Gå til innhold

Driver til ethernet-tilkobling

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som vet hvordan å oppdatere/installere ethernet-drivere sånn at jeg kan få koblet til internettet igjen? Eller kanskje rettere sagt hvilke drivere det er snakk om.

Jeg byttet motherboard i den gamle pc-en og alt virker nå som før, bare ikke internettilgangen. Når jeg stikker inn ethernetkabelen, står det bare at det ikke er noen internettforbindelse.

PC-en er en Dell Vostro 1000 som kjører Windows Vista Business, Service Pack 2, og har 32-bit Operativsystem.

Under Device manager--> Network adapters står det to ting oppført:
- Broadcom 400x 10/100 Integrated Controller
- Broadcom 802.11g Network Adapter

Jeg prøvde å installere noen Realtek-greier, men fikk kun til svar at "the realtek ethernet controller was not found if deep sleep mode is enabled please plug the cable".

Jeg skulle svært gjerne ha fått i gang internettet i den pc-en, men jeg klarer det ikke på egen hånd. Er det noen som har noen kunnskaper om hvordan å fikse dette?

Endret av Link_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Takk for svar.

Hvis driveren allerede er installert, hvorfor kommer jeg meg ikke på nett når jeg kobler til ethernetkabelen?

Må jeg manuelt sette opp/installere noe? Ved å bruke brukernavn og passord fra routeren? Det måtte jeg ikke med den nye pc-en. Da bare stakk jeg inn kabelen og fikk opp internettet med en gang.

Hvis jeg går til Control Panel --> Network Connections --> Manage network connections, får jeg fram to alternativer:
1) Local Area Connection; Network cable unplugged; Broadcom 400x 10/100 Integrated Controller
2) Wireless Network Connection; Not connected; Broadcom 802.11g Network Adapter

Device status på begge disse er: This device is working properly

Men hvorfor står det Network cable unplugged på nr. 1 selv om jeg har ethernetkabelen plugget i? Hvorfor blir den ikke oppfanget?

Lenke til kommentar
On 12/8/2021 at 7:45 AM, NULL said:

Med tanke på at PC-en kjører Windows Vista, tenker jeg vel at den egentlig ikke bør på nett.....

Ja, vet, men det er noe arbeid jeg holder på med og må gjøre ferdig og kun får fullført ved å bruke den maskinen, så må bare ta den sjansen.

Lenke til kommentar

Siden dette nettverkskortet er 10/100 kan det jo være en ørliten sjanse for at det er forhandling av rett porthastighet som feiler på ruteren din.

Prøv å sette den aktuelle LAN-porten på ruteren manuelt til 100 Mbit og se om det gjør en forskjell, eller lån deg en switch og sett mellom ruter og PC.

Om du ikke får liv i kortet og det er viktig å få maskinen på nett, kan evt. kanskje et USB-nettverkskort være en løsning?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg får det ikke til!

Nå har jeg prøvd nesten alt, og den vil ikke på nett med ethernetkabelen. Det går med det trådløse nettverket, men ikke kabelen. Og liker ikke å bruke wifi-en, så det er ikke et alternativ.

Antar det er motherboardet som er problemet? Førsøkte med en annen harddisk og et annet operativsystem, og fikk samme resultat begge gangene (altså med det samme motherboardet).

HDD 1, Windows Vista: trådløst fungerer, kabelen funker ikke.

HDD 2, Windows 7: trådløst fungerer, kabelen funker ikke.

Ny PC, Windows 10: trådløst fungerer, kabelen funker.

Da må det vel kunne sies at det hverken er kabelen eller routeren det er noe galt med? Var som sagt på nett med ethernetkabelen med HDD 1, Windows Vista, før motherboardet kortslutta og jeg måtte bytte det ut.

Hvor er internettet på motherboardet? Jeg har flere motherboard liggende fra tidligere laptoper av denne/samme typen. Går det an å ta internettdelen fra et av dem og sette inn i det nye - hvis delen fortsatt skulle fungere selv om motherboardet som sådan ikke gjør det? (Jeg spør for jeg vet ikke bedre, og skulle ønske noen kunne trylle.)

Lenke til kommentar
On 12/9/2021 at 8:50 PM, inside_446486 said:

Siden dette nettverkskortet er 10/100 kan det jo være en ørliten sjanse for at det er forhandling av rett porthastighet som feiler på ruteren din.

Prøv å sette den aktuelle LAN-porten på ruteren manuelt til 100 Mbit og se om det gjør en forskjell, eller lån deg en switch og sett mellom ruter og PC.

Om du ikke får liv i kortet og det er viktig å få maskinen på nett, kan evt. kanskje et USB-nettverkskort være en løsning?

Testa dette med porthastighet. Det står bare fortsatt at kabelen ikke er plugget i.

Lenke til kommentar
On 12/10/2021 at 10:14 PM, NULL said:

Prøve wifi i stedet for kablet?

Ja, det funker med wifi/trådløst, men bruker det aldri fordi jeg ikke ønsker å fritere hjernen. Tør ikke ha det på med mindre det er helt nødvendig, noe det ikke er hvis jeg kan bruke kabelen.

Lenke til kommentar
Link_ skrev (17 timer siden):

Jeg får det ikke til!

Nå har jeg prøvd nesten alt, og den vil ikke på nett med ethernetkabelen. Det går med det trådløse nettverket, men ikke kabelen. Og liker ikke å bruke wifi-en, så det er ikke et alternativ.

Antar det er motherboardet som er problemet? Førsøkte med en annen harddisk og et annet operativsystem, og fikk samme resultat begge gangene (altså med det samme motherboardet).

HDD 1, Windows Vista: trådløst fungerer, kabelen funker ikke.

HDD 2, Windows 7: trådløst fungerer, kabelen funker ikke.

Ny PC, Windows 10: trådløst fungerer, kabelen funker.

Da må det vel kunne sies at det hverken er kabelen eller routeren det er noe galt med? Var som sagt på nett med ethernetkabelen med HDD 1, Windows Vista, før motherboardet kortslutta og jeg måtte bytte det ut.

Hvor er internettet på motherboardet? Jeg har flere motherboard liggende fra tidligere laptoper av denne/samme typen. Går det an å ta internettdelen fra et av dem og sette inn i det nye - hvis delen fortsatt skulle fungere selv om motherboardet som sådan ikke gjør det? (Jeg spør for jeg vet ikke bedre, og skulle ønske noen kunne trylle.)

Er du sikker på at dette onboard-nettverkskortet du ikke får liv i faktisk er enablet i BIOS-innstillingene for hovedkortet?
Og hva skjer hvis du kjører "Scan for recent hardware changes" i Device Manager?

Siden maskinen har Vista som alternativ antar jeg den er noen år gammel.
Har du PCI-kortplasser kan du jo installere et (gammelt) PCI-nettverkskort i en av disse og håpe Windows Vista kjenner det igjen.

Eller bruke et USB-nettverkskort (med Vista-driver...) som foreslått tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
On 3/22/2022 at 6:04 AM, inside_446486 said:

Er du sikker på at dette onboard-nettverkskortet du ikke får liv i faktisk er enablet i BIOS-innstillingene for hovedkortet?

Hmm... Når jeg går inn i BIOS ved oppstart, står det under Advanced: "On Board Lan Control" - Enabled. (Samme med "Wireless Control". Enabled.) Da betyr det at det er ok status på det?

Og hva skjer hvis du kjører "Scan for recent hardware changes" i Device Manager?

Nada. Det kommer bare opp et vindu som sier "Scanning plug and play compliant hardware" og så skjer det ikke noe mer.

Har også prøvd å avinstallere både Broadcom 400x 10/100 Integrated Controller og Broadcom 802.11g Network Adapter for deretter å gjenopprette dem via 'Update Driver Software', men får ikke kabelen til fungere da heller.

Siden maskinen har Vista som alternativ antar jeg den er noen år gammel.

Ja, den er vel fra 2008.

Har du PCI-kortplasser kan du jo installere et (gammelt) PCI-nettverkskort i en av disse og håpe Windows Vista kjenner det igjen.

Eller bruke et USB-nettverkskort (med Vista-driver...) som foreslått tidligere i tråden.

Da vil det fungere med kabelen? Trådløst er helt uaktuelt. (Kommer som sagt på nett med trådløst allerede nå; den greia funker.)

Andre alternativer? - (1) Få internett fra Windows 10-maskinen (med to ethernetkabler). (2) Kjøpe et nytt motherboard evt. pc og sette i hdd der.

(Jeg blir så lei.)

Lenke til kommentar

For det første: Husk å restart etter installasjon av drivere (uansett hvor gammelt/nytt OS du har).

For det andre: Hva er det som gjør at du ikke kan klare å få "utført jobben" via WiFi? Hadde Bluetooth-Internett vært mer aktuelt? Hotspot-på-mobil-via-USB-kabel?

For det tredje: Du for kjøpt USB til RJ45 nettverkskort for en hundrelapp (eller to hvis du vil ha noe litt mer proft).

Det er tonnevis med muligheter og man skulle tro dette var verdens ende slik du formulerer deg.

Lenke til kommentar
On 3/21/2022 at 12:42 PM, Link_ said:

Ja, det funker med wifi/trådløst, men bruker det aldri fordi jeg ikke ønsker å fritere hjernen. Tør ikke ha det på med mindre det er helt nødvendig, noe det ikke er hvis jeg kan bruke kabelen.

Husk kvelningsfaren med å ha en ethernet-kabel liggende (en fare i seg selv ved fall også), som du kan falle og rulle deg inn i...

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Link_ skrev (10 timer siden):

Andre alternativer? - (1) Få internett fra Windows 10-maskinen (med to ethernetkabler). (2) Kjøpe et nytt motherboard evt. pc og sette i hdd der.

(Jeg blir så lei.)

Hva med alternativet USB-nettverkskort, som allerede foreslått? Enkelt, billig, ingen hardware-installasjon nødvendig og tilgjengelig «over alt». Ikke raskest i verden men får deg på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...