Gå til innhold

Inntekt: Hva vises på avisenes skattelister?


Gjest afff5...a1a

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg ser også noe annet her. At visse kan være skuffet over (eller vil ikke tro) at tallene ikke er etterrettelige

Det hadde vært morsommere om de alltid var det 🙂 

Det hadde vært så mye morsommere om sladremeldingen til ligningskontoret om mine svarte inntekter hadde vært riktig og avslørende. Men Jeg har betalt riktig skatt. Og oppgitt riktig inntekt. Alle tallene er bare ikke med. Hvis alle tall var der, og var korrekte, så ville det vært god underholdning en gang i året. Noen/mange er så uheldig stilt at alle tall er der korrekt så alle kan se hva de tjener, formue og skatt. Da har de ikke gjeld, ikke underskudd, ikke særfradrag osv og alle penga sine på sparekonto. F eks en minste-/uførepensjonist i leid bolig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (27 minutter siden):

Du kan alltid jukse med tallene. Men folk flest driver ikke med det. Så for den ærlige mannen/kvinnen i gaten så er tallene ganske korrekte :)

Om tallene ikke er korrekte slik vi nysgjerrige ønsker det betyr det ikke at vedk er kjeltring. 

En bekjent påsto å tjene grovt på aksjer. Det stemte ikke. Leid bolig, ingen gjeld, ingen bil og ingen form for penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
PosteMonopolet skrev (34 minutter siden):

Eneste som har nytte av rikinglistene er dem som jakter på andres penger.

Innbruddstyver, kidnappere, utpressere, svindlere og ranere. 

 

Finn.no med alle sine bilder av flotte TVer, antikke møbler og kunst var som en katalog for innbrudd, ran og tyverier. Det samme kan skattelistene være. Nå ser vi de samme møblene der de samme meglerne selger. Tar foto av et og et rom, flytter møblene etter hvert og bruker de samme spinkle små som gjør at rommene ser større ut.

 

Endret av Slettet+6132
mere klaging
Lenke til kommentar
Dart skrev (36 minutter siden):

Om tallene ikke er korrekte slik vi nysgjerrige ønsker det betyr det ikke at vedk er kjeltring.

Har ikke påstått at noen er kjeltringer, jeg :) Men når det er sagt så klarer nok kjeltringene fint å skjule både formue og inntekter i skattelistene.

Og skattelistene må brukes for det det er; innrapportert alminnelig inntekt og skatt til skattemyndighetene. Men det kan være et greit verktøy, og et bra tilskudd i å ha et så åpent som mulig samfunn. 👍

Lenke til kommentar
Just now, Dart said:

Innbruddstyver, kidnappere, utpressere, svindlere og ranere. 

Finn.no med alle sine bilder av flotte TVer, antikke møbler og kunst var som en katalog for innbrudd, ran og tyverier.

Det samme kan skattelistene være. 

Ja, men Finn.no er frivillig å legge ut noe på. Nummeropplysninger er også frivillig å stå oppført i, da virker det for meg totalt ulogisk at privatøkonomi skal offentliggjøres ved tvang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (4 minutter siden):

og et bra tilskudd i å ha et så åpent som mulig samfunn. 👍

Et samfunn der halvparten er misunnelige og misfornøyde, der er det grobunn for både ergrelse og skadefryd.

Skadefryd er den eneste sanne glede. Denne formen for humor er gjerne ondskapsfull, men den behøver ikke nødvendigvis være det. Det kan også være uttrykk for en dypere forståelse av andres økonomiske situasjon, noe som vi kan komme tilbake til i en annen tråd. Sjølironi hører også til her, like mye som parodier. Se at noen er like blakke som oss sjøl.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
PosteMonopolet skrev (3 minutter siden):

da virker det for meg totalt ulogisk at privatøkonomi skal offentliggjøres ved tvang.

Ikke logisk nei. Men når vi tar med den norske mugne misunnelsen, da begynner det å stemme. Tyskerne er av en helt annen støpning. De har som kultur at de gleder seg over andres suksess, gratulerer gjerne og spør spøkefullt hva som er hemmeligheten og om den kan deles. En forfremmelse i det offentlige fører ofte til en kø av kolleger som skal gratulere. I Norge gror misunnelsen ofte som mugg blant kollegene. Jeg var gode venner med alle mine tre kolleger en gang et sted, helt til de (til sin forskrekkelse) oppdaget på en gjenglemt lønnsslipp at jeg tjente ca 50 000 mere enn dem. Det hjalp ikke at jeg er 15 år eldre, mere formell og real kompetanse. Vi var brått ikke venner lenger. En stakkars lærer prøvde å skjule sin formue i et norsk sosialistisk miljø, men ble avslørt. Frosset ut av lærerværelset.

Lenke til kommentar
Gjest afff5...a1a

Jeg tror at eneste spiselige parti som ville fått slutt på dette, er Frp. Muligens Høyre, vet ikke.
Stem Frp sier jeg, så blir det meste bedre. Men det var nå det.

Nei jeg ser liten vits i å legge ut disse listene for hvermansen. Eller man kunne lagt dem ut uten ID hvis man har behov for å se hva nivået er.

Dette med kriminelle, kidnappere osv er et godt nok argument mot dette uvesenet. Det er en god del eldre og enslige sårbare mennesker, som har en del kapitalinntekt etter et langt yrkesliv. Er forsåvidt en av dem selv.
 

Anonymous poster hash: afff5...a1a

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dart said:

Ikke logisk nei. Men når vi tar med den norske mugne misunnelsen, da begynner det å stemme. Tyskerne er av en helt annen støpning. De har som kultur at de gleder seg over andres suksess, gratulerer gjerne og spør spøkefullt hva som er hemmeligheten og om den kan deles. En forfremmelse i det offentlige fører ofte til en kø av kolleger som skal gratulere. I Norge gror misunnelsen ofte som mugg blant kollegene. Jeg var gode venner med alle mine tre kolleger en gang et sted, helt til de (til sin forskrekkelse) oppdaget på en gjenglemt lønnsslipp at jeg tjente ca 50 000 mere enn dem. Det hjalp ikke at jeg er 15 år eldre, mere formell og real kompetanse. Vi var brått ikke venner lenger. En stakkars lærer prøvde å skjule sin formue i et norsk sosialistisk miljø, men ble avslørt. Frosset ut av lærerværelset.

Ja, misunnelse er også en veldig god grunn til å fjerne rikinglistene.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Guest afff5...a1a said:

Jeg tror at eneste spiselige parti som ville fått slutt på dette, er Frp. Muligens Høyre, vet ikke.
Stem Frp sier jeg, så blir det meste bedre. Men det var nå det.
 

Anonymous poster hash: afff5...a1a

En får den same politikken nesten uansett hva en stemmer på, Frp skulle for eksempel fjerne bompenger, men det skjedde ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Ja, misunnelse er også en veldig god grunn til å fjerne rikinglistene.

En mere unyttig holdning finnes ikke. Tett koblet til skadefryd, den eneste ekte fryd....

Hva gleder en nordmann mer enn å se sin velstående nabo gå konkurs?

En gammel vismann sa en gang at : står du lenge nok ved bredden av en elv, så vil du til slutt se likene av dine fiender flyte forbi...

Lenke til kommentar
Gjest afff5...a1a
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

En får den same politikken nesten uansett hva en stemmer på, Frp skulle for eksempel fjerne bompenger, men det skjedde ikke.

Tror du må sette deg litt mer inn i hvordan systemet på Stortinget fungerer. Frp ble med i regjering, men hadde naturligvis ikke mulighet til å få igjennom alt de ønsket, og de ble nødt til å inngå kompromisser, som andre partier.
Om de hadde fått de stemmene som skal til, for at de kunne få flertall nok til å fjerne bompengene, hadde de garantert gjort det. Så her har du nok misforstått noe. Klart de uansett gikk inn for saken, og la vekt på å fremme den i valgkamp o.l.

Anonymous poster hash: afff5...a1a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...