clink Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 Diskuterer med en bekjent som har hybrid uten plugin-mulighet. Han tror plugin-hybriden ikke kan lades fra motordrift eller bremsing for den del. Jeg mener det er stor sannsynlighet for at lading kan gjøres på forskjellige måter. Hva er vanlig? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 Alle plugin hybrid har nok regenerativ bremsing ja. Men denne kan være begrenset eller helt fraværende dersom batteriet er fullt, eller det er svært kaldt. De fleste kan nok også lades fra motor, men dette er sjelden lønnsomt i forhold til å bare drive hjulene direkte med motoren. Vanlig hybrid modus er nok beste, der motoren stopper i nedoverbakker og ved svært lav belastning. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 VW Golf GTE (plugin hybrid) kan både regenerere og lades direkte fra ICE-motor. Er batteriet fullt får man selvsagt lite eller ingen regenerering. Man kan også sette den i lademodus hvor den vil lade konstant fra ICE-motor. Selv når man står stille. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Ja, begge de to ladbare hybridene jeg har hatt/har kan både regenerere strøm tilbake til batteriet, og lade fra motoren. Kompisen din trenger tydeligvis å oppdatere kunnskapen sin... 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Hva med hybrider som BMW 2-serie? Med elmotor bak og ICE foran? Har de ekstra generator på ICE-motoren eller kan de ikke lade mens de står stille? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Samme med Volvo D6, T6 og T8. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 kremt skrev (På 9.12.2021 den 18.47): .. De fleste kan nok også lades fra motor, men dette er sjelden lønnsomt i forhold til å bare drive hjulene direkte med motoren. .. Hvorfor det? Bensinmotoren på min Kia pleier å drive hjul og lade batteri samtidig. Ingeniørene hos Hyundai/Kia har vel funnet ut at det er lurt å lade batteri mens bensinmotoren er gang. Man tjener på det når man kommer til en motbakke og har noe hente fra batteriet. Har man ladehybrid med hengerfeste hender det at bilen kommer under høy belastning, da er det nyttig med selvlademodus (sportsmodus på min bil) slik at man får drahjelp fra elektrisk motor. Batteriet tømmes svært fort med litt ekstra belastning så man behøver en større buffer. Lenke til kommentar
ali q Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 Selv på min eldgamle Outlander PHEV så kan jeg til og med velge selv hvor mye den skal lade batteriet hvis jeg slipper gasspedalen (B5 = Bremser ganske fort når jeg slipper gasspedalen, B0 = Bilen fortsetter å trille når jeg slipper gasspedalen).. Og hvis jeg trykker på "Charge" knappen så lader den batteriet imens jeg kjører på bensinmotoren.. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 En «vanlig» hybrid (HEV) lader via bremsene (regenerative braking) og via en generator koblet til motoren. En plug-in hybrid (PHEV) kan også dette, samt lades via stikkontakt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 6 hours ago, rockPaperScissors() said: Hvorfor det? Bensinmotoren på min Kia pleier å drive hjul og lade batteri samtidig. Ingeniørene hos Hyundai/Kia har vel funnet ut at det er lurt å lade batteri mens bensinmotoren er gang. Man tjener på det når man kommer til en motbakke og har noe hente fra batteriet. Energien du lader med er ikke gratis. Med bensinpriser på 25+kr/liter så lønner det seg overhodet ikke å lade batteriet med denne i stedet for fra veggen. Eneste måtte evt. være hvis du har kjørt batteriet tomt og vet at du senere må krypekjøre veldig mye. Men da har du allerede gjort en tabbe ved å kjøre batteriet tomt. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 sedsberg skrev (2 minutter siden): Energien du lader med er ikke gratis. Med bensinpriser på 25+kr/liter så lønner det seg overhodet ikke å lade batteriet med denne i stedet for fra veggen. Eneste måtte evt. være hvis du har kjørt batteriet tomt og vet at du senere må krypekjøre veldig mye. Men da har du allerede gjort en tabbe ved å kjøre batteriet tomt. Er 100% enig i at man ikke bør lade ifra noe annet enn veggen til daglig. Det sagt, merker ikke så stort innhogg i snittforbruket når jeg bufrer opp batteriet på langtur og bruker opp den genererte strømmen før jeg når destinasjonen. Det er ett tap å omforme energi, men jeg kan gjette at bensinmotorens lave virkningsgrad pluss kinetisk energilagring gjør at det egentlig ikke merkes så mye at motoren lader batteri i tillegg til å drive hjulene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 På min hybrid går bensinforbruket i taket hvis jeg lader mens jeg kjører. 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 sedsberg skrev (2 minutter siden): På min hybrid går bensinforbruket i taket hvis jeg lader mens jeg kjører. Det tror jeg på. Det virker som at bilkonsernene har hatt veldig forskjellig tilnærming til hybridløsningene. Kia/Hyundai som jeg har erfaring med (Kia Niro) virker mer opptatt av å redusere bensinforbruket enn å erstatte det, så motoren går ofte i vårt kjølige klima men snittforbruket blir ikke høyt likevel. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 Uansett hvor flinke de er i Kia så kommer de ikke utenom fysikkens lover. Energi må komme fra et sted. Den kan ikke komme fra ingenting. Lader du batteriet mens du kjører så MÅ den komme fra bensinen. Og energien i bensinen (den delen man drar nytte av) ER dyrere enn strømmen i veggen hjemme. 2 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 Ja, bortkastet med ladehybrid om den ikke lades, eller i det minste kjøpt i hensikt om å bli ladet. Å toppe opp ved selvlading blir en unntaksvis øvelse om man skal spare bensin. Lenke til kommentar
ali q Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 Joda, det er billigere å lade bilen hjemme, men både bensin og dieselmotorer er ganske effektive når turtallet er noelunde konstant. Det som gjør biler lite effektive er nettopp den konstante endringen i turtall og hastighet. Selv med nåtidens bensinpriser så har iallefall ikke jeg merket noe på økonomien av å lade opp batteriet på langtur så jeg slipper å be/leite etter en stikkontakt for å lade den når jeg kommer frem til feriedestinasjonen (og da kan jeg farte rundt på destinasjonen med en gøyere bil enn dersom den har tomt batteri). Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 På ferie er da lade-hybrider viser seg fra sin beste side. Kan man lade gratis/rimelig på feriedestinasjonen, flott. Elektrisk lokal kjøring. Dersom det er minuttpris og dårlig tilgang til ladere så er det både billigere og enklere å selvlade. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. juni 2022 Del Skrevet 27. juni 2022 Poenget med hybrider er å slippe å stoppe for å lade. Har lenge hatt lyst på hybrid, men nå begynner elbiler å bli bra nok. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå