PROuser Skrevet 8. desember 2021 Del Skrevet 8. desember 2021 Mange har kjøpt årssett og årbøker med frimerker i mange år.. Men om man sjekker finn, så finnes mange av dem til salgs til verdiene på frimerkene.. Verdien faller fra år til år, da man må ut med høyere og høyere porto for hvert år.. Inflasjonen tar av, og de blir mer og mer verdiløse.. Posten har tjent utrolig mange millioner på å trykke frimerker som ikke blir brukt! Så det er en genial måte å tjene penger på for dem. Men de fleste er trykt opp i enorme antall, og vil derfor ikke øke i verdi! Derfor bør man tømme årsett og årbøker og samlinger for ubrukte merker og få brukt dem på brev og småpakker. Feks julekortene. Før kunne man sende brev opp til 2 kg med frimerker.. Men ny type pakke opp til 5 kg til 70-79 kr, gjør at det ikke lønner seg med frimerker på pakker større enn 350 gram.. Så det er kun brevene under 350 gram det er lønnsomt å bruke frimerker på nå.. I 2021 gjelder følgende satser: opp til 2 cm tykkelse: 20 gram - 18kr (A/B merke) 50 gram - 24kr 100 gram - 27kr 350 gram - 45kr 2-7cm tykkelse 0-350gr - 55kr I 2022 gjelder følgende satser: opp til 2 cm tykkelse: 20 gram - 19kr (A/B merke) 50 gram - 25kr 100 gram - 28kr 350 gram - 46kr 2-7cm tykkelse 0-350gr - 55kr Om 20% av befolkningen sender et 20 grams brev under 2cm hver med gamle frimerker, taper posten ca 18 millioner i frimerkesalg! Har akkurat tømt ca 20 årshefter... Så har litt å sende med frammover.. For ca 30-40 år siden kostet det ca 3-6 kr å sende et kort.. Så man må bruke manga av dem merkene nå for å sende et kort.. Så de vil synke hvert år!. Eneste som ikke synker, men heller øker i pris er de valørløse merkene med A og B på.. De har alltid verdien som et 20gr brev koster å sende. Rydd i skuffer og skap, og få brukt alt det posten har tjent millioner på..! 1 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 8. desember 2021 Del Skrevet 8. desember 2021 Ser poenget ditt, men har personlig ikke sendt brev eller kort på mange år som jeg kan komme på🙂 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 Enig i at det er greit å bruke opp det man har!! men jeg må si jeg liker det nye med at man i stedet for å klistre på frimerke, bruker kode i stedet for. Da får man jo også for den leveringen man skal ha og slipper å samle opp masse frimerker. Har forøvrig null slike frimerker som du referer til i åpningsinnlegget, så jeg bruker da altså bare den koden Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 Jeg har konvolutter med frimerke uten verdi, så de er mer verdt nå enn da jeg kjøpte de. Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 Slike områder så er det tålmod som gjelder. Gjerne gjennom generasjoner. Desto flere som gir opp samleverdien på sine, desto mer blir det verdt for de som velger og ikke gjøre det. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 9. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2021 Mange ligger i skuffer og skap rundtforbi.. I håp om at de øker i verdi.. Men veldig mange av de, gjør at det blir vanskelig å få opp verdien.. Så derfor bedre å bruke dem nå som man får noe igjen for dem.. Sendte avgårde ca 15 brev i dag med frimerker på 10 øre til 4 kr.. så ble gjennomsnitt ca 9 frimerker på hvert brev.. Så ble kvitt en del.. De eldste fra 1944.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå