Gjest [email protected] Skrevet 8. desember 2021 Del Skrevet 8. desember 2021 Elbil-satsingen gir arbeidsplasser Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 8. desember 2021 Del Skrevet 8. desember 2021 Når en ser alle de milliardene som pøses ut på å kjøpe elbiler, ladere osv. – både fra private, bedrifter og det offentlige – så ville det være en kjempesensasjon om de ikke skapte arbeidsplasser. Vi har jo fått en flom av elbiler, men hittil har ikke Norges forbruk av oljeprodukter gått mye ned, og klimagassutslippene og andre belastninger på helse og miljø har økt voldsomt ved produksjon av alle disse elbilene. Det hadde vært interessant å sammenligne arbeidsplasser pr. investerte million og netto klima- og miljøgevinst (hvis noen) med tilsvarende resultater av andre tiltak. Pål Jensen 3 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 8. desember 2021 Del Skrevet 8. desember 2021 Norske subsidiering av elbiler er en velsignelse for bilindustrien på mer enn en måte, det massive markedet her gjør at de enkelt kan nå klimamålene og på den måten kan selge biler med store forbrenningsmotor til andre land uten de trenger å betale avgifter/bøter for det. Så på mange måter så subsidier vi både norske elbileiere og sveitserne og amerikanske borgerne sine biler med store V8 og V12 motorer. 2 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 19 hours ago, bruker-540634 said: Norske subsidiering av elbiler er en velsignelse for bilindustrien på mer enn en måte, det massive markedet her gjør at de enkelt kan nå klimamålene og på den måten kan selge biler med store forbrenningsmotor til andre land uten de trenger å betale avgifter/bøter for det. Så på mange måter så subsidier vi både norske elbileiere og sveitserne og amerikanske borgerne sine biler med store V8 og V12 motorer. Merkelig at man kaller det å fjerne avgifter for subsidier. Dette er ikke subsidier men avgiftslette! 1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 On 12/8/2021 at 12:50 PM, 55GE57GD said: netto klima- og miljøgevinst (hvis noen) med tilsvarende resultater av andre tiltak. Pål Jensen En rapport påstod 12 tusen kroner per tonn CO2 spart. Det er vel i grunn temmelig dyrt. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 Xantippe skrev (51 minutter siden): Merkelig at man kaller det å fjerne avgifter for subsidier. Dette er ikke subsidier men avgiftslette! Hvis det ikke hadde vært avgifter på noe som helst annet så hadde dette vært korrekt, men det er det ikke. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 bruker-540634 skrev (3 timer siden): Hvis det ikke hadde vært avgifter på noe som helst annet så hadde dette vært korrekt, men det er det ikke. Hva synes du da om at vi hvert år bruker 4-5 milliarder på å subsidiere diesel? Diesel har ca 1,50 kr avgiftslettelse pr liter i forhold til bensin, og ifølge din logikk er dette da subsidier. Hva får vi igjen for dette? Og da har vi ikke engang startet å regne på de enorme subsidiene til avgiftsfri diesel til anleggsvirksomhet, landbruket og båter! 3 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 33 minutes ago, RJohannesen said: Diesel har ca 1,50 kr avgiftslettelse pr liter i forhold til bensin, og ifølge din logikk er dette da subsidier. Hva får vi igjen for dette? Og da har vi ikke engang startet å regne på de enorme subsidiene til avgiftsfri diesel til anleggsvirksomhet, landbruket og båter! Kjøper du mat? Kjøper du varer i butikk eller på netthandel? Kjøper du bil når du trenger en ny? Hvis ja, så drar du direkte nytte av disse prisfordelene. Mange av disse næringene har svært små marginer, om margin i hele tatt. Fjerning av noen slike vil i praksis si nedleggelse av omtrent hele næringer. Det er vanvittige kostnader med å drive næring i dagens samfunn, alt går oppover i pris i et rasende tempo. 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 11. desember 2021 Del Skrevet 11. desember 2021 On 12/9/2021 at 6:14 PM, RJohannesen said: Hva synes du da om at vi hvert år bruker 4-5 milliarder på å subsidiere diesel? Diesel har ca 1,50 kr avgiftslettelse pr liter i forhold til bensin, og ifølge din logikk er dette da subsidier. Hva får vi igjen for dette? Og da har vi ikke engang startet å regne på de enorme subsidiene til avgiftsfri diesel til anleggsvirksomhet, landbruket og båter! Dette er like dumt som å si at man tjener penger når man betaler mindre for en vare. Noe mange gjør. Er det så vanskelig å forstå norsk at man ikke vet forskjell på subsidier og avgiftslette? Å påstå at disel subsidieres fordi bensin har høyere avgifter er for dumt. Når man også betaler avgift på diesel er det ikke subsidiering. Siden det er så vanskelig å skjønne: Hvis statens inntekter på bensin hadde blitt brukt til å redusere prisen på dieslel hadde dette vært subsidiering. Som kjent gjøres ikke dette. 1 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 kremt skrev (På 9.12.2021 den 18.50): Kjøper du mat? Kjøper du varer i butikk eller på netthandel? Kjøper du bil når du trenger en ny? Hvis ja, så drar du direkte nytte av disse prisfordelene. Mange av disse næringene har svært små marginer, om margin i hele tatt. Fjerning av noen slike vil i praksis si nedleggelse av omtrent hele næringer. Det er vanvittige kostnader med å drive næring i dagens samfunn, alt går oppover i pris i et rasende tempo. Jeg tror nok vi er ganske enige her, jeg kommenterte bare bruker-540634 sin påstand om at vi subsidier elbiler når vi gir elbiler lavere avgifter enn dieselbiler, og at med den logikken er det også subsidier når vi gir diesel lavere avgifter enn bensin. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 12. desember 2021 Del Skrevet 12. desember 2021 Xantippe skrev (12 timer siden): Dette er like dumt som å si at man tjener penger når man betaler mindre for en vare. Noe mange gjør. Er det så vanskelig å forstå norsk at man ikke vet forskjell på subsidier og avgiftslette? Å påstå at disel subsidieres fordi bensin har høyere avgifter er for dumt. Når man også betaler avgift på diesel er det ikke subsidiering. Siden det er så vanskelig å skjønne: Hvis statens inntekter på bensin hadde blitt brukt til å redusere prisen på dieslel hadde dette vært subsidiering. Som kjent gjøres ikke dette. Jeg forstår dette godt, det er bruker-540634 som mener at det er subsidier når man gir lavere avgifter til enkelte produkter. Jeg bare kom med flere sammenligninger til han, men burde kanskje tatt med flere sitater fra bruker-540634 for å tydeliggjøre det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå