 skrev (1 minutt siden): snodig at flere selskaper bare kan sende en regning for samme periode uten videre Det er sannsynligvis den gamle leverandøren som har gjort noe feil da du "bestilte" fortsatt strømleveranse fra dem. Hvordan er det mulig at den gamle leverandøren ikke er bundet av den avtalen du inngikk med dem i sommer? 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 10. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2021 mobile999 skrev (1 minutt siden): Det er sannsynligvis den gamle leverandøren som har gjort noe feil da du "bestilte" fortsatt strømleveranse fra dem. Hvordan er det mulig at den gamle leverandøren ikke er bundet av den avtalen du inngikk med dem i sommer? Det har sikkert noe å gjøre med at den gamle leverandøren ringte meg og sa at jeg hadde en binding fordi jeg endret avtalen tidligere i år og jeg ikke ville kjøpe meg ut av den. Etter det har jeg ikke vært i kontakt med den nye leverandøren da jeg trodde de fikk beskjed om avtalen ikke kunne brytes. Men uansett blir det feil av den nye å fakturere meg for strøm de ikke har levert vel? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 trn100 skrev (5 minutter siden): Det har sikkert noe å gjøre med at den gamle leverandøren ringte meg og sa at jeg hadde en binding fordi jeg endret avtalen tidligere i år og jeg ikke ville kjøpe meg ut av den. Etter det har jeg ikke vært i kontakt med den nye leverandøren da jeg trodde de fikk beskjed om avtalen ikke kunne brytes. Men uansett blir det feil av den nye å fakturere meg for strøm de ikke har levert vel? Ja, det blir feil, men feil skjer. Av og til må man snakke med noen for å rydde opp. Og av og til må man dokumentere at andre tar feil og at en selv har rett. Så lenge de gir seg når du dokumenterer dette (og ikke bare påstår dette) så er vel saken ute av verden. Vis til info fra linken over, evt. ta kontakt med nettselskapet for info direkte fra dem. 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 10. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2021 Herr Brun skrev (Akkurat nå): Ja, det blir feil, men feil skjer. Av og til må man snakke med noen for å rydde opp. Og av og til må man dokumentere at andre tar feil og at en selv har rett. Så lenge de gir seg når du dokumenterer dette (og ikke bare påstår dette) så er vel saken ute av verden. Vis til info fra linken over, evt. ta kontakt med nettselskapet for info direkte fra dem. Det skal jeg selvsagt gjøre, men jeg ble litt overasket som sagt da jeg fikk en regning fra 2 selskaper for samme periode, og nå at det nye selskapet forteller meg at dette må jeg rydde opp i selv. Jeg har sendt over en kopi av regningen min fra det gamle selskapet for November til det nye selskapet men de hevder fremdeles at dette ikke er deres problem og dette må jeg ordne selv. Så mye for hvor enkelt det er å bytte selskap! 😉 Takk for innspill Herr Brun, det ordner seg nok, men etter en mindre hyggelig melding fra det nye selskapet ble jeg litt irritert! 😉 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 13. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2021 mobile999 skrev (På 10.12.2021 den 22.59): Det er sannsynligvis den gamle leverandøren som har gjort noe feil da du "bestilte" fortsatt strømleveranse fra dem. Hvordan er det mulig at den gamle leverandøren ikke er bundet av den avtalen du inngikk med dem i sommer? Godt spørsmål, så jeg tok opp det med dem da jeg fikk tak i dem i dag og de bekreftet at de også var bundet av den avtalen. Men antagelig siden de setter opp fastprisen på avtalen fra 1.1. kunne de nå plutselig fjerne bindingen omgående 😄 Det gamle selskapet har altså først akseptert byttet og kansellert avtalen pr. 5.11 og fakturert meg for de første 5 dagene i November på forrige regning. Så har de "ombestemt" seg og jeg sitter nå med 2 regninger fra 6.11 til 30.11. Begge hevder at de har levert strømmen og begge sier det er umulig at jeg kan få 2 regninger på samme måler i samme tidsrom fra 2 forskjellige selskaper, så nå venter jeg spent 🙂 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 13. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2021 Vel, en ting skal det nye selskapet ha! De har brukervennlige åpningstider på kundeservice! 🙂 Fikk nettopp dette svaret etter at jeg videresendte siste e-posten fra min gamle OG fremdeles nåværende leverandør sammen med et nytt utsnitt fra elhub, så da løser det seg vel. Takk for alle tips! På lørdag het det: "I vårt system står du med en aktiv avtale hos oss fra 05.11.21. Det er vi som har levert strøm til deg fra denne perioden og frem til i dag. Dersom du forstått får fakturaer fra din tidligere leverandør er det en feil fra deres side. Det skal gå av seg selv når man bytter leverandør. Da man ikke kan få strøm fra to leverandører. Ser på bilde du sendte at det kan se ut til at du blir fakturert fra xx fortsatt. De har likevel ikke tilgang på måleren din lenger, da vi har tatt over. Da må nok feilen ligge i at de har sendt ut fakturaer, selv om din avtale hos dem er avsluttet." Nå sier de plutselig: "Hei. Skjønner frustrasjonen din og beklager så mye. Jeg legge inn en reversering på deg nå, slik at avtalen du har hos oss opphører. Det som står i elhub skal være korrekt. Beklager så mye for mye frem og tilbake, men dette er et tilfelle vi ikke har sett før. Vi tar med oss dette videre, slik at fremtidige kunder ikke opplever det samme. Jeg skal forhøre meg lengre opp i systemet, angående hvordan vi løser fakturaen din. Du hører fra meg. Kanskje vi ser deg som kunde i fremtiden😊" Vi får vel se tenker jeg 😉 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå