Gå til innhold

Nå er brenselcelle­teknologien moden for skip [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye flott teknologiutvikling uten tvil, men et annet inntrykk er svært mye komplikasjoner selv for en såvidt enkel problemstilling som en kort fergestrekning. Og alt dette hviler altså på ett eneste premiss som er unngå CO2 (for enhver pris). Sluttproduktet er bortsett fra CO2 premisset ikke noe fremskritt i ytelse, langt derifra.

Tror kanskje det er første gang for menneskeheten at vi bevisst velger mere kompliserte og i sum dårligere teknologiske løsninger enn vi har tilgjengelig, pga fremtidsfrykt hos politikerne

Lenke til kommentar

Dette er en ferge med 25 minutter seilingstid og typisk 20 minutter liggetid mellem turene. Det ser jo ut som noe som lett kan løses med batteridrift. Hvis hydrogen er eneste måte å lagre overskuddskraft på, så må det vel være bedre å sette brenselcellene på land, og lade batterier. Enten faste batterier eller portable som kjøres ombord for hver tur.

http://www.orkneyferries.co.uk/onlinetimetables.php?route=SH&sailing=SH%20KSH

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, den strekningen er en "enkel problemstilling" som kunne vært løst med batterier alene.

Men det er da ikke poenget med prosjektet heller.

Dette er et forskingsprosjekt. Som artikkelen sier:

"Det var ikke rett fram å overføre brenselcelleteknologi for busser og tungtransport til skip. De har møtt utfordringer som måtte løses.

– Nå får vi en spesialtilpasset brenselcelle som tåler det maritime miljøet, maritime krav og ikke minst driftsprofil til ferger og skip."

Og på grunn av slike prosjekter så ligger nå løsningene klare for både oppskaleringer og større skip.

Når det er sagt så er brenselsceller fine greier det, men rene forbrenningsmotorer for både hydrogen, amoniakk og methanol er rett rundt hjørne. Så disse teknologiene vil ta over hele den maritime næringen med unntak av små korte fillestrekninger der batterier alene klarer jobben.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjørn Eng said:

Ja, den strekningen er en "enkel problemstilling" som kunne vært løst med batterier alene.

Men det er da ikke poenget med prosjektet heller.

Dette er et forskingsprosjekt. Som artikkelen sier:

"Det var ikke rett fram å overføre brenselcelleteknologi for busser og tungtransport til skip. De har møtt utfordringer som måtte løses.

Jeg er veldig skeptisk til slike "forskningsprosjekter" hvor man prøver å løse en utfordring man egentlig ikke har. Det er samme greiene med "Hydra". Denne fergen som ble "Årets skip", men som nå seiler som en vanlig batteriferge, i påvente av å få ombord dette "forskningsprosjektet" som bare vil komplisere driften og ta med uskyldige passasjerer på en helt unødvendig risko.  

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...