Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Driver til ethernet-tilkobling

Anbefalte innlegg

21 hours ago, ali q said:

For det andre: Hva er det som gjør at du ikke kan klare å få "utført jobben" via WiFi? Hadde Bluetooth-Internett vært mer aktuelt? Hotspot-på-mobil-via-USB-kabel?

Det er fordi jeg ikke tør å bruke Wifi pga. strålinga. Har alltid brukt kabel.

For det tredje: Du for kjøpt USB til RJ45 nettverkskort for en hundrelapp (eller to hvis du vil ha noe litt mer proft).

Du bruker ordet nettverkskort, men tenker du på en adapter som du stikker ethernetkabelen inn i, og så går USB-en inn i laptopen?

Det er nemlig en sånn jeg bruker på denne nye maskinen (Windows 10) som ikke har uttak for ethernetkabel. Prøvde den på den gamle maskinen, men får ikke noe internet da heller.

Det er tonnevis med muligheter og man skulle tro dette var verdens ende slik du formulerer deg.

Det blir litt ende på verden hvis jeg ikke får fullført dette arbeidet, ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 hours ago, NULL said:

Husk kvelningsfaren med å ha en ethernet-kabel liggende (en fare i seg selv ved fall også), som du kan falle og rulle deg inn i...

Den kabelen jeg bruker nå er vel på 25 meter. Skulle egentlig ha den til et annet rom; ble litt lengre enn nødvendig. (Jaja.) Er en del kabel som til enhver tid ligger og slanger seg på gulvet.

Lenke til kommentar
11 hours ago, inside_446486 said:

Hva med alternativet USB-nettverkskort, som allerede foreslått? Enkelt, billig, ingen hardware-installasjon nødvendig og tilgjengelig «over alt». Ikke raskest i verden men får deg på nett.

Joda, men hvis det er det samme som adapter, som jeg allerede har og anvender, men ikke vil gi meg internett der jeg også trenger det.

Hvordan kan alt det andre fungere med det nye motherboardet, bare ikke bruk av ethernetkabelen? Hvorfor får ikke maskinen kontakt med den? Harddisken er den samme.

Lenke til kommentar
Link_ skrev (1 time siden):

Joda, men hvis det er det samme som adapter, som jeg allerede har og anvender, men ikke vil gi meg internett der jeg også trenger det.

OK Finnes det (og har du installert) en Vista-kompatibel driver til USB-adapteren/nettverkskortet da? Vil tro det er lite sannsynlig at dette finnes i driverdatabasen i en Windows-installasjon fra 2008.

Lenke til kommentar
Link_ skrev (På 26.3.2022 den 13.20):

Det er fordi jeg ikke tør å bruke Wifi pga. strålinga. Har alltid brukt kabel.

Du bruker ordet nettverkskort, men tenker du på en adapter som du stikker ethernetkabelen inn i, og så går USB-en inn i laptopen?

Ah, du er mentalt syk. Det forklarer mye.

Nei, jeg mener et nettverkskort (NIC = Network Interface Controller) som bruker USB (slik ditt integrerte bruker PCI som bus-type). Du kobler det til en USB-port og det dukker opp på PCen som ett NETTVERKSKORT. I andre enden (ikke USB-enden) har du en RJ45 port som kan støtte f.eks. Gigabit (men det finnes også 10 Gbps, 100 Mbps, 10 Mbps etc) Ethernet..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Du sier at du ikke vil bruke Wifi (Trådløst Nettverk) pga at du ikke vil få grillet hjerne, men hva med mobilnettverk. Altså 4G og 5G? Det er jo også trådløs forbindelse. Betyr det at du heller ikke bruker mobiltelefon da eller?

• Liker 2
Lenke til kommentar
ali q skrev (15 timer siden):

Nei, jeg mener et nettverkskort (NIC = Network Interface Controller) som bruker USB (slik ditt integrerte bruker PCI som bus-type). Du kobler det til en USB-port og det dukker opp på PCen som ett NETTVERKSKORT. I andre enden (ikke USB-enden) har du en RJ45 port som kan støtte f.eks. Gigabit (men det finnes også 10 Gbps, 100 Mbps, 10 Mbps etc) Ethernet..

Ethernet-nettverkskort har blitt kalt "Ethernet Adapter" i alle år (blandt mange andre navn), så det er vel det som kanskje har ført OP til en tro på at det er 2 forskjellige ting - som det altså ikke er.

Endret av inside_446486
Lenke til kommentar
wil skrev (15 timer siden):

Hei. Du sier at du ikke vil bruke Wifi (Trådløst Nettverk) pga at du ikke vil få grillet hjerne, men hva med mobilnettverk. Altså 4G og 5G? Det er jo også trådløs forbindelse. Betyr det at du heller ikke bruker mobiltelefon da eller?

De strålene er jo rundt oss helt uavhengig av om vi bruker mobil eller ikke, så TS burde vel ha flyttet inn i ett fjell for å vær på den sikre siden 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folkens, må da være lov for OP/TS å ikke bruke wifi så ofte uten at det skal spinne av til å bli hoved-tema, uansett hvor rart andre synes det er.

Wifi er i det minste målbart og man kan bevise at det eksisterer selv om det er usynlig, noe man ikke kan si om alt annet folk tror på, sånn som diverse (av)guder,  himmel og helvete. For meg personlig er f.eks. religion mindre troverdig enn rapporter om at man har sett Bigfoot. At flere tror på dette og man får statsstøtte gjør det ikke mer troverdig for meg personlig, men jeg mener samtidig at folk må få tro det de vil så lenge de ikke plager meg eller andre med det.

Det er da bare flott om andre ligger unna wifi, da blir det mer spektrum igjen til meg - 160 MHz uten dårlig samvittighet - yee-haw!

TS har dessverre havnet i et annet slags helvete som heter Windows Vista, og jeg er spent på om dette USB-nettverkskortet fungerer til formålet hvis det brukes riktig driver, ellers er det vel kanskje et driverhelvete som venter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 time siden):

De strålene er jo rundt oss helt uavhengig av om vi bruker mobil eller ikke, så TS burde vel ha flyttet inn i ett fjell for å vær på den sikre siden 😂

Bør være et fjellanlegg med aktiv EMP-skallsikring i så fall, for fjell alene er ikke spesielt vanskelig for radiosignaler eller annen stråling å penetrere..

Lenke til kommentar
ali q skrev (50 minutter siden):

Bør være et fjellanlegg med aktiv EMP-skallsikring i så fall, for fjell alene er ikke spesielt vanskelig for radiosignaler eller annen stråling å penetrere..

Sier du det? Da er markedet for repeatere, lekkasjekabler m.m. i tunneller ganske dødt i så fall.
Hva slags fjell har du denne erfaringen med, og hva dempningen per meter i de bergartene som finnes der?
Jeg trodde f.eks. granitt er en effektiv beskyttelse mot det meste, også ioniserende stråling som gammastråling.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, inside_446486 said:

Sier du det? Da er markedet for repeatere, lekkasjekabler m.m. i tunneller ganske dødt i så fall.
Hva slags fjell har du denne erfaringen med, og hva dempningen per meter i de bergartene som finnes der?
Jeg trodde f.eks. granitt er en effektiv beskyttelse mot det meste, også ioniserende stråling som gammastråling.

Ikke glem at en del av fjell kan i seg selv være farlige når det gjelder stråling - eks. i form av radongass.

• Liker 2
Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (På 28.3.2022 den 11.48):

Militært fjellanlegg fra den kalde krigen som på død og liv må beholde den gamle EMP-sikringen. Fiber gjør det mye lettere enn tidligere for datasenteret inni, men strøm er fortsatt et reint helvete å oppgradere siden det må leveres via kobber og skilletrafoer..

Tunneler er dekningsmareritt pga den enorme mengden med berg.. Bytter du glavaen hjemme med kun stein eller betong så har du fortsatt grei dekning (i mange populære frekvensområder)..

Endret av ali q
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...