Gå til innhold

Sleip arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Arbeidsgiveren min kom med en gladnyhet for 1 år siden.

Nyheten var at nå får jeg halv skatt på lønnen tidligere. Får halv skatt i november istedenfor desember!

Men er ikke dette ugunstig for meg og til fordel for abeidsgiver? Siden det er mange røde dager (som jeg jobber på) i desember så vil det lønne seg for meg å ha halv skatt på desemberlønningen vs novemberlønnningen?

Synes det er litt rart å si at dette er en gladnyhet for meg når det faktisk gjør at lønnen min blir redusert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du betaler akkurat det samme i skatt uansett. Så det har ingenting å si for deg. Jobber du veldig mye eller har veldig mye større lønning enn normalt den måneden du har halv skatt kan du ende opp med skattesmell. Ikke tro at staten er snill og "gir" deg halv skatt. Dette betaler du for de 10 andre månedene i året. 

• Liker 8
Lenke til kommentar

Nå får du vel gjerne ikke utbetalt for å jobbe i desember på desemberlønna?
Uansett så går du i 0 om man ser året totalt, skatte-etaten regner året totalt sett og regner hvor mye skatt man skal betale gjennom året ut fra inntekt gjennom året.
At du får halv skatt i desember betyr egentlig bare at du har betalt tilsvarende for mye skatt resten av året. Det er ikke en gave fra skatte-etaten..

Lenke til kommentar

"halv skatt" opplegget er berre tull, og strengt tatt eit idiotisk opplegg som kun er til gode for dei som sel varer og tjenester til jul, og dei som vil, men ikkje greier å spare pengar dei vil bruke i juletida... Sjølv om du blir trukke litt mindre skatt i juni/november/desember, so er den totale skatten du betalar i løpet av eit år lik uansett. Forskjeller er at du som regel betalar litt meir dei andre mnd. i året. Eventuelt, om forskuddtrekket ditt ikkje er riktig berekna, restskatt/tilgode på skatten året etter.

Poenget her er at skatten du betalar er basert på kva du tener i løpet av eit år, og at om du blir trukke meir eller mindre i forksjellige månadar ikkje har noko å bety for kor mykje skatt du faktisk betalar i løpet av året.

Lenke til kommentar

Oi, ja her har jeg virkelig misfortstått. Jeg trodde virkelig jeg fikk reelt mindre skatt i for timene i desember.

Så dette er jo nesten som en scam ;) ? Vennene mine tror også at man får reelt mindre skatt.

Det er vel et grep myndighetene har gjort får å booste jul og nyttårshandelen? ;)

Lenke til kommentar
ltdata skrev (3 minutter siden):

Oi, ja her har jeg virkelig misfortstått. Jeg trodde virkelig jeg fikk reelt mindre skatt i for timene i desember.

Så dette er jo nesten som en scam ;) ? Vennene mine tror også at man får reelt mindre skatt.

Det er vel et grep myndighetene har gjort får å booste jul og nyttårshandelen? ;)

Det er "tvungen sparing" og er ment å hjelpe de som sitter igjen med lite hver måned før jul, at du får den i november er grunnet en endring da flere påpekte at den var lite treffende for de som får utbetaling den 20 desember. Men som andre har påpekt i tråden er det bare en omdisponering av skatten du allerede betaler..

Lenke til kommentar
ltdata skrev (5 minutter siden):

Mange har ekstra utgifter og sliter samtidig med å spare til disse resten av året, så da gjør de det slik, så folk får en "bonus" i form av tvungen "sparing".
For de som ikke har dette problemet har det uansett lite å si.

Hadde man reelt sett fått mindre skatt, ville mange utbetalt lønna for hele året i desember slik at man fikk halv skatt..

Endret av aklla
Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 minutter siden):

Ja da har jeg lært noe nytt i dag også. Føles noen ganger som staten babysitter oss

Det er akkurat det de gjør, på noen områder, mens på andre områder, hvor behovet åpenbart er mye større, er staten nesten fraværende. Slik som for kredittmarkedet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 minutt siden):

Føles noen ganger som staten babysitter oss

Det trengs for en del, så ja..
Mange som ikke klarer å planlegge lengre enn frem til neste lønn og knapt det. Sett mange klage på at utbetalingen kommer noen dager tidligere enn vanlig fordi da blir det vanskelig å klare seg frem til neste utbetaling, selv om man da bør ha tilsvarende til overs fra forrige utbetaling..

Lenke til kommentar

Som alle andre skriver har dette med halv skatt i desember og ingen skatt i juni ingenting å si. Du betaler akkurat de samme skattekronene ila. skatteåret uansett. Tidligere var det vel sånn at det ble trukket litt mindre skatt per måned (sml. med det vi gjør nå), men hver måned i året. Så bestemte man seg for å trekke mer skatt hver måned for å kompansere for null i juni og 50% i desember. Dette var vel fordi nordmenn er sabla dårlige på å spare penger og ikke hadde nok til julegaver og sommerferie...

Mao: (forenklet og fiktive tall!) Du skal alltid betale X prosent av lønnen din i skatt. Tjener du 500.000 skal du betale ca. 130.000kr i skatt det året. Forskuddstrekk foretas på lønnsslippen (som lønnsmottaker), altså i litt varierende grad de forskjellige månedene. Skattemeldingen er en slags korreksjonsmelding hvor du opplyser til skattemyndighetene hva du faktisk har tjent. Så finberegnes det og du får enten tilbake eller betaler inn ekstra etter behov. Hadde man e.g. kunne valgt "vanlig skatt" i desember hadde det bare resultert i at du har betalt "for mye" skatt, og du ville fått tilbake penger på skatten på våren/førsommeren. 

Det er mange ting som influerer skatteprosenten din. Gift, ugift, låner du penger (rentefradrag), har du formue (formueskatt), hvilken kommune du bor i (noe av skatten går til kommune, noe til fylket etc.) m.v.

Denne artikkelen fra "smartepenger.no" kan du lese om du er nysgerrig. Finnes sikkert bedre forklaringer også.

Her kan du beregne skatten din med Skatteetatens kalkulator.

EDIT: Og nå var det visst hundre andre som hadde svart.. God jul! :p 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Muligheten for å flytte dette fra desember til november ble innført i 2016 og såvidt jeg husker var det for å avhjelpe at de aller fleste begynner julehandelen i november fremfor desember. Nå i pandemien har også en del bedrifter innført dette for å sørge for at ikke alle må gå i butikken samtidig.

Årsakene til både julelønna og feriepengene er for å avhjelpe de med stram økonomi til å ha litt ekstra å rutte med når fellesferie og jul setter inn. Men det er også i praksis en noe utdatert sak som har blitt hengende igjen.

Det viktigste er nå at folk ikke tyr til kredittkort uten å nedbetale før renta slår inn eller gud forby, forbrukslån.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...